کد خبر: 670701
تاریخ انتشار :

بیژن نوباوه:

عدم مدیریت یکپارچه به فرهنگ کشور ضربه می‌زند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متأسفانه مدیریت یکپارچه‌ای در این حوزه نداریم، در حالیکه هر کشوری برای این حوزه مسئول مشخصی را با استاندارد واحد تعیین می‌کند.

عدم مدیریت یکپارچه به فرهنگ کشور ضربه می‌زند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ششمین برنامه جام انقلاب امروز ششم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سهراب علی‌اکبری و احسان رستگار به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد. از موضوعات برنامه پاسخ به شبهه سازی جریان ضدانقلاب درباره نوع نگاه نسل‌های دهه هفتادی و دهه هشتادی به انقلاب اسلامی بود. همچنین درباره حواشی رسانه ای شدن نامه محرمانه پیمان جبلی رئیس صداوسیما به دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی طرح بحث شد. این نامه نگاری ها با این هدف محرمانه انجام می شوند که با تشریک مساعی مسئولان، تصمیم نهایی مناسب اتخاذ شوند اما توئیت یک روزنامه نگار جریان واداده مسیر پیگیری موضوع نظارت بر پلتفرم های برخط را تغییر داد و برخی جریانات به جای حمایت از حقوق معنوی مردم رویکرد دیگری را پیش گرفتند؛ در حالیکه مشخص شده است برخی سریال های ساخته شده در پلتفرم های برخط یا مجوز نداشتند یا براساس فیلمنامه اولیه خود از ساترا مجوز ساخت گرفتند اما در عمل فیلمنامه دیگری را برای تولید سریال مبنا قرار دادند. در این میان قانونگذاران و ضابطان قانونی نیز به جای برخورد با تخلفات صورت گرفته سکوت پیشه کردند.

بیژن نوباوه در همین رابطه با این دو موضوع میهمان تلفنی برنامه بود و گفت: ضدانقلاب این تصویرسازی را دنبال می کند که رابطه نسل جوان با انقلاب اسلامی قطع شده است اما این ادعایی ناصحیح و غلط است که در همین سال های اخیر مصادیق زیادی را می توان برای کذب بودن این شبهه بیان کرد.

وی افزود: ما گسست فرهنگی بین نسلی نداریم بلکه ضعف هایی است که به مدیریت ما مسئولان بر می گردد. متأسفانه جریان رسانه ای و فضای مجازی را باید به سمت قانونمندی پیش می بردیم کاری که در همه کشورهای توسعه یافته به طور مشخص آمریکا دنبال می شود. امروز منفک شدن از اینترنت امکان پذیر نیست چون دولت الکترونیک و شبکه بانکی کشور براساس آن به مردم خدمات می دهد اما این به آن معنا نیست که اجازه دهیم ضدانقلاب امیال و اهدافش را با دروغ پردازی در این فضا عرضه کند و نسل جوان ما را تحت تأثیر قرار دهد.

این عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه نسل جوان از ما کمی فاصله گرفته اما این به معنای گسست نیست، یادآور شد: نسل جوان همچنان به ارزش های دینی و ملی مقید است و نباید این نسل را رها کرد چراکه این کار هدف و خواست دشمن است. امروز اگر به دنیای غرب نگاه کنیم می بینیم اکثر قریب به اتفاق دانشمندان و متخصصان آنها در رشته های پزشکی و فنی از کشورهای در حال توسعه هستند. به عبارت دیگر اگر این جوانان نباشند در غرب هیچ تولید علمی اتفاق نمی افتد. ما باید در نوع رفتارمان با نسل جوان دقت کنیم و زمینه ازدواج و کار را برای آنها فراهم آوریم، ضمن آنکه توقع بی جا نیز از آنها نداشته باشیم.

وی درباره وضعیت مدیریت فرهنگی کشور بیان کرد: متأسفانه مدیریت یکپارچه ای در این حوزه نداریم، در حالیکه هر کشوری برای این حوزه مسئول مشخصی را با استاندارد واحد تعیین می کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت نابسمان نظارت بر سریال های تولیدی پلتفرم های برخط گفت: در این حوزه دعوای مدیریتی وجود دارد، در قانون بودجه سال گذشته این مسئولیت برعهده سازمان صداوسیما گذاشته شد اما نهادهای قانونی تشکیک کردند.

وی افزود: صوت و تصویر برخط باید یک مسئول مشخص داشته باشد، در آمریکا نیز همین طور است، آنجا یک نهاد با استاندارد واحد وجود دارد که بر این امور نظارت می کند. در صداوسیما نیز چنین استانداری است اما پلتفرم های برخط (VOD ها) نمی خواهند این موضوع را بپذیرند بنابراین فرافکنی می کنند و پای دستگاه های دیگر را به میان می آورند، همین موضوع موجب می شود که استانداردهای چندگانه ای شکل بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: چرا مسئولان علی رغم شرح وظایف خودشان و حکم رهبر انقلاب زیر بار مسئولیت نمی روند، این زمینه سوءاستفاده را برای پلتفرم های برخط مهیا می کند چون این پلتفرمها نمی خواهند ساترا اعمال مسئولیت کند. آنها بدون مجوز سریال تولید می کنند وقتی هم ساترا می خواهد نظارت کند، شروع به فرافکنی می کنند تا از زیر بار پاسخگویی فرار کنند.

وی تأثیرگذاری تولیدات فرهنگی را تدریجی خواند و گفت: معتقدم بسیاری از این رفتارها آگاهانه است و نفوذ واقعا جز این نیست. مسئولیت نظارت بر تولید صوت و تصویر با صداوسیما است اما امروز نمی گذارند صداوسیما به وظیفه خودش عمل کند. شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای داشته است اما وظیفه قانون گذاری با مجلس شورای اسلامی است، هیچ دادگاهی براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی حکم نمی دهد بلکه قانون مجلس را ملاک می داند.

نوباوه یادآور شد: وقتی اتفاق نامناسبی می افتد، آقایان خود را عقب می کشند و می گویند «چرا صداوسیما جلوی آن را نگرفت؟» اما وقتی به نفع شان است «ما هم می توانیم صوت و تصویر تولید کنیم». متأسفانه وقتی خواستیم در مجلس نیز به این موضوع رسیدگی کنیم برخی جوسازی کردند تا این اتفاق نیفتد. در مجموع معتقدم ادامه این وضعیت به ضرر فرهنگ کشور است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها