کد خبر: 671228
تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی:

شیخ عبدالکریم حائری به تعلقات و اعتبارات دنیوی اعتنا نمی‌کرد | حرکت شیخ عبدالکریم حائری قیام برای خدا بود

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه تاسیس حوزه علمیه قم یکی از حوادث مهم تاریخ معاصر است گفت: این اقدام نه تنها برای تشیع، جامعه شیعی و روحانیت، بلکه برای ایران اتفاقی فوق‌العاده‌ و نقطه عطفی بوده‌است.

شیخ عبدالکریم حائری به تعلقات و اعتبارات دنیوی اعتنا نمی‌کرد | حرکت شیخ عبدالکریم حائری قیام برای خدا بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی روز یکشنبه در گردهمایی مراکز اسنادی و تاریخی، ویژه یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه و بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری در سالن اجتماعات مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم، همچنین افزود: تشکیل حوزه علمیه، نقش تعیین کننده‌ای در تحول‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور رقم زد.

وی در ادامه افزود: فراتر از تشکیل حوزه‌ علمیه، وقوع انقلاب اسلامی، تحول‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی را ایجاد کرد و باعث یک نگاه و رویکرد و یک آثار متمایزی از روال جاری حرکت بشر در تاریخ معاصر شد، که در جای خود حائز اهمیت است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب همچنین بیان داشت: ما به موضوع انقلاب اسلامی به فراخور پرداخته‌ایم، البته آن هم نه به کفایت، حوادث جاری نشان داد، در انتقال مفاهیم ارزش‌های انقلاب آنچنانکه باید وظیفه خود را انجام نداده‌ایم.

وی افزود: امروز نسل جدید با ابهام‌ها، برداشت‌ها و ذهنیت‌های متفاوتی با واقعیت‌های جامعه روبه‌رو است و برداشت‌های آن با وقایع و حقایق تاریخی خیلی فاصله دارد، این نشان‌دهنده آن است که آنچنانکه باید در انتقال واقعیت‌های تاریخی و محتوی و ارزش‌ها و آرمان‌های آن، کامیابی کامل را نداشته‌ایم.

پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: اتفاق‌هایی که راجع روحانیت افتاد نیز نشان داد، در معرفی جایگاه روحانیت آنچنانکه باید تلاش درخور نداشتیم.

وی یادآور شد: این نوع اتفاقات حکایت از یک ابهام‌ها، سئوال‌ها و موضوع‌هایی است، که تصویر روشنی از آن، به ویژه در ذهن نسل جدید وجود ندارد، و این ایجاب می‌کند که یک بازگشتی نسبت به رفتار، تلاش‌ها و اقدام‌هایی که باید انجام می‌دادیم، داشته باشیم، تا ضعف‌ها و کاستی‌ها در انتقال مفاهیم و فهم مطالب را شناسایی کنیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب گفت: به هر حال این حوادث اتفاقیه آنچناکه باید و شاید در ذهن جاری جامعه ما حضور مناسبی ندارد.

وی همچنین با اشاره به یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم، پیش‌بینی ۴۰ جلد کتاب در موضوع‌های مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت: بیش از ۲۰ جلد تاکنون چاپ شده، همچنین فصلنامه‌ها و مقاله‌هایی که سفارش داده شده نیز آماده شده، که نزدیک به ۳۰ مقاله می‌باشد.

پورمحمدی با اشاره به راه‌اندازی سایت اطلاع رسانی یکصد سالگی حوزه خاطرنشان کرد: سایت جدید منابع محدودی دارد، و تا بخواهیم، تغذیه منابع بکنیم، زمان نیاز است، ولی مجموعه زیادی از تمام تحولات روحانیت به مناسبت‌های مختلف را برای تغذیه در سایت آماده کرده‌ایم.

وی گفت: ما به ذهنمان رسید که این سایت را به دفتر مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قم منتقل کنیم، و بیشتر محتوای آن نیز تاریخ حوزه و روحانیت باشد، و صرفا سایت مناسبت یکصد سالی حوزه نباشد.

وی افزود: در آینده، این سایت به تاریخ قم و تاریخ حوزه اختصاص پیدا می‌کند و در خدمت بزرگان و نیازمندان قرار خواهد گرفت.

پورمحمدی با یادآوری اینکه آیین یکصد سالگی حوزه قرار بود، دهم بهمن‌ماه و همزمان با سالروز رحلت حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره) برگزار شود گفت: به دلیل مسائل و مشکلات، امسال توفیقی برای برگزاری نشد، هدف ما این است که نشست درخوری انجام، و بزرگان و رهبر معظم انقلاب هم پیام داشته باشند، و علاوه بر تجلیل و تکریم حاج شیخ، فعالیت‌های یک قرن گذشته حوزه علمیه نیز قم تبیین شود.

رئیس مرکز انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به نگاه حضرت امام به اقدام صورت گرفته از سوی حاج شیخ عبدالکریم گفت: از نظر حضرت امام، تشکیل جمهوری اسلامی شبیه به تاسیس حوزه علمیه است، واقعا نگاه دقیق و عمیقی است.

وی با بیان اینکه در زندگی موسس حوزه علمیه قم، ویژگی‌های برجسته‌ای است که حضرت امام نیز روی آن تاکید دارد گفت: حاج شیخ به تعلقات و اعتبارات دنیوی اعتنا نمی‌کرد، البته امام نیز مظهر این اوصاف بود.

پورمحمدی همچنین حرکت حاج شیخ عبدالکریم حائری را قیام برای خدا خواند و گفت: قیام او موضوعیت داشت، اینکه به پاخیزد، به انتظار دیگران ننشیند، و خودش احساس تکلیف کند، یک حرکت فوق‌العاده‌ای است که در حاج شیخ به وضوح در بالاترین درجه می‌بینیم، سطح زندگی ایشان گواه بر این معناست.

وی در ادامه هجرت حاج شیخ به قم را از نکته‌های مهمی دانست که به متجلی شدن آثار و برکت‌ها در زندگی این شخصیت منجر شده گفت: حاج شیخ عمیقا جز شاخص‌ترین افراد در هجرت است، حتی به عتبات نیز که رفته، مهاجر است و در یک مکان اقامت نداشته است، و این حرکت کاملا هدفمند است، و مشخصا دنبال یک خواسته‌ای در حال حرکت است.

پورمحمدی تاکید کرد: حاج شیخ عبدالکریم چون برای آینده تشیع در ایران احساس خطر می‌کرد، به قم مهاجرت کرد.

وی یادآور شد: برجستگی و شاخص بودن حضرت امام هم در هجرت اتفاق افتاده، قیام در راه خدا که با هجرت همراه شود، آثار و برکت‌های زیادی دارد.

وی همچنین حاج شیخ عبدالکریم حائری را نماد نظم توصیف کرد و گفت: حاج شیخ از همان ابتدای تاسیس حوزه، خواستار منظم بودن درس‌ها، حجره‌ها، شهریه‌ها و دفتر خروج و ورود سهم امام و مدیریت بخش‌های مختلف شد.

وی همچنین اهتمام به امور مسلمانان را از دیگر شاخص‌های حاج شیخ ذکر کرد و گفت: حاج شیخ فارغ از طلبه‌ها به زندگی شهروندان قمی هم بها می‌داد، و این نشان‌دهنده توجه روحانیت به معاش مردم است.

وی بیان کرد: حاج شیخ مسیر بحث‌های مختلف فراتر از فقه و اصول را در قم گشود و استادان کلامی و فلسفی و تفسیری را به این شهر دعوت کرد و قم محلی برای توسعه معارف گوناگون تشیع شد که آثار و برکت‌های آن را الان می‌بینیم.

گردهمایی مراکز اسنادی و تاریخی، ویژه یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه و بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری در قم برگزار شد.

عبدالکریم حائری یزدی مشهور به آیت‌الله موسس از برجسته‌ترین مراجع تقلید بود که آثار و اقدام‌های فراوانی را در جهت اعتلای اسلام انجام داد و با تاسیس حوزه علمیه قم و تربیت شاگردان برجسته‌ای همچون امام (ره) به رشد و بارور ساختن علوم دینی یاری رساند

وی پس از عمری تلاش و تحمل رنج و مشقت در ۸۴ سالگی در ۱۷ ذیقعده ۱۳۵۵ هجری به دیدار حق شتافت و در جوار حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها