کد خبر: 671348
تاریخ انتشار :

رئیس‌جمهور در مراسم چهلمین جایزه کتاب سال:

جامعه ما مدنیت محمدی و رضوی دارد

رئیس‌جمهور یادآورشد: جامعه ما از مدنیتی برخوردار است که محمدی و رضوی است.

جامعه ما مدنیت محمدی و رضوی دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ابراهیم رئیسی طی سخنانی در مراسم پایانی چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی که در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه رویداد اعطای جایزه کتاب در جمهوری اسلامی ایران رویدادی است که علاوه بر تجلیل و تکریم از مولفان و مصنفان زمینه آشنایی با چهره‌هایی از استادان و محققان را فراهم می‌کند، اظهار کرد: ارتباط با این افراد و آثارشان می‌تواند برای جوامع بسیار اثر بخش باشد. ارزش کتاب هم بر هیچ‌کس پوشیده نیست و به انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و علم و دانش منجر می‌شود.

وی افزود: هر مسطوری مورد سوگند ذات پروردگار نیست و این قلم است که می‌تواند موضوع آن هدایت انسان و گره‌گشایی از کار او و جهتی برای راهنمایی او باشد، و مورد سوگند خداوند است.

رئیسی ادامه داد: اگر این کتاب سخن لغو باشد و در عمل صالح انسان موثر نباشد و پاسخگوی نیازهای او نباشد، کتاب مفیدی نیست.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه روشنفکران کسانی هستند که بدانند قبل از اینکه دیگران بدانند، اظهار کرد: آنان در جایگاه دیدبانی باید جامعه را رصد کنند و جامعه را خبر کنند و به موقع اعلام نظر می‌کند و از داشته‌های جامعه صیانت می‌کند و پشتیبان علم و فرهنگ جامعه در برابر هجوم بی‌رحمانه به فرهنگ جوامع باشند.

وی تأکید کرد: کسانی می‌خواهند تشخیص و فرهنگ خود را با نگاه سلطه‌گری و استبدادی و بی‌توجه به داشته‌های فرهنگی دیگر جوامع به آن‌ها تحمیل کنند. جامعه ما از مدنیتی برخوردار است که محمدی و رضوی است.

رئیسی یادآور شد: ایران اسلامی نامش با یک تمدن کهن همراه است و فرهیختگان بسیار دارد و در شعر و هنر و معماری و فرهنگ دارای ریشه است. بدون توجه به این فرهنگ می‌خواهند آنچه خود می‌فهمند را تحمیل کنند و باید از این داشته‌های فرهنگی همین نویسندگان و اصحاب قلم محافظت کنند و یک راه آن همین نشر کتاب است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه مهاجمان در طول تاریخ یکی از نقاطی که مورد هجوم قرار می‌دادند کتابخانه‌ها بوده، گفت: آنان آثار تمدن و فرهنگ آن جامعه را مورد هجوم قرار می‌دادند. کتاب باید همیشه به عنوان نماد انتقال فرهنگ در نظر گرفته شود.

وی افزود: ما در دولت در کنار توجه محوری به اقتصاد کشور به فرهنگ هم توجه بسیاری داریم و به این امر حساس هستیم. همین رویداد نشانگر توجه به فرهنگ و جایگاه آن است. اگر کتاب نبود چطور می‌شد با بزرگان تاریخ از فیلسوف، حکیم و شیمیدان و دانشمند و فقیه آشنا شد؟

رئیسی ادامه داد: کتاب جلوه شناخت بزرگان است و جاودانگی اندیشه و اندیشه‌ورزی را موجب می‌شود. در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی هم شاهدیم که رهبری انقلاب هم پیش از انقلاب از نویسندگان بودند و هم بعد از انقلاب از بهترین مشوقان نویسندگان، شاعران و مولفان بودند و هستند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید بر حمایت از کتاب و نشر و اهل فرهنگ تاکید داشته باشد، تصریح کرد: اصل بر این است که این حمایت از نویسندگان و اهل فرهنگ همیشگی باشد و این رویداد در واقع نمادی از این حمایت محسوب می‌شود اما نباید به همین رویداد محدود شویم.

به گزارش ایسنا در ابتدای این مراسم رییس‌جمهوری جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب جهانی سال جمهوری اسلامی را به برگزیدگان آن اهدا کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها