کد خبر: 671571
تاریخ انتشار :

رونمایی از سامانه مولدسازی

وزیر اقتصاد خبر داد: سقوط قیمت املاک پس از عرضه اموال دولت

تسنیم: وزیر اقتصاد با بیان اینکه عرضه اموال دولت امکان افزایش عرضه را فراهم خواهد کرد و این پیش‌بینی وجود دارد تا شاهد تعدیل قیمت در این حوزه باشیم، گفت: در حال حاضر برآورد جدیدی از ارزش دارایی‌های دولت وجود ندارد.

وزیر اقتصاد خبر داد: سقوط قیمت املاک پس از عرضه اموال دولت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد امروز در برنامه رونمایی از سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت درباره مشکلات در تامین منابع پروژه‌های نیمه تمام گفت: ما برای سرعت بخشیدن به طرح های عمرانی نیمه‌تمام با کمبود منابع مواجه هستیم و برای این منظور قصد داریم تا از منابع راکد استفاده کنیم و شکی در این موضوع نیست اما واقعیت این است که تکلیف بودجه سال‌های قبل انجام نشده بود و تغییر این روند نیاز به اقدامات تازه بود. مدیران بسیاری از دستگاه ها علاقه دارند تا بر دارایی ها اضافه کنند بدون اینکه مسئول ایجاد ارزش افزوده از آن را داشته باشند.

یکی از آفات مدیریتی در سنوات گذشته همین است. اگر هر یک از مدیران دستگاه‌ها مقاومت کنند و بخواهند قیمت‌گذاری را به طوری انجام دهند تا کسی آن را خریداری نکند براساس ابزارها با آنها برخورد خواهد شد.

برآورد جدیدی از ارزش دارایی‌های دولت وجود ندارد

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد ارزش روز دارایی های دولت گفت: امروز برآورد جدیدتری از قیمت های اخیر در مورد دارایی های دولت نداریم. پنج سال پیش دولت این برآورد را از ارزش خود داشت اما این آمار بروز نشده است. اموال تمام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها نیز در چارچوب مولدسازی قرار گرفته است. در مورد نهادهای عمومی غیردولتی نیز لازم است تا عالی ترین مقام دستگاه ها موافق خود را اعلام کنند تا به طور مستثنا برخی اموال مولدسازی شوند.

واگذاری اختیار حذف برخی پروژه‌های عمرانی بدون توجیه اقتصادی به هیئت مولدسازی

قربانزاده؛ رییس سازمان خصوصی سازی نیز در این برنامه در پاسخ به سوال تسنیم درباره پروژه‌های تعیین شده برای تکمیل در راستای مولدسازی گفت: در لایحه بودجه حدود 320 همت برای دارایی های تملک سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است. 108 همت نیز برای فروش اموال در نظر گرفته شده است. مولدسازی حلقه وصل این تامین منابع است. یعنی به میزانی که این بخش مولدسازی می‌شود برای پروازهای عمرانی، برای آن 320 همت پروژه‌های عمرانی بودجه تامین می‌شود.

در برخی موارد شاهد پروژهای عمرانی بدون توجیح آغاز شده است که هیئت این امکان را پیدا کرده تا برخی از این پروژه‌ها را حذف کند.

پیش‌بینی سقوط قیمت املاک پس از عرضه گسترده اموال دولتی

سید احسان خاندوزی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال افزایش قیمت‌ها پس از عرضه املاک دولت گفت: عرضه اموال دولت امکان افزایش عرضه را فراهم خواهد کرد و این پیش‌بینی وجود دارد تا شاهد تعدیل قیمت در این حوزه باشیم. اگر دستگاه ها بفهمند که دارایی ها آنها مولدسازی خواهد شد، روحیه تولید در آنها تقویت می‌شود.

شرط واگذاری اموال دولت مولد کردن اموال است

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد تضاد مالیات برعایدی سرمایه با بحث مولدسازی گفت: مالیات برعایدی سرمایه ابزاری است که سفته بازی را پر هزینه می‌کند. اکثر کشورهایی که نظام مترقی اقتصادی دارند، جلوی سفته بازی در دارایی های غیر مولد را گرفته‌اند. در مولدسازی با شرط تولید دارایی‌ها واگذار می‌شود. در نتیجه با هر گونه دلالی موافق نخواهیم بود. سرمایه‌گذارانی وجود دارند تا در بسیاری اموال غیر مولد کار تولید را انجام دهند.

مولدسازی شامل همه اراضی دولت خواهد شد

قربانزاده رییس سازمان خصوصی‌سازی پاسخ به سوالی در مورد صحبت های استاندار تهران در بحث فضای اداری گفت: مولدسازی همه اراضی و دارایی های دولت را شامل می‌شود و فضای اداری بخشی از آن است. در این حوزه نیز قطعا می‌توان به بهره‌وری بهتر رسید. موردی که استاندار تهران به آن اشاره کردند مربوط به همان حوزه اداری است. 

اصل اساسی در تعامل بین مجری و دستگاه ها تفاهم برای استفاده بهتر از دارایی ها است که یک بازی برد برد برای دستگاه است. اگر مقاومتی انجام شود ضمانت اجرایی لازم در مصوبه در نظر گرفته شده است و هیئت مولدسازی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

تمامی داده‌های موضوع فعالیت هیئت مولدسازی شفاف خواهد شد

وی درباره اطلاعاتی که در سایت مولدسازی قرار خواهد گرفت، گفت: در سایت تمام رکورد هایی که هیئت در آن فعالیت انجام می‌دهد، اعلام می‌شود. بعضاً در خصوص آدرس اموال حساسیت وجود دارد اما تمام دارایی‌ها در سایت به طور شفاف دیده خواهد شد؛ در مصوبه تعیین شده است که مازاد بودن، قیمت و روش مولدسازی توسط هیئت مولدسازی انجام می‌شود و هر یک از این مراحل اطلاع‌رسانی خواهد شد. اموال دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت جهاد که به آن اشاره شد بخشی از اموال دولت هستند که توسط هیئت مولدسازی به عنوان دارایی مازاد تشخیص داده شده‌اند.

قربانزاده: در مولدسازی خام فروشی نمی‌کنیم

قربانزاده در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا تنها فروش اموال در چارچوب مولدسازی قرار گرفته است، گفت: مولدسازی چهار طرح کلی دارد. بخش اصلی این طرح راه انداختن پروژه های نیمه تمام است. بخشی دیگر مربوط به آزادسازی فضا های رفاهی است. بخش دیگر مربوط به فضای اداری و بخش چهارم نیز مربوط به تامین سرمایه در گردش شرکت‌های دولتی است. بخشی از مولدسازی مربوط به فروش است اما قطعا فرآیند مولدسازی پیش از آن انجام می‌شود و دولت دارایی خام را به فروش نخواهد رساند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها