کد خبر: 671771
تاریخ انتشار :

اتهام‌ آمریکا به ایران درباره حضور سرکرده گروه تروریستی القاعده

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعای مطرح شده و اتهامات واشنگتن علیه نفوذ منطقه ای تهران، تهران را متهم به حضور سرکرده گروه تروریستی القاعده کرد.

اتهام‌ آمریکا به ایران درباره حضور سرکرده گروه تروریستی القاعده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن مدعی شد " سیف العدل" سرکرده جدید گروه تروریستی القاعده ، در ایران حضور دارد.

برخی منابع خبری با انتشار گزارشی به نقل از تعدادی کارشناس و نسبت دادن آن به سازمان ملل مدعی حضور سیف العدل مصری که گفته می شود پس از کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده گروه القاعده شده، در ایران شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بدون ارائه هیچ مدرک و سندی ادعا کرد: ارزیابی ما با ارزیابی سازمان ملل درباره حضور سیف العدل در ایران، مطابقت دارد.

وی با تکرار اتهامات علیه ایران مدعی شد: ارائه پناهگاه به القاعده، یکی دیگر از حمایت‌های گسترده ایران از تروریسم و فعالیت‌های بی ثبات کننده در خاورمیانه و فراتر از آن است.

سخنگوی وزارت خارجه  آمریکا همچنین درباره ادعای سنتکام مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی در سوریه مدعی شد: ما متعهد به محافظت از مردم و منافع خود هستیم و به این تعهد عمل خواهیم کرد.

فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به "سنتکام" مدعی شد که یک فروند پهپاد ایرانی را برفراز یکی از پایگاه های نظامیان اشغالگر آمریکایی در شرق سوریه سرنگون کرده است.

سنتکام ماه گذشته میلادی نیز اعلام کرده بود که سه پهپاد انتحاری ناشناس پایگاه نظامی "التنف" در شرق سوریه را هدف قرار دادند.

فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شده بود که در آن حمله دو پهپاد را سرنگون کرده اما پهپاد سوم به ساختمانی در این پایگاه اصابت کرده است.

سخنگوی سنتکام آن زمان گفت که این حملات منجر به مجروح شدن دو عنصر از گروه مسلح و تروریستی "نیروی ارتش آزاد سوریه" وابسته به آمریکا شد اما نیروهای آمریکایی موجود در پایگاه آسیبی ندیدند.

پیش از این،  رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که کشورش از ماهها پیش در حال فضاسازی علیه تهران با ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از سوی روسیه است، ادعا کرد شواهد درباره بکارگیری پهپادهای ایران در منطقه و اوکراین در حال افزایش است.

این مقام وزارت خارجه امریکا ادعای آژانس اطلاعات دفاعی درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین را بازنشر و مدعی شد: حکومت ایران همچنان انکار می‌کند، اما شواهد در حال افزایش است. پهپادهای ایران هم در منطقه و هم در جنگ بیرحمانه روسیه علیه اوکراین استفاده می‌شوند.

راب مالی ۱۵ بهمن ماه  نیز اذعان کرد: ما (ایالات متحده آمریکا) در هدف قرار دادن عناصر بیشتر برنامه پهپادی ایران تردید نخواهیم کرد . وی در عین حال ادعا کرد:  از ایران می‌خواهیم مسیر خود را تغییر دهد و حمایت از جنگ روسیه را متوقف کند.

وزارت خزانه داری آمریکا در همین روز اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا هشت نفر از مدیران ارشد شرکت پرآور پارس را تحریم می کند. این شرکت مستقر در ایران قبلاً به دلیل ساخت پهپادهای شاهد برای سپاه پاسداران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده بود.

یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی 26 بهمن ماه به خبرنگاران گفت که واشنگتن، رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در خلیج فارس از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی مبدا حملات پهپادی ایران، استفاده خواهند کرد.

ژنرال ژاکلین ون اوست، فرمانده مرکز یو اس ترانسکام  و مسائل حمل و نقل و ترابری  آمریکا در سراسر جهان، این اظهارات را در  یک جلسه توجیهی رسانه ای مجازی پس از بازدید از تعدادی از کشورهای غرب آسیا، با ادعای تاکید بر امدادرسانی به ترکیه و سوریه بیان کرد.

این مقام نظامی آمریکایی گفت که گروه ضربت ۹۹ آمریکا از پهپادها برای ایجاد شبکه استفاده می کند و یک دفاع هوایی و موشکی یکپارچه برای مقابله با پهپادهای ایرانی و تعیین چگونگی اقدام جمعی دارد.

 در پی هراس واشنگتن از قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران، ۶۰ نماینده کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواستار مقابله با برنامه پهپادی تهران شده‌اند.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.

آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید: محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها