کد خبر: 671792
تاریخ انتشار :

توضیحات استاندار قم درباره مسمومیت سریالی دانش آموزان

استاندار قم با بیان اینکه چهره‌های علمی و تجهیزات تخصصی کشور برای کشف علت حادثه در مدارس بسیج شده اند، گفت: برای رفع نگرانی والدین و دانش‌آموزان حتی ضعیف‌ترین احتمالات هم بررسی شده است.

توضیحات استاندار قم درباره مسمومیت سریالی دانش آموزان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از روابط عمومی استانداری قم، سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم چهارشنبه شب در جلسه شورای اداری استان که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به بروز اولین حادثه در هنرستان نور در نهم آذرماه گفت: از همان اولین حادثه برای روشن شدن ابعاد مختلف آن از همه ظرفیت‌های استانی و ملی استفاده کردیم.

انجام آزمایش های تخصصی توسط آزمایشگاه‌های مرجع و پیشرفته

استاندار قم با بیان اینکه نمونه های خون دانش آموزان، نمونه های بازدم، گوارش و نمونه‌های محیطی جمع آوری شده برای کشف علت حادثه مورد آزمایش های مختلف قرار گرفت، گفت: هم متخصصان ما در قم و هم آزمایشگاه‌های مرجع در تهران همچون آزمایشگاه پاستور و رازی و ... مورد غیرعادی را در نمونه های ارسالی شناسایی نکردند.

وی افزود: حتی در همان مورد اول نمونه‌برداری مجدداً توسط مراکز تخصصی و پیشرفته کشور انجام شد تا شاید عامل شناسایی شود.

بررسی محیط مدارس با پیشرفته‌ترین تجهیزات

شاهچراغی با بیان اینکه در حادثه دوم با سرعت عمل و دقت بیشتری نمونه‌برداری‌های میدانی انجام شد گفت: برای بررسی محیط از پیشرفته ترین و بروزترین تجهیزات استفاده کردیم که توانایی شناسایی 300 نوع گاز در محیط را دارند.

وی افزود: در هر حادثه بطور جداگانه توسط چندین مجموعه از هوا، سطوح مختلف، آب مدرسه، مواد غذایی و ... با دقت نمونه برداری انجام و برای آزمایشگاه های مختلف و پیشرفته کشور که حتی در دنیا کم نظیر است ارسال شد تا علت شناسایی شود.

استاندار با اشاره به اینکه مراحل درمانی و مراقبت های پزشکی از دانش آموزان نیز با دقت پیگیری می شد گفت: در همان حادثه اول که برای فرزندان ما در هنرستان نور رخ داد مقرر شد هیچ دغدغه‌ای برای خانواده دانش آموزان در بحث درمان و مراقبت های پزشکی ایجاد نشود کلیه نیازهای درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی تامین شود.

بررسی ضعیف‌ترین احتمالات برای رفع نگرانی‌ها

وی افزود: برای ما سلامت آینده‌سازان این سرزمین از هر موضوع دیگری مهم تر است و در این حوادث بیشترین پیگیری ما در بحث بهبود وضعیت بالینی دانش آموزان بوده است، چنانچه هم اکنون تیم های ویژه ای از متخصصان وزارت بهداشت در قم درحال پیگیری موضوع هستند.

شاهچراغی با اشاره به اینکه همه فرضیه های احتمالی درباره این حوادث بادقت و توسط چندین نهاد تخصصی بررسی شد گفت: از ضعیف ترین احتمالات نیز نگذشتیم و مورد بررسی قرار دادیم تا علت و عوامل این حوادث شناسایی شود.

وی افزود: در همین موارد شیوه‌های مدیریت حوادث نیز مورد آسیب شناسی قرار دادیم و نقایصی که وجود داشت اصلاح شد که اثر آن را حوادث بعدی شاهد بودیم.

بررسی وضعیت بیش از 580 مدرسه توسط تیم‌های تخصصی

استاندار قم با اشاره به اینکه ما با دستگاه های پیشرفته ای کل محیط مدارس را بررسی کردیم گفت: دو روز مدارس تعطیل شد و در این ۴۸ ساعت بیش از ۵۸۰ مدرسه از جهات مختلف توسط متخصصین مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا اگر اشکالی در ساختمان یا تاسیسات مدرسه وجود دارد شناسایی و رفع شود.

وی افزود: در شوفاژخانه تعدادی از مدارس گاز مونوکسید کربن شناسایی شد که توسط متخصصین اشکال رفع و سلامت آن تایید شد.

دروغ پراکنی غیرمسئولانه رسانه‌های خارجی در حوادث قم

شاهچراغی با بیان اینکه رسانه های خارجی، معاند و بعضا داخلی نیز در هفته های قبل غیرمسئولانه به موضوع ورود کردند و بنوعی باعث تشدید این حوادث شدند گفت: انعکاس رسانه ای موضوع مهمی در این حوادث بود که با دقت و صداقت انجام شد اما در حوادث اخیر با توجه به سوء استفاده رسانه های خارجی نیازمند تغییر در فرایند اطلاع‌رسانی بودیم.

وی افزود: متاسفانه رسانه‌های معاند که از هر فرصتی برای تنش در جامعه استفاده می‌ کنند با هدف برهم زدن آرامش روانی و تهدید سلامت روحی دانش آموزان و والدین در حال تولید مطالبی هستند که به هیچ عنوان صحت ندارد.

بسیج چهره‌های علمی و تجهیزات تخصصی کشور برای کشف علت حوادث

شاهچراغی با اشاره به نگرانی خانواده ها از بروز این حوادث گفت: ما نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم و به آن مادری که با جدیت پیگیر موضوع هست حق می‌دهیم و به همه پدران و مادران و دانش‌آموزان اطمینان می‌دهم از همه امکانات و ظرفیت‌های فنی و علمی استانی و ملی بدون هیچ ملاحظه و محدودیتی برای رفع نگرانی آنها استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: ما از برجسته‌ترین چهره‌های علمی کشور برای کشف علت این حوادث و همچنین بهبود سلامت دانش آموزان بهره برده‌ایم.

استاندار قم در پایان گفت: سرنوشت کشور به دانش آموزان ما که آینده‌سازان و سرمایه‌های این سرزمین هستند گره خورده و ما همچون قبل بدون هیچ ملاحظه‌ای برای رفع نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برنامه‌ریزی و اقدام خواهیم کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها