کد خبر: 671800
تاریخ انتشار :

حراج هزاران مدرسه جدید و قدیمی در قالب مولدسازی

در مجموع بیش از ۱۶۶۰ پروژه مدرسه‌سازی با درصد پیشرفت مختلف برای مولدسازی در سامانه قرار گرفته است. تقریباً به همین مقدار نیز مدرسه قدیمی در لیست املاک جهت فروش ارائه شده است. مدارس در این لیست با ۲ عنوان قدیمی یا تخریبی عرضه شده‌اند.

حراج هزاران مدرسه جدید و قدیمی در قالب مولدسازی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالی که به گفته نمایندگان مجلس حجم اموالی که قرار است در قالب طرح جنجالی مولد سازی فروخته شود، قریب ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان است، هیئت مولدسازی تنها لیست کوچکی از اموال را منتشر نموده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که دولت حاضر به انتشار آدرس و مشخصات دقیق اموال در معرض فروش نیست. این پاسخ منفی در جواب منتقدانی بود که انتشار قیمت، آدرس و مشخصات اموال در سامانه مولدسازی جهت بررسی رسانه‌ها را، یکی از راه‌های کاهش فساد گسترده در قالب این طرح عنوان می‌کردند. معمولاً اموال در فرایند خصوصی‌سازی با قیمتی بسیار کمتر از قیمت واقعی، در قالب طرح‌های تقسیطی، به الیگارشی متصل به حکومت فروخته می‌شود.

از جمله اموالی که در این سایت جهت فروش عرضه شده است، صد‌ها پروژه مدرسه‌سازی است. این در حالی است که طبق گفته مسئولین آموزش و پرورش کشور با کمبود شدید کلاس درسی و فضای آموزشی مواجه است.

به گفته معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، فضای استاندارد آموزشی کشور ۸.۴ متر مربع تعیین شده است، در حالی که این مقدار در حال حاضر تنها ۵.۲۲ متر مربع است. این میزان فضای آموزشی با احتساب ۱۳۰ هزار کلاس درس خشت و گلی و فرسوده، محاسبه شده است و در صورت کسر بافت فرسوده آموزش و پرورش این آمار به مراتب کاهش بیشتری خواهد داشت.

در سال‌های اخیر دولت تلاش کرده است با برگزاری جشنواره‌های متعدد خیرین مدرسه‌ساز، از طریق جذب صدقه، بخشی از این کمبود را جبران کند، در صورتی که خود دولت مدارس در دست ساخت را حراج نمایید، ممکن است بر روی انگیزه این افراد برای کمک نیز تاثیر بگذارد.

در استان کرمانشاه در مجموع ۴۳ مدرسه و طرح تکمیلی مدرسه‌سازی جهت فروش، ارائه شده است. بسیاری از این مدارس متعلق به مناطق محروم هستند. شروع به کار این پروژه‌ها در سال‌های ۹۴، ۹۶، ۹۷ و ۹۹ بوده است. پیشرفت فیزیکی طرح‌ها نیز از ۵۰ تا ۹۸ درصد است. در واقع دولت مدارس روستایی که کاملاً آماده بهره‌برداری است را جهت فروش عرضه کرده است.

احداث آموزشگاه ۲ کلاسه روستای دشت لیل ثلاث باباجانی، مدرسه ابتدایی ۲ کلاسه هیبت الله سنقر و احداث دبستان ۳ کلاسه روستای میرزاآباد کنگاور از جمله برخی  از این مدارس هستند. سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به تماس خبرنگار آفتاب‌نیوز در مورد چرایی فروش این مدارس حاضر به ارائه توضیحی نشد.

طبق مستندات سایت، مدارسی در تمام ۳۱ استان کشور در قالب برنامه مولدسازی برای فروش عرضه می‌شود.

تعداد مدارس در دست احداث عرضه شده در فایل‌های اکسل مجزا به تفکیک هر استان به این شرح است؛ کهکیلویه و بویراحمد ۳۶، همدان ۴۲، در آذربایجان غربی ۴۳، اردبیل ۳۱، تهران ۴۱، خراسان رضوی ۷۸ (از جمله سالن چند منظوره و کارگاه و نمازخانه)، زنجان ۶ مدرسه و یک استخر، خراسان شمالی ۱۳ مدرسه و ۱ خوابگاه شبانه‌روزی دخترانه، کردستان ۴۵، کرمان ۹۷ مدرسه، یک دارالقران با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱ سالن چند منظوره، گیلان ۸، مرکزی ۱۹، مازندران ۱۹، یزد ۴۰، گلستان ۱۲، ایلام ۱۵، چهار محال و بختیاری ۵۳، سمنان ۸ مدرسه و ۱ کانون باقرالعلوم، قزوین ۲۶، سیستان و بلوچستان ۲۰۲، لرستان ۴۸، هرمزگان ۲۹ مدرسه و ۴ خوابگاه، آذربایجان شرقی ۱۲۱، اصفهان ۱۶۸ مدرسه و چند پروژه، بوشهر ۱۶، خراسان جنوبی ۳۹، خوزستان ۲۰۳، البرز ۲۸، قم ۳ و فارس ۱۳۰ مدرسه

در مجموع بیش از ۱۶۶۰ پروژه مدرسه‌سازی با درصد پیشرفت مختلف برای مولدسازی  در سامانه قرار گرفته است. تقریباً به همین مقدار نیز مدرسه قدیمی در لیست املاک جهت فروش ارائه شده است. مدارس در این لیست با ۲ عنوان قدیمی یا تخریبی عرضه شده‌اند.

معلوم نیست ساختمان‌های که از ابتدا با کاربری مدرسه ساخته شده‌اند، قرار است به چه زمینه‌ای تغییر کاربری دهند و خریدار با چه انگیزه مالی برای آن‌ها هزینه پرداخت خواهد کرد.

قیمت فروش این مدارس و روش فروش نیز نامعلوم است. با توجه به اینکه هدف مولدسازی تامین منابع برای دولت است، مشخص نشده است که این مدارس با چه قیمتی و بر اساس چه شرایطی (نقدی، اقساطی) فروخته می‌شود.

پرسش دیگر این است که با عرضه مدارس در قالب مولدسازی تکلیف نیاز شدید آموزش و پرورش به فضای درسی چه می‌شود. برخی از این مدارس نیز در روستا‌های دورافتاده و محروم قرار دارند، کاربری آن‌ها پس از فروش نامعلوم است.

۸ مدرسه عرضه شده در آذربایجان غربی متعلق به شهر زلزله‌زده خوی است. مسئولین مولدسازی، نمازخانه مدرسه استعداد‌های درخشان ارومیه را نیز در لیست فروش قرار داده‌اند. با توجه به اینکه این تنها فاز اول معرفی اموال است، احتمال دارد در ادامه مدارس بیشتری برای فروش ارائه شود. در این طرح آموزش و پرورش هم پروژه‌های جدید مدرسه‌سازی در دست احداث و هم مدارس تخریبی و قدیمی را جهت فروش عرضه کرده است.

منبع: آفتاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها