کد خبر: 672206
تاریخ انتشار :

جلالی: اقتصاد خم رنگرزی نیست که یک‌شبه درست شود

حسین جلالی نماینده مجلس و رئیس پیشین دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در واکنش به افزایش قیمت‌ها می‌گوید: اقتصاد خم رنگرزی نیست که یک شبه درست شود. برخی مواقع حاصل شدن نتایج بلند مدت است.

جلالی: اقتصاد خم رنگرزی نیست که یک‌شبه درست شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار و رئیس پیشین دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در واکنش به افزایش قیمت‌ها و تورم ایجاد شده در دولت ابراهیم رئیسی به رویداد۲۴ می‌گوید: هیچکس در کشور موافق این نیست که قیمت‌ها افزایش پیدا کند، اما برخی مواقع مسائلی ایجاد می‌شود که ما با چنین بحرانی مواجه می‌شویم که یکی از این اتفاقات عدم نظارت است. یعنی دولت باید در این خصوص نظارتش را قوی کند و حتما بر این نظارت، قوانین بازدارنده‌ای داشته باشد.

جلالی می‌گوید: متاسفانه افرادی در کشور هستند که گلوگاه‌های معیشت و ارزاق مردم در دست آن‌هاست. این‌ها با ارز ترجیحی و دلار‌های ارزان توانسته‌اند کارخانه‌هایی ایجاد کنند و اکنون آنقدر قدرتمند شده‌اند که قدرت تصمیم‌گیری دارند؛ به این معنا که می‌توانند برای حاکمیت تصمیم‌سازی کنند. به این‌ها نه می‌شود قیمت داد و نه می‌شود بر آن‌ها نظارت کرد. تا یک‌چیزی می‌گوییم، می‌گویند پیچ دستگاه خراب است و تحریم هستیم، برای همین تولید صورت نگرفته است! خب حالا شما می‌خواهید چکار کنید؟ اقتصاد خم رنگرزی نیست که یک شبه درست شود. برخی مواقع حاصل شدن نتایج بلندمدت است. نسبت به اقتصاد خوشبین هستم که ما در آینده بتوانیم بازارمان را به یک ثبات و پایداری برسانیم.

او ادامه داد: دولت در اینجا باید قیمت را از مبدا تا بازار به ترتیب قیمت‌گذاری و نظارت کند. یک گروه ۴ درصدی در حال تحمیل نظرشان بر ۹۶ درصد مردم هستند. خلاصه با رانت و ارتشا و سوءاستفاده امروز بزرگ و پولدار و قدرتمند شده‌اند و اقتصاد کشور را به دست گرفته‌اند و امروز تاخت وتاز می‌کنند و به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند. متاسفانه رحم و مروتی که در قدیم وجود داشت حالا دیگر وجود ندارد.

جلالی با بیان اینکه مثلا صنعت هواپیمایی اکنون خودش را زمین گیر کرده است، گفت: هواپیما‌ها اکنون پرواز نمی‌کنند و سریعا هم نمی‌گویند که به  خاطر قیمت پایین است، می‌گویند ما تحریم هستیم و قطعات هم نداریم، اما در واقعیت دندانشان برای گرانی و افزایش قیمت درد می‌کند. همین حالا شرکت‌های هواپیمایی به محض اینکه بگوییم قیمت بلیط را از یک میلیون به دو میلیون افزایش دادیم، همه‌شان پرواز می‌کنند. اکنون پرواز‌ها به مشهد و اهواز یا صورت نمی‌گیرد یا بسیار کم است و مسافرین مانده‌اند. امسال ۴۱ هواپیما وارد کردیم و تا پایان سال ۴۰ هواپیمای دیگر هم وارد می‌کنیم، هواپیما که زیاد است، اما شرکت‌های هواپیمایی لازم است یک بهانه کوچک ایجاد کند، تا پرواز نکنند. اگر ما تحمیل کنیم می‌گویند جان مسافر در خطر است. خب در اینجا دولت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ این موضوع را به همه حوزه‌ها تعمیم دهید.

جلالی با بیان اینکه تا زمانی که ما ماشین، خانه، طلا و سکه را به عنوان کالایی سرمایه‌ای بدانیم، وضعیت همین است، گفت: سوداگری تعیین‌کننده بازار شده است، وقتی شما ماشین که یک کالای مصرفی است را به عنوان کالای سرمایه‌ای بدانید که از آن سود دریافت کنید، شرایط همین است. وضعیت اقتصاد سلسله‌وار به هم متصل است مانند یک ماشین که اگر یک چرخ هم خراب باشد، ۳ چرخ دیگر کارایی ندارد. اقتصاد ما بیمار است مانند کسی که در یک باتلاق گیر کرده و هرچقدر دست و پا می‌زند بیشتر فرو می‌رود. تصمیماتی که مسئولان در حوزه اقتصاد می‌گیرند هم به قول خودشان مانند مسکنی است که درد را مخفی می‌کند نه درمان. ما امروز نیاز به حرکت جهادی- انقلابی داریم و در شرایط فعلی این حرکت از دست اندرکاران فعلی برنمی‌آید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقتصاددانان مجلس و دولت هر یک حرف دیگری را نقض می‌کنند، گفت: در روایات هم داریم که اطلبو العلم ولو به سین. علم هرکجا که بود باید آن را به دست بیاوریم. برویم ببینیم کشور‌های دنیا مثل اروپایی‌ها چه کردند که مشکل مسکن را حل کرده‌اند، قانون گذاشته‌اند که کسی نتواند کالای مصرفی را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کند. خب همین کار‌ها را ما هم در حوزه خودرو و... انجام دهیم. چکار کرده‌اند که اگر بیش از ۱۰ هزار دلار همراهتان باشد هزار و یک سوال و بررسی صورت می‌گیرد. ما از این قوانین تجربه‌شده می‌توانیم استفاده کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها