کد خبر: 672338
تاریخ انتشار :

ایمان فائق؛ از فرار از دست داعش تا وزارت در بغداد/ وزیر زنی که در دیدار با امیرعبداللهیان در وصفش شعر سروده شد

ایفان فائق اگرچه یک زن کلدانی است اما بر اساس بسیاری از نظرسنجی ها محبوب ترین وزیر کابینه مصطفی الکاظمی و کابینه دولت جدید است.

ایمان فائق؛ از فرار از دست داعش تا وزارت در بغداد/ وزیر زنی که در دیدار با امیرعبداللهیان در وصفش شعر سروده شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق یک اتفاق جالب رخ داد و آن دیدار وزیر زن عراقی با حسین امیرعبداللهیان بود‌. ایفان فائق جابرو یکی از سه وزیر زن در کابینه عراق است که در حال حاضر عهده دار وزارت مهاجرت و امور مهاجرین است. فائق که عضو جنبش بابل (حزب سیاسی کلدانیان عراق) است به همراه ریان کلدانی رییس بابلیون برای دیدار با وزیر خارجه ایران به سفارت کشورمان در بغداد آمدند.

نکته جالب در این دیدار این است که یکی از مقامات ایرانی حاضر در جلسه با خواندن شعری از پروین اعتصامی از این وزیر زن مسیحی عراق که محبوبیت زیادی هم در بین عراقی ها دارد، استقبال کرد. شعر مرحوم اعتصامی بدین شرح است:

واعظی پرسید از فرزند خویش

هیچ می دانی مسلمانی به چیست؟

صدق و بی آزاری و خدمت به خلق

هم عبادت، هم کلید زندگیست

گفت: "زین معیار اندر شهر ما،

یک مسلمان هست آن هم ارمنی است

از فرار از دست داعش تا وزارت در بغداد

اما وزیر مهاجرت عراق کیست و چگونه توانسته به این‌ مقام برسد؟ ایفان فائق یعقوب جابرو یک سیاستمدار مسیحی کلدانی عراقی است که در سال ۱۹۸۱ در بصره به دنیا آمد. او دارای مدرک لیسانس میکروبیولوژی از دانشکده علوم (تجربی) دانشگاه بصره است و از چند ده سال پیش تاکنون مشغول فعالیت جدی و رسمی در سیاست است‌.

ایفان فائق قبل از تسلط داعش، در شهر موصل اقامت داشت اما بعد از اشغال شهر مخفیانه به زادگاهش بصره فرار کرد و به همراه همسر و فرزندانش در غرب اردوگاه مسیحیان آواره در منطقه میناوی پاشا بصره اقامت گزید.

او به محض حمله داعش، شروع به فعالیت علیه این گروه تروریستی کرد. بخشی از فعالیت او فرهنگی و بخشی دیگر سیاسی بود‌. فائق مسئول کتابخانه سنت افرم، مسئول روابط عمومی انجمن بشردوستانه الفردوس و مسئول رسیدگی به وضعیت آوارگان جنگی در بصره و اطرافش بود. در عین حال، او در سیاست هم وارد و مشغول به فعالیت گردید، چرا که می دانست بدون فعالیت سیاسی، داعش از عراق نمی رود. ایوان برای ایفای نقش در زمینه مبارزه با داعش و کمک به زنان و کودکان جنگ زده عضو جنبش بابل شد.

جنبش بابل ( یا بابلیون) یک حزب سیاسی کاتولیک کلدانی است که در عراق شکل گرفته است. این جنبش در سال ۲۰۱۴  و جهت مبارزه مسیحیان عراق با داعش تأسیس شد. جنبش بابل شاخۀ سیاسی «لشکر بابل» است. لشکر بابل یک گروه شبه نظامی مسیحی و بخشی از نیروهای بسیج مردمی عراق است که در زمان حمله داعش به عراق شکل گرفت.

ایفان فائق بعد از عضویت در جنبش بابل به صورت جدی تری وارد سیاست شد. او نماینده زنان مسیحی در مجمع رهبران زن در شورای بصره و نماینده زنان مسیحی در شورای قبایل عراق بوده است. او همچنین، مدتی منصب دبیرکلی مجمع زنان اقلیت در عراق را در دست داشته است. با این حال، سطح فعالیت ایفان فائق با آغاز قدرت گیری مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر  وارد مرحله جدیدی شد. او وارد کابینه الکاظمی شد و توانست در ششم ژوئن سال ۲۰۲۰ به عنوان وزیر مهاجرت و امور مهاجران خدمت خود را در دولت آغاز کند.

زنی که به آسیب دیدگان حمله داعش کمک می کند

ایفان فائق در مدت فعالیتش در وزارت مهاجرت توانسته در زمینه های بشردوستانه و سیاسی و فرهنگی فعالیت زیادی کند و به خصوص به توانمندسازی و بهبود شرایط زنان کمک کند. او هنوز در کارگاه های آموزشی برای زنان آسیب دیده از جنگ داعش و کسانی که قربانی تروریسم شده اند، سخنرانی می کند. او همچنین توانسته به وضع بسیاری از مهاجران عراقی رسیدگی کند و با اختصاص پناهگاه و مسکن، آنها را به کشورشان بازگرداند.

فائق در سازمان های مدنی و سیاسی مختلفی فعال بود و به عنوان مشاور فرماندار نینوا در امور زنان و کودکان جنگ زده هم فعالیت می کرده است.

ایفان فائق اگرچه یک زن کلدانی است اما بر اساس بسیاری از نظرسنجی ها محبوب ترین وزیر کابینه مصطفی الکاظمی و کابینه دولت جدید است و از این‌ جهت‌ می تواند الگوی مناسبی برای بسیاری از سیاستمداران خاورمیانه باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها