کد خبر: 672616
تاریخ انتشار :

واکنش سازمان ملل به ادعاهای غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران

سخنگوی سازمان ملل در واکنش به ادعاهای درباره غنی سازی اورانیوم ۸۴ درصدی ایران گفت که دبیرخانه سازمان ملل نمی‌تواند ادعاها را در این زمینه تائید کند.

واکنش سازمان ملل به ادعاهای غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره واکنش دبیرکل سازمان ملل در خصوص ادعاهای غنی سازی ۸۴ درصدی از سوی ایران افزود که نمی تواند این ادعاها را تایید کند.

دوجاریک گفت که آژانس بین المللی اتمی، این هفته ممکن است هیاتی را به تهران اعزام کند.

سخنگوی سازمان ملل در عین حال گفت: موضع ما تغییر نکرده است. ایران باید از همه توافقنامه هایی که با آژانس اتمی و شرکای بین المللی امضا کرده است، پیروی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام اعلام کرد که رایزنی‌ها برای شفاف‌سازی درباره ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران جریان دارد

در این گزارش که فرازهایی از آن برخلاف مسئولیت آژانس در خصوص صیانت از اطلاعات محرمانه کشورها، در رسانه‌های غربی منتشر شد،‌ نهاد ناظر بر امور هسته‌ای سازمان ملل متحد ادعا کرده که ایران برداشت نمونه‌هایی از ذرات حاوی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را از تاسیسات فردو در ۲۲ ژانویه تائید کرده است.

طبق اعلام آژانس، ایران در نامه‌ای اعلام کرده است که مساله به دلیل «نوسانات ناخواسته در سطح غنی‌سازی» بوده است. بر همین اساس در گزارش آژانس آمده است که مذاکرات با ایران برای روشن شدن این موضوع ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، هفته پیش نشریه آمریکاییی بلومبرگ با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس ادعا کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند». بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره تصریح کرد که ادعای بلومبرگ «سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.» وی خاطر نشان کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

بازرسان آژانس طبق اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان سه‌شنبه هفته پیش تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌اند. محمد اسلامی در همین رابطه به خبرنگاران گفت: روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان برقرار است و مواردی را که بازرس آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس که در تهران هستند، بررسی کردند. وی تصریح کرد: ابهاماتی را که با برداشت ناصواب یک بازرس خلق شده بود، رفع و رجوع شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها