کد خبر: 673075
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با سید جلال ساداتیان

سفر گروسی یعنی ایران در عرصه بین‌المللی انعطاف به خرج داد

سید جلال ساداتیان گفت: من نمی‌دانم در سفر اخیر چه توافق‌هایی شده است اما تصور می‌کنم صرف این سفر به معنای انعطاف از سوی ایران است.

سفر گروسی یعنی ایران در عرصه بین‌المللی انعطاف به خرج داد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سفر رافائل گروسی به تهران دارای ابعاد مهمی است؛ از جمله اینکه احتمال رفع مشکلات میان ایران و آژانس بیش از گذشته شده است اما آیا این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای احیای مذاکرات هم باشد؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «باید دید اصلا آقای گروسی برای چه به ایران آمد. توجه داشته باشیم که به هر حال مشکلاتی میان ایران و آژانس وجود داشت که باعث شد آقای گروسی به تهران بیاید و البته برای حل همین مشکلات هم تهران نرمش به خرج داد که او بیاید. یکی از مهم‌ترین مشکلات مربوط به نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود. از اواخر دولت آقای روحانی که مجلس تصویب کرد برای آنکه نظارت‌ها ادامه یابد باید برجام به نتیجه برسد، مشکلات ایران با آژانس شروع شد. تا دولت قبل تمام شد و دولت جدید روی کار آمد هم مدت زمان نسبتا زیادی طول کشید و در طول 18ماه روز به روز روابط ایران و آژانس بدتر شد و کار به جایی رسید که چندماه قبل شورای حکام قطعنامه‌هایی غیرالزام‌آور علیه ایران وضع کرد که می‌توانست زمینه‌ای برای فعال‌شدن مکانیزم ماشه و متعاقبش بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت باشد».

او ادامه داد: «علاوه بر اینها مسائل دیگری مانند ارسال پهپاد به روسیه و البته اعتراضات داخلی ایران باعث تشدید اوضاع شد. در این شرایط لازم بود که ایران انعطافی از خود به خرج دهد تا آقای گروسی به ایران آید. حالا هم قول‌هایی داده شده است هرچند هنوز جزئیات منتشر نشده است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «جمهوری اسلامی در شرایط خوبی در عرصه بین‌المللی قرار ندارد و این انعطاف به معنای آن است که چنین درکی شده است که باید به اوضاع سامان داد و لازم است همکاری‌هایی صورت بگیرد».

ساداتیان در پایان گفت: «ایران فعالیت‌های پادمانی یعنی نظارت‌های دوره‌ای مشخص از سوی آژانس قطع کرده بود اما حالا بناست نظارت‌ها از سر گرفته شود. من نمی‌دانم در سفر اخیر چه توافق‌هایی شده است اما باز هم تأکید می‌کنم صرف این سفر به معنای انعطاف از سوی ایران است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها