کد خبر: 673134
تاریخ انتشار :

روایت «آکسیوس» از نقشه آمریکا و اسرائیل برای ایران

یک رسانه آمریکایی گزارش داده آمریکا و رژیم صهیونیستی در نشست چند روز پیش دیدگاه های نزدیکی در خصوص ایران داشتند.

روایت «آکسیوس» از نقشه آمریکا و اسرائیل برای ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به آکسیوس گفت مذاکرات آمریکا و رژیم صهیونیستی در هفته جاری مثبت بود و نشان داد که دو طرف «دیدگاه نزدیک‌تری» نسبت به مسئله دارند. 

این گفت‌وگوها که در کاخ سفید برگزار شد نخستین رایزنی میان مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن کابینه راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» در فلسطین اشغالی بود.

نشست آمریکا و رژیم صهیونیستی در شرایطی برگزار شد که رسانه‌های آمریکا مدعی شده بودند بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد در یکی از مراکز هسته‌ای ایران پیدا کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقام‌های این رژیم در هفته‌های گذشته از ضرورت تهدید نظامی باورپذیر علیه ایران صحبت کرده‌اند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی علی‌رغم وقوف به عدم توانایی این رژیم برای اقدام نظامی علیه ایران تلاش می‌کنند از طریق فضاسازی‌های رسانه‌ای تهران را تحت فشار قرار دهند.

سرپرستی هیأت رژیم صهیونیستی در سفر به آمریکا را «ران درمر»، وزیر امور راهبردی این رژیم و «زاچی هانگبی»، مشاور امنیت داخلی تل‌آویو به عهده داشت. مقام‌های وزارت خارجه، وزارت جنگ و وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز در این سفر حضور داشتند.

سرپرستی هیأت آمریکایی را «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عهده داشت. کاخ سفید رد بیانیه‌ای گفت دو طرف «به بررسی نگرانی‌های عمده در خصوص پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران پرداختند.»

کاخ سفید همچنین اضافه کرد تیم‌های دو طرف درباره تقویت شراکت امنیتی میان اسرائیل و آمریکا راینزی کرده و وعده دادند هماهنگی‌ها در خصوص اقدامات لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تقویت کنند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

مقام‌های آمریکا و اسرائیل در دیدار چند روز پیش درباره مانورهای نظامی مشترک نیز گفت‌وگو کردند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی که در این گفت‌وگوها حضور داشت به آکسیوس گفت: «رایزنی‌ها درباره ایران بسیار خوب بودند. رایزنی‌ها در سطح بالایی از گشودگی قرار داشتند.»

یک مقام دیگر رژیم صهیونیستی نیز گفت که این رایزنی‌ها نشان‌دهنده این بود که اسرائیل و آمریکا بیشتر از گذشته در خصوص ایران هم‌جهت هستند.

این مقام اسرائیلی گفت: «توافق هسته‌ای در دستور کار نیست و ایرانی‌ها دارند به روسیه در اوکراین کمک می‌کنند. ما وارد دنیایی جدید و فضایی متفاوت شده‌ایم و از دیدگاه نزدیک‌تری به موضوع نگاه می‌کنیم.»

این مقام صهونیست گفت که گفت‌وگوها جدی بوده‌اند. او گفت: «رایزنی‌های جدی در خصوص ایران صورت گرفت و فقط دیداری نبود که به صورت تشریفاتی انجام شده باشد.»

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها