کد خبر: 673281
تاریخ انتشار :

صالحی:

توافق با عربستان اتفاقی نسبتاً به‌موقع برای خروج از بن‌بست بود؛ اگرچه تعلل شد

علی اکبر صالحی وزیر اسبق خارجه و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان برای عادی سازی روابط، این رویداد را امری «نسبتا به موقع» برای برون رفت از «بن بست سیاسی» عنوان کرد.

توافق با عربستان اتفاقی نسبتاً به‌موقع برای خروج از بن‌بست بود؛ اگرچه تعلل شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

صالحی اظهار داشت: سه کشور عمده در غرب آسیا هستند که هر کدام به اعتبار ویژگی های خاص خود اعم از ژئو پلیتیک، سیستم حکمرانی و فرهنگ و مدنیت از اهمیت راهبردی و جایگاه ممتازی برخوردارند. یکی از آنها ایران،دیگری عربستان و سومی ترکیه می باشد.

وزیر اسبق خارجه افزود: بنده زمانی که توفیق خدمت در وزارت خارجه را یافتم اولین سخنم اشاره به اولویت بخشیدن به تنظیم و تقویت و تعمیق روابط با عربستان و ترکیه بود. زمینه های روابط با ترکیه جغرافیایی، قومی و فرهنگی است ‌و زمینه های روابط با سعودی اقتصادی و دینی است. اعتقاد دارم که هر گاه این سه کشور با هم در تعامل سازنده باشند نفعش در وهله اول به خودشان و در وهله دوم به منطقه می رسد.

معاون اسبق سازمان بین المللی «همکاری های اسلامی» ادامه داد: به عبارت دیگر تأمین امنیت و آرامش منطقه بر آمده از درون و بدون نیاز به برون سپاری خواهد بود،در غیر این صورت باید همواره شاهد دخالت های نابجای قدرت های بیرونی که صرفا به دنبال منافع خود می باشند بود.

صالحی ضمن استقبال از توافق ایران-سعودی گفت: توافق با عربستان را باید به فال نیک گرفت و امید است که طرفین به آن ملتزم بمانند. این یکی از اقدام های نسبتا به موقع برای برون رفت از بن بست سیاسی بود. البته نقدی که می توان وارد کرد این است که اولا یک مقدار در تحقق آن تعلل شد و ثانیا بدون واسطه هم می‌شد به نتیجه رسید و وام دار کسی نبود.

وی افزود: به هر حال امیدوارم از این به بعد شاهد یک تحول چشم گیر و گشایشی معنی دار در روابط بین المللی کشور عزیزمان ایران باشیم. نباید گذاشت که بدخواهان ایران عرصه بین المللی را بر ما تنگ کنند و نیات و امیال خودرا به سهولت پیش ببرند.

معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: نباید کاری کرد که جای مظلوم و ظالم بخاطر تعلل در تعاملات بین المللی نزد افکار عمومی جهان جابجا شود. بنده به سهم خودم از دولت ‌سیزدهم  و شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک هم وطن بخاطر این اقدام شایسته تشکر می کنم.

صالحی در پایان تاکید کرد: یقینا این رویه صحیح سیاسی در به سرانجام رساندن برجام نیز بی تأثیر نخواهد بود. تاکید می کنم که با هوشیاری و هوشمندی باید جلوی انسداد سیاسی را گرفت و در این برهه حساس توصیه می شود که تمامی جناح های سیاسی متحد و پشیتبان این حرکت سیاسی عقلانی و عقلایی باشند. | منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها