کد خبر: 673395
تاریخ انتشار :

گشایش دست دولت برای تقویت پول ملی

پیش بینی می شود دلار از کانال 40 هزار تومان خارج و وارد کانال 30 هزار تومان شود.

گشایش دست دولت برای تقویت پول ملی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: از اوایل آبان ماه بود که قیمت ارز در بازار مسیر صعودی را طی کرد و تدابیر دولت برای مدیریت بازار نیز جواب نداد تا آنکه رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد. فرزین از زمانی که سکاندار بانک مرکزی شد وعده داد تا حباب بازار ارز را تخلیه کند اما در بازار آزاد روند دیگری را شاهد بودیم. افزایش قیمت ارز تا ثبت رکورد 60 هزار تومان ادامه یافت اما یکدفعه فضا تغییر کرد، مداخله بانک مرکزی قیمت دلار را روی 56 هزار تومان آورد و این نقطه آغاز ترکیدن حباب قیمت ها بود.

نشانه‌های بازگشت ثبات

در فاصله ای کوتاه توافق تهران با آژانس و توافق تهران با ریاض دو اتفاقی بود که به تعبیر کارشناسان می توان آنها را نشانه بازگشت ثبات به بازار ارز تلقی کرد. دولت اما به این نشانه ها اکتفا نکرد و برای تضمین این ثبات طرح «سپرده نفت و شمش طلا» را به اجرا درآورد تا خیال جامعه را بیشتر آسوده کند. وزیر اقتصاد و دارایی در این رابطه گفت «این دو اقدام مقارن با ثبات و آرامش بازار ارز پس از نوسانات اخیر انجام و باعث می‌شوند در چشم انداز پیش رو اقتصاد ایران اتفاقات هفته گذشته رخ ندهد.» 

تجربه‌ای برای آینده

در ماه های گذشته نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز آسیب های جدی به اقتصاد خانواده ها وارد کرد و روی بسیاری از کسب و کارها اثر منفی گذاشت کرد. بگذریم که برخی‌ها نیز با وجود انذار مسئولان، بر اثر مشاهده افت شدید ارزش پول ملی، برای حفظ سرمایه های خود بی مهابا به بازار برای خرید ارز مراجعه و امروز زیان بزرگی را تجربه کردند. متأسفانه بازارهای غیر رسمی کم هستند و چند بازیگر با کمک عوامل خود می‌توانند در این دریاچه کم عمق موج و نوسان ایجاد کنند.

در اقتصاد ایران بازارهای عمیق و رسمی برای اینکه دارایی‌های مردم در این بازارها مصون از تورم بمانند، وجود ندارد، به همین دلیل است که دشمن از طریق انتظارات تورمی تلاش می‌کند اقداماتی را انجام دهد که نوسانات آن سرریز کند و آثار آن در متغیرهای اساسی اقتصاد خود را نشان می‌دهد. اگر مدیران سال‌های پیش به راه اندازی ابزارهایی فکر می‌کردند که دارایی‌های مردم را مصون از تورم نگهدارند و به سراغ پایه گذاری مکانیزم‌های عمیق می‌رفتند امروز هجوم سفته‌بازان به بازار ارز و بازار مسکن و ... شکل نمی‌گرفت و نوسانات دوره‌ای در این بازارها رخ نمی‌داد.

پیش‌بینی آینده بازار بعد 2 توافق سیاسی

با همه این تفاسیر آنچه این روزها برای جامعه اهمیت دارد، پیش بینی واقعی از وضعیت بازار ارز در سال آینده است. از آنجا که قیمت ارز با تورم رابطه مستقیم دارد، جمشید عدالتیان به خبرنگار فردا گفت «قیمت دلار براساس منطق اقتصاد حدود 45 هزار تومان است بنابراین امروز حبابی در بازار ارز وجود ندارد اما وقتی حجم نقدینگی در جامعه زیاد باشد زمینه سوداگری به وجود می آید و نقدینگی از این بازار به آن بازار برای کسب سود بیشتر حرکت می کند. پیش بینی می شود با آرام گرفتن بازار ارز، نقدینگی سرگردان برای مدتی سراغ بازار مسکن برود.» وی با اشاره به 2 توافق ایران با آژانس و ایران با عربستان افزود «آنچه اتفاق افتاد 2 واقعه کوچک سیاسی نبود چون برای ما اقتصاددان ها یک نشانه خوب تلقی می شود. در واقع از پس این توافق های سیاسی گشایش های اقتصادی شروع می شود. به عنوان نمونه صرافی های ایران در امارات دوباره فعال می شوند، همچنین دولت آمریکا نشانه هایی از دولت آمریکا دیده می شود که می خواهد بخشی از دارایی های ایران را آزاد کند و قصدی برای تشدید تحریم ها ندارد». این اقتصاددان یادآور شد «پیش بینی می شود دلار از کانال 40 هزار تومان خارج و وارد کانال 30 هزار تومان شود، حالا قیمت ارز بستگی به عرضه و تقاضا دارد چون دست دولت برای عرضه ارز به بازار باز شده است می توان انتظار داشت ارزش پول ملی بیشتر تقویت شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها