کد خبر: 673779
تاریخ انتشار :

روایت بارزانی از دیدارش با هاشمی رفسنجانی قبل از سقوط صدام

رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در اظهارتی به سفرش به تهران قبل از سرنگونی نظام صدام و دیدار با هاشمی رفسنجانی پرداخت.

روایت بارزانی از دیدارش با هاشمی رفسنجانی قبل از سقوط صدام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد که در آوریل ۲۰۰۲ هیاتی از اقلیم کردستان سفری محرمانه به واشنگتن داشته و از تصمیم آمریکا برای سرنگونی نظام صدام مطلع شده بودند.

وی می گوید که مخالفان نظام صدام در اواخر همان سال نشستی در لندن برگزار کرده اند.

مسعود بارزانی در بخشی از مصاحبه طولانی خود می گوید که با توجه به قدرت ایران در تاثیرگذاری بر برخی نیروهای عراقی، دوست داشته است که موضع تهران در خصوص تصمیم آمریکا برای سرنگونی نظام صدام را نیز بداند.

وی تاکید کرد: با توجه به تناقضاتی که در کنفرنس لندن شاهد آن ها بودم،  در آن زمان به تهران رفتم و با علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت ایران دیدار کردم.

بارزانی خاطرنشان کرد: از هاشمی رفسنجانی درخصوص مساله سرنگونی نظام صدام و برپایی نظام فدرال در عراق سوال کردم و خواستار موضع او شدم. هاشمی رفسنجانی طبع معمول موضعش منعطف بود و با واقع بینی، موازین قدرت و منافع کشورش را در نظر می گرفت.

رهبر حزب دموکرات کردستان عراق گفت که هاشمی رفسنجانی به من گفت که سقوط نظام صدام را یک پیروزی بزرگ برای خود می دانیم اما نمی توانیم که به طور علنی از روند سرنگونی این نظام حمایت کنیم.

وی گفت که هاشمی رفسنجانی از برپایی نظام فدرال در عراق نیز حمایت کرد و این گفت وگو برای ما بسیار مهم بود.

بارزانی می گوید که در آن سفر با قاسم سلیمانی نیز دیدار کردم، البته او در آن زمان خیلی معروف نبود اما مسئول پرونده عراق بود.

وی درخصوص اینکه آیا آمریکا قصد داشت بعد از عراق به ایران حمله کند گفت: من در جریان دیدارهایم با مسئولان آمریکایی چنین چیزی نشنیدم، آمریکایی ها هیچ اشاره ای به این موضوع نکردند و ممکن است این حرف‌ها تنها در حد تحلیل و برای ایجاد تنش در منطقه بود.

مسعود بارزانی گفت که آمریکایی‌ها چند بار در حضور من از نقش ایران گله کردند و بعدها نیز از نقشی که سلیمانی ایفا می کرد انتقاد کردند اما هیچ گاه درمورد هدف قرار دادن ایران صحبت نکردند.

وی در ادامه به سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین ایران به بغداد در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد و گفت که رئیس جمهور پیشین ایران گویی می خواست بگوید که ایران همچنان همسایه شماست.

وی گفت که احمدی نژاد در آن سال در سفری غیرعادی به بغداد آمد و با چشمان خود استقرار گسترده نیروهای آمریکایی در عراق را دید؛ نیروهایی که تعداد آن ها تقریبا به ۱۷۰ هزار نفر می رسید.

بارزانی گفت که در آن سفر، هوشیار زیباری وزیر خارجه وقت عراق احمدی نژاد را همراهی کرد و با ایست بازرسی های آمریکایی تماس گرفته شد تا خودروی احمدی نژاد را متوقف نکنند اما یکی از ایست بازرسی ها با این مساله مخالفت کرد و بعدها مشخص شد که نیروهای موجود در ایست بازرسی خواهان عکس گرفتن با رئیس جمهور ایران بودند.

رهبر حزب دموکرات کردستان عراق می گوید که احمدی نژاد با این مساله مخالفت نکرد اما هیات همراه از او خواستند که از خودروی خود پیاده نشود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها