کد خبر: 673868
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با عباس امیری‌فر

نگران نباشید ، نظام پارلمانی را تشکیل دهید

عباس امیری‌فر گفت: در سال 1402 مقداری ثبات اقتصادی را شاهد خواهیم بود و دولت باید جلوی تورم را بگیرد.

نگران نباشید ، نظام پارلمانی را تشکیل دهید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سال 1402 چگونه خواهد بود؟ چه مشکلات و چالش‌هایی پیش پای دولت است؟ آیا دولت قادر خواهد بود از پس مشکلات گوناگون از جمله مشکلاتی که در حوزه دیپلماسی، سیاست داخلی و البته اقتصاد وجود دارد، برآید؟

عباس امیری‌فر، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در سال 1402 مقداری ثبات اقتصادی را شاهد خواهیم بود و دولت باید جلوی تورم را بگیرد. عمده مسائل کشور بحث‌‌های اقتصادی است و بحث‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همه و همه تحت تأثیر مسائل اقتصادی است. رهبر انقلاب هم فرمودند که مردم تحت فشار قرار دارند و دولت باید در این زمینه گام‌های موثری بردارد. اقتصاد باید سامان داده شود مانند همین موضوع ارز که توانستند روندش را کاهشی کنند. عمده مسائل اقتصادی هم در مسئله مسکن دیده می‌شود. خیلی‌ها می‌خواهند ازدواج کنند و دغدغه مسکن دارند. دولت آقای رئیسی وعده داد که چهارمیلیون مسکن ساخته می‌شود. این درست نیست که همه به حاشیه شهر پناه برده‌اند و پرسش مطرح می‌شود بعدش به کجا پناه می‌برند».

او ادامه داد: «مسئله دیگر سیاست خارجی است که شروعش با توافق با عربستان آغاز شد و با کمک کشور چین به نوعی پای آمریکا از منطقه قطع شد. ارتباط با عربستان بسیار مهم بود زیرا بعد از آن احتمالا با امارات هم ارتباطات گسترش می‌یابد. در مسائل فرهنگی هم قبل از این که امر به معروف و نهی از منکر کنیم باید بسترها را فراهم کنیم. با بگیر و ببند که نمی‌شود کار فرهنگی کرد و این رویکردها سنخیتی با حوزه فرهنگ ندارد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «عملکرد دولتمردان باید طوری باشد مردم احساس کنند آنها از خودشان هستند. نروند بالای شهر زندگی کنند در میانه شهر زندگی کنند. برای خانواده‌شان هم راننده نگیرند. مثل مردم زندگی کنند. باید در حوزه فرهنگی خودشان اول از همه مبادی آداب باشند. در مسائل اجتماعی هم باید مردم درک شوند».

امیری‌فر در پایان گفت: «در مسئله انتخابات هم به همین صورت است. باید درهای گفت‌وگو را باز کنیم میان اصلاح‌طلبان و اصولگراها و دیگر گروه‌ها. احزاب باید فعال شوند و با احزاب گفت‌وگوها بیشتر شود. صداوسیما بحث انتخابات را جدی بگیرد. شورای نگهبان درست است آنهایی که سابقه کیفری دارند و نباید صلاحیتشان تأیید شود اما به دلیل اظهارنظرها افراد را ردصلاحیت نکنند. سعی شود سلیقه‌های مختلف در انتخابات حضور داشته باشند تا مردم هم مشارکت بالایی داشته باشند.  اصلاح قانون اساسی هم امری لازم است امروز بعد از 44سال ممکن است ضعف‌هایی در قانون اساسی دیده شود که ضرورت اصلاحش به چشم می‌خورد. یکی از مسائل حرکت از نظام ریاستی به پارلمانی است. اگر ضعفی نظام پارلمانی داشته باشد، ما چون نظام ولایت فقیه را داریم مشکلی به وجود نمی‌آید. شورای بازنگری منصوب شود و بتوانند ساختار سیاسی را تغییر دهند. مجلس اگر قرار است در رأس امور باشد در نظام پارلمانی می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها