کد خبر: 673917
تاریخ انتشار :

گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمد مهاجری

آیا لاریجانی نامزد انتخابات می شود؟

محمد مهاجری گفت: من تصور می‌کنم انتخابات سال 1402 خیلی متفاوت از 1400 نیست.

آیا لاریجانی نامزد انتخابات می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مهم‌ترین رخداد سیاست داخلی در سال 1402 انتخابات مجلس دوازدهم است. انتخابات در شرایطی پیش روی ماست که به زعم بسیاری انگیزه‌ای در میان مردم برای مشارکت حداکثری وجود ندارد؛ کمااینکه در دو انتخابات قبل یعنی مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم هم با حضور بالای مردم پای صندوق‌ها مواجه نبودیم. حالا پرسش این است در حدود یازده‌ماه پیش رو وضعیت به چه سمتی پیش خواهد رفت؟

محمد مهاجری، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اصلا موضوع حاکمیت نیست که تغییراتی ایجاد بکند یا نه؛ مسئله مردم هستند و میزان شرکت در انتخابات. میزان اعتماد به حاکمیت کاهش یافته است و اینکه وقتی می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند انتظار نتیجه دارند و وقتی می‌بینند در انتخابات شرکت می‌کنند و نتیجه‌ای نمی‌گیرند دلیلی برای شرکت در انتخابات نمی‌بینند. من تصور می‌کنم انتخابات سال 1402 خیلی متفاوت از 1400 نیست و شاید مشارکت کمتر هم بشود. حالا اگر بگویید فضای سیاسی باز شود باز هم مشارکت همین خواهد بود و من می‌گویم احتمالا خیلی تفاوتی نخواهد داشت اما معنایش این نیست که اگر نظام تصور کند مردم مشارکت نمی‌کنند نباید فضا را باز کند. یک کار غلطی یعنی محدودکردن انتخابات رخ داده است که باید اصلاح شود».

او ادامه داد: «نه جناح اصلاح‌طلب و نه اصولگرا هیچ توانی برای ایجاد انگیزه در بین مردم برای مشارکت در انتخابات ندارند. اصولگرایان همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد آقای رئیسی گذاشته‌اند و اصلاح‌طلبان هم این قدر اختلاف دارند که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. مردم از اصلاح‌طلبان بیگانه‌اند نه اصلاح‌طلبی مردمی که نتیجه‌گرا هستند خیلی نسبت به اصلاح‌طلبان رغبتی ندارند. جریان اصولگرا هم وضعیت بهتری نسبت به اصلاح‌طلبان ندارد. تکلیف انتخابات را قشر خاکستری روشن می‌کند که در حال حاضر خوش‌بین نیستیم آن قشر خاکستری در انتخابات حاضر شوند. اگر بخشی از آنها هم حاضر شوند تصور می‌کنم مشارکت بالاتر می‌رود».

این فعال سیاسی درباره حضور احتمالی علی لاریجانی در انتخابات مجلس بیان کرد: «من هیچ اطلاعی از اینکه آقای لاریجانی قصد حضور در انتخابات را دارد یا خیر، ندارم و بر اساس اطلاعات صفر هم نمی‌توانم تحلیل کنم اما حتی حضور آقای لاریجانی چه به صورت نامزد یا حامی نامزدهای انتخاباتی چندان تفاونی در روند انتخابات ایجاد نمی‌کند».

مهاجری در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم‌سازان پس از مشاهده وضعیت پیش‌آمده از یک‌دست‌شدن حاکمیت سعی در بازکردن فضای انتخابات خواهد داشت یا خیر، گفت: «کلا یکدست شدن حاکمیت خیلی چیز بدی هم نیست؛ حداقل به لحاظ آثار و نتایجی که می‌تواند داشته باشد. مذاکرات اخیر با عربستان هم به نوعی نتیجه یکدست‌شدن حاکمیت بود؛ بنابراین اصل موضوع خیلی بد نیست گرچه در روش ممکن است چیز بدی باشد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها