کد خبر: 673991
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامعلی رجایی

مهم‌ترین چالش‌های دولت در سال 1402

غلامعلی رجایی گفت: دولت باید بکوشد ظرفیت‌های خود را تقویت کند و از افرادی کارآمدتر استفاده کند تا نتایج بهتری به دست آورد.

مهم‌ترین چالش‌های دولت در سال 1402
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: انتظار عمومی آن است که سال 1402 متفاوت از سال گذشته باشد؛ به ویژه آنکه فشارهای اقتصادی و از سویی فشارهای متعدد از سوی جامعه بین‌المللی نشان داد اگر دولتمردان در فکر سامان‌دادن به اوضاع نباشند، وضع بدتر از این هم می‌شود. با این اوصاف پرسش مهم آن است که دولت برای رفع مشکلات چه چالش‌هایی پیش رو دارد؟

غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مهم‌ترین چالش دولت در سال 1402 کاهش اعتبار اجتماعی‌اش است که این موضوع ناشی از پاینن‌بودن کارآمدی دولت در طول دوره فعالیتش است. دولت باید بکوشد ظرفیت‌های خود را تقویت کند و از افرادی کارآمدتر استفاده کند تا نتایج بهتری به دست آورد. دولتی که اعتبار اجتماعی‌اش پایین آید، نه در داخل و نه در خارج قدرت چانه‌زنی بالایی نخواهد داشت».

او ادامه داد: «مردم به دولت‌ها رأی می‌دهند تا معیتشتان بهبود یابد، اوضاع سیاسی کشورشان درست شود و در مجموع خود و فرزندانشان آینده‌ای روشن را پیش رو داشته باشند. اگر مردم احساس کنند انتخاب‌کردنشان فایده‌ای ندارد، طبیعی است که در انتخابات حضور نیابند. اکنون هم باید بگوییم که اگر دولت نتواند به وضعیت زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم سامانی دهد، نمی‌توان انتظار داشت که مردم در انتخابات سال جاری حضور قابل توجهی داشته باشند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های این روزهای کشور اقتصاد است. اگر مدیران داخلی توان تدبیر امور را ندارند، هیچ ایرادی ندارد مدیرانی از خارج کشور وارد کنیم تا راهکار ارائه بدهند. چه است که برای رشته‌های ورزشی مربی‌های خارجی را می‌آوریم اما نباید برای اقتصاد که یکی از اساسی‌ترین حوزه‌های مرتبط با زندگی مردم است، از افکار متعدد در سطح دنیا استفاده نکنیم؟ از طرفی باید دیپلماسی فعالی هم داشته باشیم زیرا بهبود اوضاع دیپلماتیک باعث بهبود اوضاع اقتصادی هم می‌شود. در همین ایام که با عربستان به توافق رسیدیم نرخ ارز کاهش یافت؛ بنابراین می‌بینیم که دیپلماسی به طور مستقیم بر اقتصاد اثرگذار است».

رجایی در پایان گفت: «به نظر من تصمیم‌سازان به این نتیجه رسیده‌اند که در این هفت‌سال فرصت‌سوزی‌هایی رخ داده است و باید اوضاع سروسامان داده شود. البته این موضوع در بیشتر در حوزه سیاست خارجی به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد در حوزه سیاست داخلی شاهد تغییراتی از سوی تصمیم‌سازان نباشیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها