کد خبر: 674536
تاریخ انتشار :

اظهارات معنادار و جدید پناهیان درباره حجاب + جزئیات

علیرضا پناهیان در برنامه تلویزیونی «ماه من» صداوسیما گفت باید به مردم فرصت داد. البته او اشاره مستقیمی به بحث حجاب نکرده اما برخی تحلیلگران سیاسی نوشتند که احتمالا منظور پناهیان نصیحتی درباره این موضوع بود.

اظهارات معنادار و جدید پناهیان درباره حجاب + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پناهیان گفت: برای اینکه مردم قدرت تشخیص پیدا کنند، باید فرصت اعمال تشخیص هم داشته باشند؛ و لو به قیمت قتل امام‌حسین(ع) در نتیجه سلطه معاویه و یزید.

این کار را پیامبر(ص) هم انجام داد. رسول‌خدا(ص) در جنگ بدر، با اصحابش مشورت کرد، یکی از اصحاب گفت که اردوگاه را جای دیگری بزنیم، و حضرت پذیرفت.

همچنین بعد از جنگ بدر، سخن غلط مردم را پذیرفت و خدا هم فرمود که این‌بار اشکالی ندارد. ماجرا این بود که هفتاد نفر اسیری که در جنگ گرفته بودند، نباید از دشمن فدیه می‌گرفتند و آنها را آزاد می‌کردند، بلکه باید آنها را به قتل می‌رساندند، ولی مردم مدینه گفتند که نه! رسول‌خدا(ص) فرمود اگر اینها را آزاد کنید، به همین تعداد، سال بعد کشته خواهید داد! مردم گفتند: اشکالی ندارد، آزادشان کنیم و فدیه بگیریم. پیامبر(ص) هم قبول کرد ولی سال بعد در جنگ احد، به همان تعداد شهید دادند. (قَالَ: فَأَطْلَقَ لَهُمْ أَنْ یَأْخُذُوا الْفِدَاءَ وَ یُطْلِقُوهُمْ وَ شَرَطَ أَنَّهُ یُقْتَلُ مِنْهُمْ فِی عَامٍ قَابِلٍ بِعَدَدِ مَنْ یَأْخُذُوا مِنْهُمُ الْفِدَاءَ فَرَضُوا مِنْهُ بِذَلِکَ ؛ تفسیر قمی، ج‌1، ص270)

حتی قبل از شروع جنگ احد، پیامبر(ص) یک طرح و نقشه دیگری برای جنگ داشت ولی مردم طرحِ دیگری دادند، رسول‌خدا(ص) باز هم پذیرفتند و آن صدمات را در جنگ احد دیدند.

امام از مردم قدرت تشخیص می‌خواهد، نه صرفا اطاعت. برای اینکه مردم قدرت تشخیص پیدا کنند، باید فرصت اعمال تشخیص به آن‌ها داده شود؛ حتی اگر این فرصت‌ دادن به قیمت قتل امام‌ حسین در نتیجه سلطه معاویه و یزید باشد.

اهمیت تشخیص در اسلام چقدر است؟ کار امامت و ولایت چیست؟ به نظر شما چند درصد جوان‌های ما وقتی مفهوم «امام» را می‌شنوند اولین مطلبی که در ذهن‌شان می‌آید «بالابرنده قدرت تشخیص مردم» است نه «فرمانده»؟ درصد خیلی کمی این‌گونه هستند. این یکی از آن اشتباه‌هایی است که شاید کسی نمی‌خواسته این اشتباه پدید بیاید ولی به هر حال الان به هر دلیل، وجود دارد.

سؤال: اگر یک جاهایی، فرمان امام، خیلی صریح باشد، آیا باز هم باید به تشخیص خودمان عمل کنیم؟ در اینجا ما باید به تشخیص رسیده باشیم که باید امر او را اطاعت کنیم و الا امام را محاصره خواهیم کرد! آن‌وقت امام اصلاً ظهور نخواهد کرد که به ما چنین فرمان‌هایی بدهد!

اشتباه بزرگی در جامعه ما رخ داده، مردم ارزش دین را به اندازه علم نمی‌دانند. این وضع دیگر قابل تحمل نیست که ما این مقدار دین‌گریزی در جامعه ببینیم.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها