کد خبر: 674683
تاریخ انتشار :

تحلیل عضو مجمع درباره انتخابات آینده

جماران/ عضو مجمع گفت: شرایط امیدوارکننده است و مردم در عکس‌العمل به حوادث اخیر و حضور در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادند که گرچه نارضایتی‌ها و مشکلاتی دارند، ولی حفظ امنیت و استقلال کشور برای آنها مهم‌تر از مسائل دیگر است.

تحلیل عضو مجمع درباره انتخابات آینده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اخیرا رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی کارگزاران و مسئولان نظام با اشاره به انتخابات مجلس و خبرگان در پایان سال جاری، گفتند: مسئولان مرتبط، راهبرد «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات» را از هم اکنون مشخص کنند تا انتخاباتی خوب، سالم و با مشارکت بالا داشته باشیم.

در همین زمینه جماران با سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت و گویی داشت که مشروح آن در پی می آید:

با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره مسأله انتخابات و راهبردهایی که بیان کردند، از نظر شما انتخابات خوب چه انتخاباتی است و اساساً شروط تحقق این راهبردها چیست؟

انتخابات خوب، انتخاباتی است که هم مشارکت مردمی جدی، خوب و بالا باشد و هم اینکه با رقابت جدی برگزار شود تا مردم بتوانند نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند. همچنین جریان‌هایی که درون نظام تعریف می‌شوند، مشارکت جدّی در انتخابات داشته باشند. از سوی دیگر، دستگاه‌های مجری و نظارت بر امر انتخابات، کاملاً طبق قانون عمل کنند و هیچ‌گونه سلیقه‌‌ای در انتخابات اعمال نشود.

با توجه به اشاره رهبر انقلاب نسبت به رقابتی بودن انتخابات، حضرتعالی با توجه به عملکرد شورای نگهبان در دوره‌های قبل که مانع حضور بسیاری از افراد تأثیرگذار شد، برای ایجاد رقابت چه توصیه‌ای دارید؟

همه باید در چارچوب قانون عمل کنند؛ به گونه‌ای باشد که پاسخگوی عملکردشان باشند و قابل تعبیر، تفسیر و خدشه نباشد.

به هر حال، بحث رقابت بسیار مهم است تا فضا برای حضور همه گروه‌ها باز باشد.

بله، همه کسانی که شرایط قانونی را دارند، نباید از شرکت در انتخابات محروم شوند.

با توجه به اعتراضات اخیر و فضای سرخوردگی و ناامیدی که در جامعه به وجود آمده است، چه زمینه‌سازی‌هایی باید صورت گیرد تا انتخابات برای مردم موضوعیت پیدا کند؟

انتخابات همیشه برای مردم موضوعیت و اهمیت دارد. لذا اگر مردم احساس کنند که همه جریان‌های درون ساختار که نظام را قبول دارند، در انتخابات حضور دارند و در لیست‌ها، فهرست‌ها و کاندیداها تنوع وجود دارد، باعث ایجاد رغبت آنان می‌شود. مردم ما نشان داده‌اند که استقلال و امنیت کشور و اینکه پشتوانه نظام باشند، برای‌شان مهم است و ان شاءالله شرایطی که گفتم رعایت شود، مردم هم استقبال خواهند کرد.

در بحث مشارکت، چه مقدار از مسئولیت متوجه مقام معظم رهبری است که می‌تواند فضا را برای حضور همه سلائق و شخصیت‌ها باز کند؟

مقام معظم رهبری همیشه بر مشارکت بالا و رقابت تأکید داشتند.ایشان رهنمود می‌دهند، سیاست‌هایی تعیین می‌کنند و بقیه هم در چارچوب قانون به آن‌ها عمل می‌کنند.

گشایش در روابط خارجی که تاکنون در خصوص همسایگان انجام شده است، چه تأثیری در انگیزه مردم دارد؟

در مجموع وقتی که شرایط تحریمی کمرنگ‌تر شود و ارتباطات بیشتر باشد، یک نوع انگیزه‌های بیشتری، ولو غیرمستقیم، در مردم ایجاد می‌کند و دلگرمی بیشتری نسبت به آینده پیدا می‌کنند.

در حوزه سیاسی چه گشایش‌هایی باید صورت بگیرد تا فضای انتخابات گرم شود؟

در عرایض قبلی به شرائط سیاسی هم اشاره کردم.

یکی از مشکلات و چالش‌های بزرگ کشور مسأله حجاب است. حضرتعالی چه تحلیلی درباره این قضیه دارید؟ و توصیه شما به مسئولین، متصدیان  و جامعه مومنان در برخورد با بی‌حجابی چیست؟

رهبری از قدیم‌الایام از برخوردهای فیزیکی و سخت و تند با مسأله حجاب که هرچند اجتماعی است، اما ریشه فرهنگی دارد، منع می‌کردند. در اینجا فقط نیروی انتظامی نیست که باید متولی امر حجاب باشد، بلکه دستگاه‌های زیادی مثل دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌ها و... باید دست به دست هم بدهند تا فرهنگ‌سازی کنند و شرایط را مهیا کنند تا حجاب در جامعه رعایت شود.

شما شرایط آینده انتخابات را در مجموع چگونه می‌بینید؟

شرایط امیدوارکننده است و مردم در عکس‌العمل به حوادث اخیر و حضور در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادند که گرچه نارضایتی‌ها و مشکلاتی دارند، ولی حفظ امنیت و استقلال کشور برای آنها مهم‌تر از مسائل دیگر است.

با توجه به فرمایش حضرتعالی مبنی بر رعایت فرامین و عمل به توصیه‌های رهبری، در انتخابات ریاست جمهوری دیدیم، با اینکه رهبری فرمود که به آقای لاریجانی جفا شده است، اما شورای نگهبان به فرمایش و توصیه رهبری عمل نکرد!

آنها هم چارچوب‌هایی دارند، طبق آن چارچوب‌ها عمل می‌کنند و هر دستگاه باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها