کد خبر: 674703
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حسین کنعانی‌مقدم

قوم‌گرایی در بلندمدت به ضرر آذربایجان و ترکیه خواهد بود

حسین کنعانی‌مقدم گفت: نقشه رژیم صهیونیستی این است که منقطه آذربایجان و شمال کردستان عراق را تحت نفوذ خود قرار دهد تا به نوعی از نظر نفوذ سیاسی-نظامی هم‌مرز ایران شود.

قوم‌گرایی در بلندمدت به ضرر آذربایجان و ترکیه خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مناقشه میان ایران و جمهوری آذربایجان همچنان وجود دارد و گرچه مذاکراتی شکل گرفته اما به نظر می‌رسد مناقشه همچنان وجود دارد اما علت چیست و به سمتی خواهد رفت؟

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مناقشات در منطقه قفقاز ریشه‌های تاریخی دارد و هرچند وقت یک‌بار به مداخلات کشورها و گاه لشگرکشی‌ها منجر شده است. به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند ایران را به وسیله تغییر مرزهای ژئوپلیتیک در محاصره سرزمینی قرار دهند و دسترسی ایران به اروپا را یا کنترل‌شده یا مسدود کنند. جمهوری آذربایجان دنبال آن است ارتباط خود با ترکیه را از طریق عربستان دنبال کند. در این بین منافع ترکیه، آمریکا آذربایجان و رژیم صهیونیستی در این است که مرزهای ژئوپلیتیکی تغییر کند».

او ادامه داد «مردم آذربایجان از عملکرد علی‌اف ناراضی هستند و نمی‌خواهند کشورشان با ایران وارد جنگ شود زیرا به هر حال خود مردم آذربایجان هم می‌دانند که این سرزمین بخشی از مام میهن بوده است و هنوز هم میان مردم ایران و مردم آذربایجان ریشه‌های فرهنگی زیادی وجود دارد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «اکنون جریان عثمانی‌گرایی و پان‌ترکیسم تشدید شده است و جمهوری آذربایجان به خیال خود می‌خواهند با تکیه بر این جریان‌سازی‌ها مرزهای خود را گسترش دهد. به همین دلیل است که از سوی جمهوری آذربایجان می‌بینیم که می‌خواهند فشارهای پان ترکیستی در ایران حفظ شود اما هم جمهوری آذربایجان و هم ترکیه باید بدانند که گسل‌های قومیتی در بلندمدت به ضرر خودشان خواهد بود».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «نقشه رژیم صهیونیستی این است که منقطه آذربایجان و شمال کردستان عراق را تحت نفوذ خود قرار دهد تا به نوعی از نظر نفوذ سیاسی-نظامی هم‌مرز ایران شود. این طرح با عنوان اسرائیل دوم مطرح می‌شود که البه شکست‌خورده است و هیچ وقت هم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد اما به هر حال آنها برای تحقق چنین هدفی وعده‌های اقتصادی و سیاسی زیادی به جمهوری آذربایجان و البته ترکیه می‌دهد. من باور دارم درگیری‌های منطقه به جمهوری آذربایجان اجازه نمی‌دهد به طور مستقیم با ایران وارد درگیری شود و چون آذربایجان قادر نیست بحران‌های عدیده‌اش مانند نخجوان و قره‌باغ را مهار کند، می‌خواهد بر ایران فشار وارد کند. البته امیدواریم با کنار رفتن علی‌اف بار دیگر جمهوری آذربایجان به کشوری تبدیل شود که با ما حسن همجواری دارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها