کد خبر: 674852
تاریخ انتشار :

سیاست ورشکسته بایدن در قبال موضوع هسته‌ای ایران

یک مجله آمریکایی در یادداشتی با مطرح کردن این که سیاست دولت جو بایدن در قبال مسئله هسته‌ای ایران سیاستی «ورشکسته» است و جز دنبال کردن مذاکرات بیشتر «نقشه دوم» دیگری در آن وجود ندارد، دو نتیجه احتمالی چنین سیاستی را تشریح کرد.

سیاست ورشکسته بایدن در قبال موضوع هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در یادداشتی در مجله نشنال ریویو درباره سیاست‌های دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای ایران آمده است: در دو سال گذشته، دولت بایدن تعامل دوباره با جمهوری اسلامی ایران را مهم‌ترین رکن سیاست خاورمیانه‌اش قرار داده است. این رویکرد آمریکا مبتنی بر این عقیده است که تهران را می‌توان به وسیله دادن انگیزه‌های مناسب، دوباره در محدودیت‌های توافق هسته‌ای قرار داد. واشنگتن در همین راستا مشوق‌های زیادی به حکومت ایران ارائه کرده است، از تخفیف در اجرای تحریم‌های فعلی اعمال شده بر ایران گرفته تا حمایت بی‌میل و بی‌سروصدا از معترضان ایرانی.

علیرغم این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تا کنون ادعاها رژیم صهیونیستی و غرب مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تایید نکرده است، در ادامه این یادداشت مطرح شد: اگرچه این پیشکش‌ها تاثیر چندانی نداشته است. حاکمیت ایران مدام پیشنهادات آمریکا را رد کرده است، حتی به سمت قرار گرفتن در آستانه هسته‌ای شدن پیش رفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  در ماه گذشته شواهدی پیدا کرد که ایران تا ۸۴ درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام داده است، چیزی که بالاتر از سطح مورد نیاز برای کاربرد غیرنظامی و نزدیک به خلوص ۹۰ درصدی مورد نیاز برای بمب اتمی است. اکنون، ارزیابی دولت آمریکا نشان می‌دهد که ایران در صورتی که تصمیم راهبردی تولید یک سلاح اتمی را اتخاذ کند، می‌تواند در مدتی کمتر از دو هفته، مواد شکافت‌پذیر کافی لازم را برای این اقدام تولید کند.

اشاره یادداشت نشنال ریویو به ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری بلومبرگ طی ماه‌های گذشته در خبری به نقل از دو دیپلمات ارشد گزارش کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی در ایران اورانیوم غنی‌شده با غنای ۸۴ درصد را رصد کرده بودند.

این در حالی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران این ادعا « بی‌ربط» و هدف از انتشار چنین اخباری را «سیاسی و در راستای تحریف اذهان و حقایق» دانست.

او در توضیحاتی تکمیلی در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از روندهای غنی‌سازی امری طبیعی است. به عنوان مثال در روند غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم ۴۷ درصد هم دیده می‌شود و در روند تولید اورانیوم ۶۰ درصد اورانیوم با غنای بالاتر هم دیده می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد که ایران تاکنون به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد مبادرت نکرده است.

در ادامه مطلب نشنال ریویو آمده است: واکنش واشنگتن به این تحولات این است که به دنبال مذاکرات بیشتر است. در حال حاضر، گزارش‌های موثقی وجود دارد که حاکی از مذاکرات بی‌سروصدای کاخ سفید با تهران درباره یک توافق هسته‌ای جدید از نظر کیفی است. به نظر می‌رسد که شروط آن صرفا «توقف در ازای توقف» باشد که ذیل آن، حکومت ایران توسعه هسته‌ای‌اش را در ازای عقب‌گرد تحریم‌های آمریکا متوقف می‌کند. اما این ایده مشکلاتی را به همراه دارد، چراکه هرگونه قرار و مداری به این شکل موجب مهر و موم کردن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران  می‌شود که تا کنون رخ داده است و در عین حال موجب ارتقای اقتصادی حکومت تهران نیز خواهد شد.

این یادداشت می‌افزاید: این وضعیت ناراحت‌کننده امور گواهی بر ورشکستگی سیاست آمریکا است. به زبان ساده، آمریکا، حداقل در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن واقعا هیچ نقشه دومی(پلان B) فراتر از مذاکره برای رسیدگی به اقدامات هسته‌ای ایران ندارد. از آن‌جایی که دولت برنامه دیگری ندارد، اکنون رخ دادن دو نتیجه بیش از پیش محتمل است.

نشنال ریویو در ادامه نوشت: نتیجه اول ایرانِ چیره بر خاورمیانه است. برنامه هسته‌ای ایران پس از بیش از دو دهه فعالیت به طور فزاینده‌ای قوی، گسترده و بالغ شده است. همسایگان مضطرب ایران هم که این موضوع را احساس می‌کنند، در نبود برنامه هماهنگ آمریکا برای از مسیر خارج کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران، به عنوان یک راهبرد بازدارنده بنا کرده‌اند به تملق حکومت ایران. در همین زمینه، می‌توان به ازسرگیری روابط ایران با عربستان سعودی با میانجیگری چین و هم‌زمان با آن، گرم گرفتن دوباره ایران در روابط سیاسی‌اش با امارات متحده عربی اشاره کرد. هرچه ایران بیشتر به قرار گرفتن در آستانه هسته‌ای شدن نزدیک شود، نفوذ آن در منطقه بالا خواهد رفت، چراکه کشورهای هم‌جوار مجبور خواهند بود خود را با ایران سازگار کنند.

با توجه به اقدامات خرابکارانه متعدد رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران با استناد به ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، بخش پایانی این یادداشت به بالا رفتن احتمال «حمله نظامی اسراییل به برنامه هسته‌ای ایران» به عنوان نتیجه دوم «سیاست ورشکسته دولت بایدن در قبال توافق هسته‌ای» اشاره شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها