کد خبر: 674865
تاریخ انتشار :

رئیسی: نهی از منکر فقط مسئله حجاب نیست؛ باید نسبت به همه منکرات حساس بود

رییس جمهور در مراسم احیای شب قدر، در حرم حضرت امام خمینی (ره) حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: برخی تصور می‌کنند که تنها جلوه نهی از منکر مسئله کشف حجاب است؛ در حالی‌که باید در جامعه نسبت به همه منکراتی که وجود دارد از جمله رشوه، دزدی، روابط ناسالم اداری و فساد اقتصادی نیز حساس بود.

رئیسی: نهی از منکر فقط مسئله حجاب نیست؛ باید نسبت به همه منکرات حساس بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید ابراهیم رییسی در مراسم احیای  شب قدر در حرم حضرت امام خمینی (ره) با بیان اینکه شب قدر شب با عظمتی است ، اظهار کرد: خداوند لیله القدر را برای امت پیامبر قرار داد تا آنها یک شبه ره صد ساله بروند. از این شب باید نهایت بهره را برد و آن را درک کرد. گفته شده محروم کسی است که نتواند شب قدر را درک کند.

وی ادامه داد:  اولین گام در درک شب قدر ، شناخت حقیقت این شب است. حقیقت شب قدر حقیقت محمدیه است. امشب باید از خدا معرفت خواست. از او بخواهیم به ما درک بدهد تا جزو محرومین نباشیم بلکه جزو مرحومین باشیم و مورد رحمت قرار بگیریم.

رییس جمهور با بیان اینکه در شب قدر، ملائکه و روح در گذشته بر آستان پیامبر و  امشب بر آستان قدس مهدوی(عج) فرود می آیند، افزود: شیعیان، با کسانی که امامت را قبول ندارند با سوره قدر با آنها بحث کنید.

وی با اشاره به محبت احساسی پیروان سایر مذاهب به حضرت علی (ع) از جمله کرج جرداق، گفت: با این حال محبت تعقلی یعنی همه وجود جلوه محبت و عشق به علی باشد؛ یعنی اخلاق و افکار و عمل برگرفته از اخلاق، افکار و عمل حضرت علی باشد. رزمندگان ما با عشق به امام علی (ع) در جبهه ها حضور می یافتند. زندگی همه این عاشقان متوجه حضرت علی (ع) بود. همه زندگی ما باید جلوه محبت امیر مومنان باشد.

رییسی همچنین گفت: امام علی (ع) جلوه همه خوبی هاست. ما امشب آمده‌ایم بگوییم آقا به هر دلیلی دچار گناه شدیم؛ اگر به هر دلیل دچار کژی شدیم و نتوانستیم از پیامبر و امام تبعیت کنیم، به آخر خط نرسیده ایم و هر وقت ماهی را از آب بگیرید تازه است. لیله القدر شب امید است و هیچ کس حق ندارد ناامید شود. هیچ کس حق ندارد بگوید به بن بست رسیده ام. ما بن بست نداریم. آنکه القای یاس می کند شیطان است.

وی افزود: امشب شب امید و تصمیم است و هیچ کس حق ندارد بدون تصمیم از شب قدر خارج شود. همه باید تصمیم بگیرند که از فردا می خواهند چه کنند. امام باقر (ع) فرمود اگر کسی به خود، خدا، دیگران و طبیعت ظلم کند جزو خاسرین خواهد بود. اگر کسی ظلم به خود کرد باید از همین جا بگوییم یا رسول الله (ص) و یا مهدی (عج) ما استغفار می کنیم. البته تنها نزد خدا باید اعتراف به گناه کرد.

رییسی با اشاره به دلیل محبوبیت امام خمینی (ره) نزد مردم گفت: تا کسی شب هنگام خود را نزد خدا ذلیل نکند، نزد مردم عزیز نمی شود. قاسم سلیمانی به مشهد می آمد و من می دیدم در حالت دعا چگونه زار می زند. من بارها حالات او را دیدم. کسی فکر نمی کرد او کسی است که داعش از او وحشت دارد و فرمانده سپاه قدس است. رمز عزت انسان همین است و عزت از خداست. محبوبیت با رسانه و تبلیغات زمان محدودی دارد اما اگر خدا اراده کند، انسان عزیز می شود؛ عزت دست خداست.

وی تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد کوچکترین سوءظن به خدا داشته باشد. باید با امید بود و به خدا حسن ظن داشت.

رییس جمهور با اشاره به مراحل مختلف زندگی امام علی (ع) اظهار کرد: وصایای امام علی (ع) در ۴۸ ساعت پایانی عمر ایشان اهمیت زیادی دارد.‌ امام علی (ع) به همه ما وصیت کرده است. او ما را به تقوای الهی دعوت کرده است. برای پاداش اخروی اقدام کنید نه اینکه دیگران از شما در فضای واقعی و مجازی بگویند.

وی ادامه داد: آدم های شایعه پراکن همیشه بوده اند که خداوند نام آنها را در کنار مشرکین و منافقین می‌برد. آنها می خواهند دل مردم را خالی کنند. الان هم شایعه پراکن هستند که می‌خواهند ناامیدی ایجاد کنند. آنچه برای کشور ما بیش از همه اهمیت دارد، امیدآفرینی است و هرکس با کارش، قلمش و اقدامش مردم را امیدوار کند در جهت راهبرد رهبری حرکت کرده و هرکس مردم را با کار نکردن یا کار بد کردن  ناامید کند، چه بداند چه نداند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است. مشکلات هست ولی امید به عنایت خدا، دستان توانای مردم و ظرفیت های کشور وجود دارد.

رییسی در ادامه خاطرنشان کرد: امام پس از توصیه به تقوا و نظم در امور می فرماید انسان نباید دلبسته به دنیا شد. زهد به معنای عزلت نشینی نیست بلکه به معنای دلبسته نشدن است. امام سپس می فرمایند هرجا ظالم دیدید با او دشمن و یاری گر مظلوم باشید. امام بزرگوار ما فرمود مسأله اول جهان اسلام قدس و فلسطین است. امام علی (ع) به ما آموخت با ظالم دشمن باش و ما تا آزادی قدس پای اهداف بزرگ عالم اسلام خواهیم بود. به تعبیر رهبری انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی به جان هم افتاده و قبل از ۲۵ سال که ایشان فرمودند، نابود می شود.

وی افزود: امیر مومنان وصیت کردند که  مردم حامی یتیمان باشند. امام توصیه کرد که یتیمان را فراموش نکنید. امام توصیه کرد که نسبت به همسایه توجه داشته باشید. ما نباید فقط به فکر خودمان باشیم. بیشتر از همه خود من محل سوال هستم ولی ما نسبت به اطرافیان و همسایگان مسئولیت داریم. امام توجه به قرآن را توصیه کرد. توجه به قرآن بحمدالله در میان مردم و جوانان ما بسیار گسترش پیدا کرده اما باز هم ظرفیت وجود دارد. برای خواندن، فهم و و عمل به قرآن هنوز ظرفیت وجود دارد.

رییسی با اشاره به وصیت امام علی (ع) برای  زیارت خانه خدا و جهاد با مال، نفس و زبان تصریح کرد: رهبری فرمودند وظیفه ما جهاد تبیین است و ما باید روشنگری کنیم. در دنیا اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی گسترش یافته است. همه در داخل موظفیم با جوانان حرف بزنیم و گره های ذهنی جوانان را باز کنیم.  شایعات، فضای مجازی و افراد حتی سخنان برخی مسئولین برای جوانان گره ذهنی ایجاد کرده اند و همه ما موظفیم با جوانان صحبت کنیم. با سخن گفتن و او را حساب کردن، گره های ذهنی را باز می کند. جوانان ما سرمایه بزرگ کشور هستند و دشمنان می خواهند ذهن آنها را مشوش کنند.

وی با بیان اینکه درک شب قدر مراحلی دارد، در توضیح این مراحل گفت: اولین قدم در درک شب قدر معرفت و شناخت حقیقت این شب است؛ باید از خداوند بخواهیم معرفت این شب را به ما عطا کند تا جزو مرحومین این شب باشیم و نه محرومین.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای درک لیله‌القدر باید صاحب آن را بشناسیم، اضافه کرد: فرشتگانی که به فرموده قرآن امشب بر زمین نازل می‌شوند، در محضر مبارک مهدوی نزول می‌کنند و لذا باید مقام ایشان را بشناسیم. همچنین یکی از شروط درک شب قدر معرفت نسبت به حضرت فاطمه(س) عنوان شده؛ چنانکه حق معرفت ایشان است و این معرفت را باید از خود ایشان درخواست کنیم.

وی گام دوم شناخت شب قدر را محبت و دلدادگی به خدا و اولیای الهی عنوان و اظهار کرد: در این شب باید درک کنیم که رفیق شفیق و ماندگار ما خداوند است و دیگر افرادی که ادعای رفاقت می‌کنند، ممکن است ما را در عالم رها کنند و این فقط خداوند است که برای ما باقی می‌ماند.

رئیسی با بیان اینکه مهم است بدانیم اگر راه ما حق را می‌پیماییم، خداوند رفیق و یار ماست، تصریح کرد: امام راحل وقتی در ۱۵ خرداد حرکت خود را آغاز کرد یاری نداشت، اما چون به حق بودن راه خود ایمان داشت دچار وحشت و سرگردانی نشد و در این راه ایستاد تا دل‌ها را تسخیر کرد. دل‌هایی که متوجه امام راحل شدند، نه تنها در دوران حیاتش، بلکه در دوران پس از حیات مبارک ایشان همچنان در حال فزونی یافتن است؛ چرا که او دل به خداوند داده بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سنگ بنای اندیشه سیاسی، حقوقی، سلوک شخصی و مبانی فقهی، حکومتی، فلسفی و کلامی امام را در یک جمله تشریح کنیم، آن جمله این است که «عالم محضر خداست» و این اندیشه همان امیرالمومنینی است که مراد امام خمینی (ره) و ما و شما است.

رئیسی محبت را دارای دو شکل احساسی و تعقلی دانست و گفت: ممکن است خیلی‌ها نسبت به امام علی (ع)‌ محبت احساسی داشته باشند؛ کسانی که نه شیعه هستند و نه حتی مسلمان، اما محبت تعقلی آن محبتی است که همه وجود، اخلاق، افکار، اندیشه، باور و عمل ما جلوه عمل صالح و عمل امیرالمومنین(ع) باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع شب احیاکنندگان لیله القدر و شب شهادت امیرالمومنین (ع)، با بیان اینکه بهترین سخن در این شب وصایای حضرت امیر به فرزندان بزرگوارش در ۴۸ ساعت آخر حیات نورانی ایشان است، تصریح کرد:  امیرالمومنین علی (ع) در وصیت خود به فرزندان گرامی‌اش پس از سفارش به تقوا، نظم در امور، اقدام وعمل برای خدا و عدم دلبستگی به دنیا، دشمنی با ظلم و یاری کردن مظلوم را مورد تاکید قرار دادند و  بر اساس همین وصیت امیر المومنین (ع) است که امام خمینی (ره) مسئله قدس و فلسطین را مهمترین مسئله جهان اسلام اعلام و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس و روز حمایت از مظلومین فلسطین نامگذاری کردند.

تا آزادی کامل قدس پای اهداف اسلام خواهیم ماند

رئیسی تاکید کرد: قطعا ملت بزرگ ایران روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان که مصادف با روز جهانی قدس است، یکبار دیگر با حضور پر شور خود اعلام خواهند کرد که ما در عمل به وصیت امیر المومنین(ع) تا آزادی کامل قدس پای اهداف اسلام خواهیم ماند.

وی در ادامه توجه به یتیمان و همسایگان را از دیگر سفارش‌های امیرالمومنین (ع) در وصیت خود عنوان کرد و گفت: همگان باید توجه داشته باشیم که ماه مبارک رمضان صرفاً ماه روزه‌داری نیست، بلکه ماه دگرخواهی و توجه به دیگران در پرتو خداخواهی است.

وی همچنین به سفارش امیرالمومنین (ع) به امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و اظهار داشت: امروز وظیفه همه ما تبلیغ و گسترش معروفات و تذکر و نهی همه منکرات در جامعه است.

نهی از منکر فقط شامل مسئله کشف حجاب نمی‌شود

رئیسی افزود: برخی تصور می‌کنند که تنها جلوه نهی از منکر مسئله کشف حجاب است؛ در حالی‌که باید در جامعه نسبت به همه منکراتی که وجود دارد از جمله رشوه، دزدی، روابط ناسالم اداری و فساد اقتصادی نیز حساس بود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها