کد خبر: 674894
تاریخ انتشار :

احتمال بازگشایی سفارت دمشق در تونس/ افزایش تماس‌های عربی-عربی با محور سوریه

منابع خبری از سفر قریب الوقوع وزیر خارجه سوریه به الجزایر و تونس و احتمال بازگشایی سفارت دمشق در تونس در جریان این سفر خبر دادند. همچنین گفته می‌شود منطقه بزودی تماس‌های گسترده عربی-عربی را با محوریت سوریه شاهد خواهد بود.

احتمال بازگشایی سفارت دمشق در تونس/ افزایش تماس‌های عربی-عربی با محور سوریه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، منابع دیپلماتیک عربی در گفت وگو با روزنامه الوطن سوریه اعلام کردند که فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه هفته آینده سفری به الجزایر و تونس خواهد داشت.

به گفته این منابع، انتظار می رود در این سفر سفارت دمشق در تونس بازگشایی شود و نماینده سوریه در این کشور در سطح سفیر خواهد بود.

منابع دیپلماتیک عربی همچنین اعلام کردند که تونس نیز سفیر جدید خود در سوریه را مشخص کرده و این امر در پی دستور قیس سعید، رئیس جمهور تونس به نبیل عمار، وزیر خارجه این کشور انجام شده است.

این منابع عربی خاطرنشان کردند که وزارت خارجه تونس محمد المهذبی را به عنوان سفیر خود در سوریه انتخاب کرده است و استوارنامه این سفیر به دمشق ارسال شده و طی چند روز آتی این خبر اعلان رسمی خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است که فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه ابتدا به الجزایر خواهد رفت و در خصوص تقویت همکاری های دوجانبه در تمامی زمینه ها رایزنی خواهد کرد.

وی در مورد آخرین تحولات سیاسی جهان عرب نیز رایزنی می کند به ویژه اینکه کشور الجزایر اکنون ریاست دوره ای اتحادیه عرب را برعهده دارد.

از سوی دیگر کشور الجزایر هیچگاه روابط خود با دمشق را قطع نکرد و سفارت خود را نبست و در شکستن تحریم های وضع شده علیه سوریه چند ساعت بعد از زلزله ویرانگر اخیر پیشگام بود.

منابع الوطن می گویند که منطقه بزودی تماس های گسترده عربی-عربی را به ویژه در زمینه بازگشت روابط دمشق و ریاض و همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شاهد خواهد بود.

این منابع می گویند که تحرکات و گام های ملموس عربی در این زمینه بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد.

منابع سوری نیز تاکید کردند که درهای دمشق به روی همه برادران عرب باز است و موضع سوریه درخصوص بهبودی روابط با کشورهای عربی روشن است.

شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته (سه شنبه) تشکیل جلسه‌ای برای بررسی احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را خواستار شد.

دوحه اعلام کرد که از دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس دعوت شده است تا در نشست جمعه آینده در جده عربستان سعودی به منظور تبادل نظر درباره احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شرکت کند.

ماجد الانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در یک نشست خبری در دوحه گفت هدف اصلی این «نشست مشورتی» که علاوه بر کشورهای حوزه خلیج فارس، اردن، مصر و عراق نیز در آن شرکت می‌کنند، «بحث درباره وضعیت سوریه» است.

الانصاری خاطرنشان کرد: تحولات زیادی در خصوص وضعیت سوریه و دیدگاه اعراب نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد.

طی دو ماه گذشته، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، در اولین سفر خود به کشورهای عربی از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ و با توجه به تلاش‌های منطقه‌ای برای بازگرداندن سوریه به میان کشورهای عربی، به عمان و امارات رفت.

از طرفی، به تازگی یکی از مقامات وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد، عربستان سعودی و سوریه پس از قطع سال‌ها روابط دیپلماتیک دو طرف در نتیجه تعطیلی سفارت ریاض در دمشق، دو کشور در حال مذاکره در مورد از سرگیری خدمات کنسولی هستند.

 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها