کد خبر: 676122
تاریخ انتشار :

راز استعفای رئیس بی‌بی‌سی فاش شد / پای جانسون به میان آمد

رئیس بی بی سی به دنبال افشای کمک او به نخست وزیر وقت انگلیس برای گرفتن وام، استعفا کرد.

راز استعفای رئیس بی‌بی‌سی فاش شد / پای جانسون به میان آمد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از عصرایران، استعفای "ریچارد شارپ" رئیس بی بی سی بعد از آن روی داد که مشخص شد او به نخست وزیر وقت بریتانیا (بوریس جانسون) برای گرفتن حدود یک میلیون دلار وام، کمک کرده است. کمک برای یافتن ضامن بود.

قبل از این، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت افشا کرده بود رئیس بی بی سی (ریچارد شارپ) متهم به کمک به بوریس جانسون نخست وزیر وقت بریتانیا برای دریافت وام است. این اتفاق قبل از آن صورت گرفت که نخست وزیر او را برای ریاست بی بی سی پیشنهاد و از انتصاب او حمایت کند.

این استعفا بعد از آن اعلام شد که نتیجه گزارش تحقیق مستقل درباره این ماجرا منتشر شد. در این گزارش آمده است رئیس بی بی سی با عدم اعلام نقش خود در کمک به دریافت وام بانکی برای بوریس جانسون نخست وزیر وقت، قواعد را نقض کرده است.

 "ریچارد شارپ" 67 ساله هنگام این کمک به نخست وزیر وقت، در بانک گولدمن ساکس فعالیت می کرد. وی آن زمان رئیس دفتر ریشی سوناک نخست وزیر فعلی بریتانیا بود.  

او قبلا به هنگام افشای این ماجرا در مصاحبه با ساندی تایمز و بی بی سی هر گونه تضاد منافع را رد کرده و گفته بود: ادعای وجود هر چیز مالی مرتبط با این موضوع، نادرست است.

سخنگوی بی بی سی هم به خبرنگار سی ان ان گفته بود:‌ بی بی سی هیچ نقشی در تعیین رئیس خود ندارد.

 "ریچارد شارپ" در سال 2021 با توصیه بوریس جانسون نخست وزیر وقت به عنوان رئیس بی بی سی منصوب شد.

 بعد از آن افشا شد او قبل از این انتصاب، به جانسون برای گرفتن وام بانکی به مبلغ 800 هزار پوند ( 900 هزار یورو ) کمک کرده بود.

گزارش تحقیق مستقل که نتیجه آن روز جمعه منتشر شد نشان می دهد شارپ قواعد انتصابات عمومی را نقض کرده است چرا که با پنهان کردن و عدم اعلام نقش آفرینی خود در کمک به پرداخت وام این احساس را ایجاد کرد که در برابر نخست وزیر وقت، مستقل نبود.

در این گزارش آمده است شارپ با این پنهان کاری همچنین این ریسک را مرتکب شد و این احساس را منتقل کرد که او تلاش کرد بر بوریس جانسون تاثیر بگذارد تا حمایت وی را برای کسب ریاست بی بی سی به دست بیاورد.

شارپ در بیانیه استعفا گفت: گزارش به این نتیجه رسید که من قواعد مربوط به انتصابات سازمان های عمومی را نقض کردم اما این تخلف، ضرورتا انتصاب من را لغو نمی کند

وی با این حال گفت که می خواهد بعد از اینکه درباره یک تخلف غیرارادی صحبت کرد منافع بی بی سی را اولویت بدهد.  "ریچارد شارپ" افزود: احساس می کنم اگر تا پایان دوره ریاست در سمت خود باقی بمانم این موضوع، موسسه بی بی سی را از تمرکز بر ارائه کار عالی منحرف می کند.

گری لینکر گوینده و مجری برنامه ها در بی بی سی هم گفت انتصاب رئیس بی بی سی نباید از طریق دولت انجام شود.

حزب کارگر (حزب مخالف) هم در خواست مشابه درخواست کرد برای انتصاب رئیس آینده بی بی سی، روند مستقلی انجام شود.

لوسی پاول مسوول امور فرهنگی در حزب کارگر گفت ریچارد شارپ رئیس مستعفی بی بی سی باید می گفت که این رابطه مالی حساس را با نخست وزیر وقت داشته است. وی تاکید کرد این ماجرا باعث شد آسیب های غیرقابل توصیفی به تصویر و وجهه بی بی سی وارد شود.

حزب مخالف (حزب کارگر)‌ قبلا و به دنبال افشای این ماجرا خواستار تحقیق درباره این ادعا شده بود. رهبر حزب کارگر گفته بود این موضوع باعث نگرانی هایی درباره زدو بند و تضاد منافع است. این موضوع در دفتر منافع مالی اعضای پارلمان ثبت نشده است.  ابهام درباره امور مالی نخست وزیر سابق افزایش می یابد و حزب محافظه کار را به باتلاق دیگری می کشد.

در پارلمان بریتانیا نمایندگان باید جزئیات منافع مالی و ارتباطات مالی خود را ثبت کنند. 

همزمان، رهبر حزب دموکرات لیبرال (اد دیفی) هم خواستار روند سختگیرانه، شفاف و مستقل برای انتخاب رئیس بی بی سی شد.

 بی بی سی  در تابستان گذشته سالگرد 100 سالگی تاسیس خود را جشن گرفت .

بی بی سی گرچه زیرمجموعه پادشاهی بریتانیاست اما هزینه آن از طریق عوارض از مردم این کشور تامین می شود. بی بی سی می گوید در فعالیت رسانه ای به قواعد بی طرفی و استقلال حرفه ای پایبند است.

این عوارض به ازای هر خانواده دارای تلویزیون دریافت می شود. مبلغ عوارض برای هر تلویزیون رنگی 145.5 پوند در سال و برای هر تلویزیون سیاه و سفید سالانه 49  پوند است.

بی بی سی در سال های اخیر از سوی حزب حاکم (حزب محافظه کار) متهم به نقض بی طرفی به عنوان مثال در ماجرای برگزیت و تمرکز بر توجه های نخبگان شهری به جای طبقه کارگران است.

در جزئیات ماجرا گفته شده "ریچارد شارپ" قبل از اینکه به ریاست بی بی سی برسد برای دریافت وام 800 هزار پوندی (حدود یک میلیون دلار) به بوریس جانسون نخست وزیر وقت برای یافتن ضامن کمک کرده بود و بعد از آن نخست وزیر، شارپ را به عنوان رئیس جدید بی بی سی توصیه کرد.

ریچارد شارپ به هنگام کمک به جانسون در بانک "گلدمن ساکس" فعالیت می کرد.

در روز 6 ژانویه 2021 بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا شارپ را به عنوان گزینه مناسب برای سمت رئیس بی بی سی معرفی کرد. بعد از آن وزیر فرهنگ وقت اولیور دودن گفت انتخاب کابینه برای این سمت اوست.

بوریس جانسون قبل از این به دلیل چند رسوایی مجبور به استعفا از نخست وزیری شد. از جمله این موارد،‌ برگزاری میهمانی پرتعداد در مقر نخست وزیری در اوج قرنطینه کرونا بود. پلیس هم در آن زمان نخست وزیر و حاضران در جلسه از جمله ریشی سوناک وزیر وقت و نخست وزیر فعلی را‌ جریمه کرد.

روزنامه انگلیسی ساندی تایمز هم نوشته بود بوریس جانسون نخست وزیر سابق به دلیل پرداختی ها در پرونده طلاق،‌ پرداخت هزینه های نگهداری از کودکان و بازسازی آپارتمان نخست وزیری با بدهی زیادی روبه رو است.

وقتی این موضوع افشا شد سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر سابق با رد این گزارش ها آنها را "مزخرف" دانسته و گفته بود: ریچارد شارپ هیچ توصیه مالی به بوریس جانسون نداشت. جانسون هیچ توصیه مالی از او نخواست. هیچ گونه پرداخت دستمزد یا اقدام جبرانی از سوی جانسون برای شارپ انجام نشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها