کد خبر: 676127
تاریخ انتشار :

استیضاح وزیر صمت در حاشیه یا متن؟

‌فردا در حالی جلسه استیضاح فاطمی‌امین برگزار خواهد شد که همچنان حاشیه‌ها بر متن غلبه دارند و مشخص نیست بحث‌هایی که این روز‌ها بار‌ها رسانه‌ای شده، واقعیت دارد یا در حد یک شانتاژ خبری برای به حاشیه بردن اصل ماجرا و بی‌نتیجه‌ماندن طرح استیضاح است.

استیضاح وزیر صمت در حاشیه یا متن؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه شرق نوشت: ‌فردا در حالی جلسه استیضاح فاطمی‌امین برگزار خواهد شد که همچنان حاشیه‌ها بر متن غلبه دارند و مشخص نیست بحث‌هایی که این روز‌ها بار‌ها رسانه‌ای شده، واقعیت دارد یا در حد یک شانتاژ خبری برای به حاشیه بردن اصل ماجرا و بی‌نتیجه‌ماندن طرح استیضاح است. دولت تمام‌قد پشت فاطمی‌امین ایستاده است و حاضر نیست تن به تغییر یار رئیس دولت سیزدهم و رئیس دولت در سایه بدهد؛ زیرا وزیر صمت در کنار رابطه نزدیک با رئیسی، از حمایت جلیلی و متعاقب آن جبهه پایداری نیز برخوردار است و شنیده می‌شود که همین امر تا‌کنون مانع از به‌نتیجه‌رسیدن درخواست نمایندگان مجلس برای تغییر او شده است.

مهره‌های مورد‌حمایت پایداری‌ها در دولت از حمایت ویژه‌ای بهره‌مند هستند و هنوز فراموش نکرده‌ایم که مرتضی فیروزآبادی که در ایام انتخابات مسئولیت سخنگویی ستاد سعید جلیلی را بر عهده داشت، در رشته‌توییتی در حمایت از فاطمی‌امین نوشت: «دکتر سید‌رضا فاطمی‌امین را بیش از ۱۰ سال است که می‌شناسم.

‌۱. از ایده‌های خلاقانه‌ای برای حل مسائل تولید برخوردار هستند. نگاه سیستمی ایشان، به ارائه راه‌حل‌های پایدار کمک می‌کند. به‌خوبی می‌دانند که کمک به تولید از چه نقطه‌ای و چگونه باید صورت پذیرد.

۲. شخصیتی سالم و ضد‌فساد هستند. وزارت صمت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور، محل بده‌بستان‌های زیادی است که با حضور ایشان ان‌شاءالله ناسالمی‌های آن حذف خواهد شد.

۳. به ظرفیت‌های کشور و «ما می‌توانیم» باور دارند. از تولید داخلی حمایت و به سمت ایران قوی حرکت خواهند کرد.

۴. به مردم و ظرفیت‌های مردمی باور داشته و شأن و جایگاه دولت را فاصله‌گرفتن از تصدی‌گری می‌دانند. در آستان قدس تلاش کردند تا این نهاد از کار‌های قابل واگذاری به مردم جدا و به کار‌های مهم‌تر روی زمین مانده نظیر تولید بذر یا تکمیل زنجیره تأمین و... بپردازند.

۵. قبلا معاون برنامه‌ریزی وزارت صمت بودند و آن وزارتخانه را به‌خوبی می‌شناسند. در‌عین‌حال ایشان برای موفقیت باید همکارانشان را به‌خوبی انتخاب کنند تا به‌معنای واقعی تیم تشکیل دهند. علاوه بر آن باید در تصمیم‌گیری‌ها از دایره گسترده‌ای از افراد صاحب‌نظر و با‌سابقه بهره ببرند». توییت‌هایی از این دست نشان از پایگاه قدرتمند فاطمی‌امین در میان جلیلی و طرفداران و نزدیکانش داشت و احتمالا تصمیم‌های این وزارتخانه در سایه این حمایت‌ها ادامه یافت.

هرچند مجلس چندین بار برای کنترل اوضاع وارد عمل شد و فاطمی‌امین از معدود وزرایی است که در کارنامه وزارتی خود که آغاز به کارش از سوم شهریور ۱۴۰۰ تاکنون یعنی هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ به مدت یک‌سال و هشت ماه است، رکورددار ثبت چهار استیضاح است. به‌عبارت‌دیگر او تنها وزیری است که به‌طور متوسط هر پنج ماه یک بار طرح استیضاحش در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است. اوضاع کارت زرد‌های او هم خیلی خوب نیست و سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در اواخر خرداد ۱۴۰۱ هم به‌منظور پاسخ‌گویی به سؤال نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت و نتوانست نمایندگان مجلس شورای اسلامی را درخصوص «علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالا‌ها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن» قانع کند و به‌این‌ترتیب نخستین کارت زرد نمایندگان مجلس یازدهم به دولت سیزدهم نصیب وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

وی برای بار دوم نیز در اواخر آذر ۱۴۰۱ در صحن مجلس حاضر شد و این‌بار نیز با کارت زردی دیگر جلسه نظارتی مجلس را ترک کرد. فاطمی‌امین دومین کارت زرد خود را به دنبال ناکامی در اقناع نمایندگان درباره «علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علی‌رغم دستور و تأکید صریح رئیس‌جمهور و مخالفت مجلس» دریافت کرد.

درحالی‌که بحث‌هایی درباره استیضاح وزیر صمت مطرح بود، اما این اتفاق رخ نداد و تعدادی از نمایندگان مجلس مدعی شده‌اند اختصاص حواله خودرو به تعدادی از نمایندگان مجلس موافق استیضاح، مانع موفقیت استیضاح وزیر در نوبت اول شده است. احمد علی‌رضا‌بیگی همچنان تأکید دارد حواله ۷۰ تا ۷۵ خودرو فیدیلیتی و دیگنیتی عامل رأی‌نیاوردن استیضاح وزیر صمت بوده است و احمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفته است این شایعه را شنیده و افزوده: در روزی که قرار بود وزیر استیضاح شود، اسناد زیادی با خود به همراه آورده بودم و دفاع ما با سند و مدرک بود، اما دفاع وزیر شعاری با آمار‌های ساختگی بود. در آن روز اگر یک نماینده مجلس بی‌طرف هم بود و صحبت‌های موافقان استیضاح را می‌شنید، کاملا با استیضاح وزیر موافقت می‌کرد. در آن روز، قبل از شروع سخنرانی من یکباره اعلام شد که رأی‌ها به استیضاح وزیر برگشته است و در همان روز مباحثی مطرح شد که شب قبل از استیضاح وزیر در خیابان سمیه در ساختمان وزارت صمت حواله ۷۰ تا ۷۵ خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس داده شده است.

البته وزارت صمت این ادعا را رد کرده و دادستانی هم به مسئله ورود کرده و وعده داده تا روشن‌شدن حقیقت ماجرا را پیگیری و اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

در‌این‌بین سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفته است: «در پی ادعای یک نماینده مبنی بر واگذاری ۷۵ خودروی شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس در جریان استیضاح سال گذشته وزیر صمت، این موضوع از سوی حراست قوه مقننه مورد بررسی قرار گرفت و کذب‌بودن آن مشخص شد. بر این اساس، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز با قید فوریت به این مسئله ورود کرده و طرح این اتهام از جانب نماینده مذکور را مورد رسیدگی قرار خواهد داد».

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم درخصوص آخرین وضعیت بررسی استیضاح وزیر صمت از سوی مجلس توضیح داده است: روز یکشنبه اسیتضاح مطرح خواهد شد و دولت به‌طور‌کامل از ایشان حمایت می‌کند.

وی تأکید کرد: رئیس‌جمهور و اعضای دولت از آقای فاطمی‌امین حمایت خواهند کرد و ما تغییر ایشان را در شرایط فعلی به مصلحت کشور نمی‌دانیم و امیدواریم همان‌طور‌که در دور قبل نمایندگان با تعداد بالایی به استیضاح رأی منفی دادند، این‌بار هم همین‌طور باشد.

حسینی درباره رایزنی‌های دولت با مجلس درخصوص استیضاح فاطمی‌امین بیان کرد: به‌طور طبیعی ارتباطاتی با نمایندگان وجود دارد و توضیحات لازم به آن‌ها داده شده است؛ از‌جمله اینکه خواسته بعضی‌ها تشکیل وزارت بازرگانی بود که دولت به این خواسته عمل و لایحه را تصویب کرد و روز یکشنبه این لایحه تقدیم مجلس خواهد شد.

دولت از هر تلاشی از‌جمله ارسال لایحه واردات خودرو با پنج سال کارکرد با دو‌فوریت به مجلس و لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به بهارستان سعی در تلطیف فضا دارد. با توجه به انتقادات موجود به بازار خودرو و سایر اقدامات وزارت صمت، این حجم از تلاش دولت برای ماندن فاطمی‌امین شرایط جلسه فردا برای استیضاح را پیچیده کرده است. بعد از اخراج قائم‌مقام و سخنگوی بیمه مرکزی بابت انتقاد از فاطمی‌امین و نگرانی برخی نمایندگان از فشار‌های بیرونی برای ادامه وضعیت موجود در بازار، نگرانی از تحت تأثیر قرار‌گرفتن جلسه فردا احساس می‌شود و باید دید در‌نهایت بهارستاد در برابر پاستور چگونه عمل خواهد کرد؟

منبع: روزنامه شرق

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها