کد خبر: 677365
تاریخ انتشار :

وعده‌های مهرداد بذرپاش با ژست انتخاباتی

وزیر راه و شهرسازی گفت که هفته آینده توافق راه‌آهن رشت - آستارا امضا می‌شود و بخشی از سرمایه‌گذاری هم توسط روسیه انجام می‌شود.

وعده‌های مهرداد بذرپاش با ژست انتخاباتی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهرداد بذرپاش در حاشیه همایش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیشنهادهای متعددی از شرکای خارجی و کشورهای همسایه و فعالین عرصه بندری در بنادر ایران داریم، افزود: ما موقعیت‌های بندری خوبی داریم که در کنار تکمیل کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب را متصل می‌کند و همچنین جاده‌هایی که تکمیل می‌شود، نقش قابل توجهی دارد.

وی ادامه داد: ما به راحتی از جنوب و دریای آزاد می‌توانیم کالا را به شمال کشور و کشورهای شمالی و CIS و حتی اروپا منتقل کنیم. این نقش جغرافیایی اهمیت ویژه‌ای به ایران بخشیده هم کشورهای شمالی و همسایگان دریای خزر و هم کشورهای حاشیه خلیج فارس تمایل دارند که از این کریدور استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما در مذاکراتمان با همه طرف‌هایی که ما کار می‌کنند، ‌ تکمیل شقوق حمل‌ونقلی را در دستور کار قرار می‌دهیم. بندر در کنار حمل توسط ریل و جاده‌ است که معنا پیدا می‌کند و ترانزیت ما را معنا می‌دهد.

بذرپاش درباره تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا نیز توضیح داد: انشاالله هفته آینده توافق راه‌آهن رشت - آستارا انجام می‌شود و عملیات اجرایی آن هم ظرف چند وقت آینده اجرایی می‌شود. بخشی از سرمایه‌گذاری هم توسط روسیه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما یک جاده ساحلی در کشور داریم که بیش از ۱۸۵۰ کیلومتر سواحل جنوبی ما را تشکیل می‌دهد. زمانی می‌توانیم درباره اقتصاد دریا صحبت کنیم که زنجیره جاده‌ای ما تکمیل شود. ۵۵۰ کیلومتر از این جاده ساحلی باقی مانده و تمام تلاش ما این است که تا پایان دولت بخش زیادی از این مسیر را که در سیستان و بلوچستان است به اتمام برسانیم و این کار اتفاق بزرگی در حوزه اقتصاد دریاست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقتصاد دریا مجموع زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که باید تکمیل کنیم، افزود: زیرساخت‌های بندری، زیرساخت‌های ریلی برای حمل‌ونقل ترکیبی، زیرساخت‌های جاده‌ای برای حمل‌ونقل کالا و حتی زیرساخت‌های هوایی از فرودگاه‌هایی که در بنادر مستقر هستند یا در شهرهای ساحلی می‌توانند حمل مسافر یا بار را انجام دهند، مجموعه این زیرساخت‌ها برای اقتصاد دریا در دستور کار است که بخش اعظمی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و دولت هم کمک می‌کند.

توافقات با سوریه و عراق در حال انجام است

بذرپاش ادامه داد: در حوزه کریدور شرق به غرب، که از سرخس آغاز می‌شود و از غرب کشور خارج می‌شود، با طرف سوری توافقی داشتیم.

وی درباره راه‌آهن شلمچه بصره نیز توضیح داد: مدیرعامل راه‌آهن هم برای توافق تکمیل راه‌آهن شلمچه - بصره در عراق حضور داشتند و عملیات اجرایی آن آغاز شد، زمین‌هایی که باید برای عملیات مین‌روبی تحویل شود، در حال انجام است و در مرحله اجرایی قرار گرفته است. راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث می‌شود و حتی به جنگ تحمیلی ایران و عراق خورد و بعد از جنگ هم به جایی نرسید. اما در حال حاضر هم ایران و هم عراق مصصم به اجرای پروژه هستند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر این تکه ریلی انجام شود، شبکه ریلی ما به کلیت عراق دسترسی پیدا می‌کند و از عراق هم از منطقه بوکمال می‌تواند به خاک سوریه منتقل شود که اتفاق بزرگی است. زیرساخت‌های ریلی سوریه هم نیاز به بازسازی دارند که هم طرف ایرانی و هم طرف سوری به‌صورت مشترک به بهسازی زیرساخت‌ها اقدام می‌کنند.

نمی‌گذاریم کسی با منت در بنادرمان سرمایه‌گذاری کند

بذرپاش در پاسخ به اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری طرف هندی برای توسعه بندر چابهار به کجا رسیده، ‌ بیان کرد: ما به هیچ وجه در شرایطی نیستیم که با ظرفیت عظیمی که بنادرمان دارد، کسی بخواهد با منت حضور پیدا کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران چه از سوی نهادهای مالی و فعالان بخش خصوصی داخلی و چه سرمایه‌گذارهای خارجی زیاد است که ما باید بین آنها انتخاب کنیم و امسال سال رونق سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما اصرار بر قرارداد بلندمدت در چابهار داریم و هرکس ابراز تمایل کند، باید به‌صورت بلندمدت حضور پیدا کند.   در حال حاضر هم دو پیشنهاد جدید در این بخش داریم.

اقتصاد دریا یکی از ارکان اصلی فعالیت‌های اقتصادی است

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها عنوان کردند، ‌ اقتصاد دریا یکی از ارکان اصلی فعالیت‌های اقتصادی ما در دولت است. در گذشته هم همین بوده که اما در این دولت شتاب دوچندان گرفته است. اعتقاد داریم در حوزه اقتصاد دریا، ثروتی بیشتر از نفت می‌تواند نصیب کشور شود به خاطر موقعیت حساس جعرافیایی که ما در منطقه داریم و برخورداری از حدود ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل که موقعیت در خور توجهی در دنیا به ما بخشید است که متاسفانه تا کنون نتوانستیم از همه ظرفیت‌هایش استفاده کنیم.

بذرپاش افزود: در دولت یک کمیته ویژه در حوزه اقتصاد دریا تشکیل شده و در برنامه هفتم توسعه هم احکام خوبی در حوزه اقتصاد دریا در حال تدوین است. ما در وزارت راه و شهرسازی و سازمان بندر و دریانوردی هم چند کار مهم در دستور کار قرار دادیم، یکی اینکه بتوانیم شهرهای ساحلی را توسعه دهیم. در صورتی که شهرهای ساحلی توسعه پیدا کند و جمعیت‌پذیری در آنها رخ دهد، می‌توانیم در حوزه اقتصاد دریا اتفاقات مهم‌تری را رقم بزنیم.

وی ادمه داد: همچنین استان‌هایی که از ساحل برخوردار نیستند، در قالب طرح هم‌پیوندی استان‌ها با اقتصاد دریا، به هر کدام مجموعه‌ای از ساحل اختصاص پیدا می‌کند که تمام سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی استان که تمایل به سرمایه‌گذاری در اقتصاد دریا داشته باشند، می‌توانند در آن منطقه سرمایه‌گذاری کنند و در حال حاضر در حال مکان‌یابی برای این طرح هستیم.

احتمال افزایش وام مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان

بذرپاش درباره وام مسکن نیز خاطرنشان کرد: پیشنهاد افزایش وام بانک مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان در شورای عالی پول و اعتبار حال بررسی است و احتمالا تصویب می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها