کد خبر: 677425
تاریخ انتشار :

امیرعبداللهیان: دولت و ملت سوریه بخشی از حقیقت منطقه هستند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدواریم نشست چهارجانبه مسکو پیام قوی مبنی بر تمرکز ترکیه و سوریه بر راه حل سیاسی صادر کند.

امیرعبداللهیان: دولت و ملت سوریه بخشی از حقیقت منطقه هستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امیرعبداللهیان بامداد چهارشنبه در بدو ورود به مسکو در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نشست چهارجانبه مسکو  گفت: سال گذشته شرایط خیلی سختی در منطقه ایجاد شد و احتمال بروز درگیری نظامی در مناطق مرزی سوریه از سوی ترکیه قوت گرفت. تلاش دیپلماتیک زیادی انجام شد که مانع وقوع یک جنگ و درگیری جدید در منطقه و مرز مشترک ترکیه و سوریه شویم.

وی افزود: شاید تکمیل کننده تلاش ایران و تلاش مشترک تهران-مسکو ، نشست سران آستانه در تهران بود که به میزبانی جناب آقای دکتر رئیسی رئیس‌جمهور برگزار شد.

وزیر امور خارجه گفت: خوشبختانه یکی از نتایج سران آستانه در تهران، تمرکز بر راهکار سیاسی بود. ما روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت نشست وزرای خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه را در مسکو خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: امیدواریم گامهایی که پیش از این برداشته شده و نشست هایی که در سطح وزرای دفاع و کارشناسان ارشد ما برگزار شده، بتواند منجر به این شود که فردا یک پیام قوی داده شود مبنی بر تمرکز ترکیه و سوریه بر راه حل سیاسی، عقب نشینی نیروهای نظامی و خروج نیروهای اشغالگری چون امریکا از مناطق شمال سوریه و در عین حال فراهم شدن زمینه بازگشت ایمن و هر چه سریعتر آوارگان سوری به مناطق خودشان.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه با هدف شرکت در نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه درباره سوریه وارد مسکو شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرعبداللهیان قرار است چهارشنبه بیستم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در اجلاس چهارجانبه مسکو که با حضور وزیران امور خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه برگزار می شود شرکت کند.

برخی مسئولان وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه و سفارت ایران در این کشور از امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسکو استقبال کردند.

وزیر خارجه ایران در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه ای هم با همتایان خود خواهد داشت.

آخرین تکاپوها در چارچوب همکاری های این چهار کشور مربوط به اجلاس وزیران دفاع بود که اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به میزبانی مسکو برگزار شد.

پیش از آن، چهار کشور اواخر فروردین ماه در سطح معاونان وزارت امور خارجه در پایتخت روسیه، مذاکراتی در این راستا داشتند.

آنچه که از این نشست ها در قالب گزارش های خبری و بیانیه های پایانی، به افکار عمومی اطلاع رسانی شده است که این ابتکار عمل ایران و روسیه برای پایان دادن به مناقشه میان ترکیه و سوریه، با گام هایی رو به جلو در مسیر پایان ۱۲ سال چالش در روابط آنکارا – دمشق همراه بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها