کد خبر: 677589
تاریخ انتشار :

معاون اول قوه قضائیه: ‌

ایران به‌زودی «ترامپ» را محاکمه خواهد کرد

تسنیم/ معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه کیفرخواست پرونده شهادت سردار شهید سلیمانی صادر شد، گفت: ایران به‌زودی با مشارکت نهادهای مدنی بین‌المللی ‌رئیس جمهور سابق ‌آمریکا و دست‌اندرکاران این جنایت را محاکمه خواهد کرد.

ایران به‌زودی «ترامپ» را محاکمه خواهد کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد مصدق صبح امروز در پنجمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری با اشاره به آماده شدن کیفرخواست شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: کیفر‌خواست علیه رئیس جمهور سابق آمریکا و همدستانش آماده و تحویل شده و این دادگاه با مشارکت نهادهای مدنی بین‌المللی تشکیل می‌شود تا دنیا شاهد عدالت جمهوری اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: در اهمیت این همایش همان بس که  علاوه بر جنبه علمی و آموزشی یکی از مصادیق جلوه های جهاد تبیین است این همایش با زبان علمی و تحقیقی روشنگری می کندو تضادهای رفتاری آمریکا در مورد حقوق انسان ها را نشان می دهد.

مصدق  با بیان اینکه برگزاری نشست‌های علمی در کنار این همایش در  معرفی خواستگاه و مبانی حقوق بشر اسلامی باشد افزود: نوآوری‌هایی که وجود دارد و مفاهیمی که در اسناد حقوق بشر بیش از 1400 در آثار اسلامی وجود داشته باید برای جامعه مشخص شود که در دین اسلام حقوق بشر چگونه ارزشمند داشته است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه حق حیات حق بنیادی است وقتی به آموزه‌های دینی نگاه می‌کنیم  قتل یک انسان مساوی با قتل تمام انسان‌هاست و نجات یک انسان مساوی با نجات همه انسان‌هاست در کجای این مطلب دیده شده است تاکید کرد: حقوق بشر آمریکا حمایت از اشغالگری است‌، آمریکا از یک سو خود مدافع حق تعیین سرنوشت می‌داند ‌و با استفاده از این حق از گروهک‌های تجزیه‌طلب حمایت می‌کند و از طرفی حق یک‌ملت مانند فلسطین را انکار می‌کند‌.

‌مصدق ادامه داد‌: در قرن 19، جهان شاهد استعمار ملت‌های مظلوم توسط ‌استعمارگران بود و منابع این کشورها غارت و به بردگی گرفته شدند و نه تنها تعیین سرنوشت و حقوق دیگر آنها از بین رفت  و در قرن بیستم از هیمنه این کشورها کم و ‌تا حدودی از بین رفت و نظام‌ قیمومیت شکل گرفت و به این بهانه که آن کشورها از تمدن برخوردار نیستند‌، ‌حق تعیین سرنوشت در منشور حقوق بشر گنجانده شد و موج آزادی‌خواهی شکل گرفت‌.

وی تصریح کرد: یک اصل حقوقی شکل گرفت و در قوانین داخلی کشورها حق تعیین سرنوشت حق بنیادی دانسته شد  و در‌ منشور سازمان ملل به عنوان یک حق پذیرفته شده ‌و این حقی جمعی و حق ملت‌هاست که ملت‌ها حق دارند تعیین سرنوشت  خود را تعیین کنند و در قانون اساسی ایران همگام با اسناد بین‌المللی گنجانده شده ‌و حقوق گروه‌های قومی و مذهبی در این قانون آمده است.‌

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا از گروه‌های تجزیه‌طلب در قضیه عراق‌، سودان  و... حمایت کرده و سوءاستفاده آمریکا از این واژه را شاهدیم، افزود‌: دولت آمریکا از ابتدای انقلاب شکوهمند ایران اسلامی با حمایت از گروهک‌ها به فکر تجزیه ایران بوده است.

وی افزود: دولتمردان آمریکا طرح خاورمیانه جدید را طراحی کردند و برای حفظ منافع آمریکا ‌به دنبال تغییر مرزهای فعلی خاورمیانه هستند تا با به کار گماردن کشورهای دست‌نشانده قدرت را دست داشته باشند و این طرح به اشکال مختلف دنبال شد و هوشمندی رهبرمعظم انقلاب  در دو دهه گذشته در حمایت از جبهه مقاومت رویکرد آنها  را سخت و باعث عقب‌نشینی آنها شد ولی رویکرد نرم‌افزاری ‌در قالب حمایت از اقلیت‌ها‌، گروه‌های قومی و مذهبی و زنان به صورت در نرم در حال انجام است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب  برکسی پوشیده نیست تاکید کر‌د: گروهک‌ها می‌خواهند تجزیه‌طلبی را کلید بزنند؛ در اغتشاشات اخیر چهره خود را تا حدودی نشان دادند و  آمریکا طراحی ‌تفرقه بین قومیت و حاکمیت و تاکید بر عوامل تنش‌زا و آشوب و هرج و مرج در راستای حمایت از گروهک‌ها را در قالب حقوق بشر و تعیین سرنوشت‌ انجام داده ‌و این درحالی است که تجزیه‌طلبی مبنای قانونی ندارد ولی شاهد انکار حق تعیین سرنوشت در موضوع مردم فلسطین هستیم.‌رفتار دولت آمریکا حمایت از رژیم صهیونیستی در اقدامات عملی علیه مردم فلسطین ‌است تا جایی که سفارت آمریکا در دوران ترامپ تشکیل شد‌.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه چند روز پیش کیفر‌خواست شهادت سردار سلیمانی صادر شد تصریح کرد: محاکمه رئیس جمهور سابق آمریکا یکی از متهمان این پرونده در دستور کار است و این مهم با مشارکت نهادهای مدنی بین‌المللی انجام می‌شود تا اقتدار نظام جمهوری اسلامی در برابر ظلم  آشکار شود و جنایات این افراد در جامعه بشری آشکار شود و این کار با هماهنگی عدلیه عراق در حال پیگیری است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها