کد خبر: 677923
تاریخ انتشار :

شرط مهم «سنان اوغان» برای حمایت از « قلیچداراوغلو »

فارس: در شرایطی که طبق آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو باید در انتخابات دور دوم شرکت کنند، شرط و شروط نامزد شکست خورده در این انتخابات خبرساز شده است.

شرط مهم «سنان اوغان» برای حمایت از « قلیچداراوغلو »
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در شرایطی که طبق آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو باید در انتخابات دور دوم شرکت کنند، شرط و شروط نامزد شکست خورده در این انتخابات خبرساز شده است. او در مصاحبه با «اشپیگل» اعلام کرد تنها در صورتی از نامزد ائتلاف اپوزیسیون «ملت» (به ریاست کمال قلیچدار اوغلو) حمایت می‌کند که «حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها از نظام سیاسی حذف شده باشد».

با وجود آنکه شورای عالی انتخابات ترکیه هنوز نتایج نهایی و رسمی ۱۰۰ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام نکرده است، اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره دور دوم انتخابات ادامه دارد.

بنا بر آخرین خبرها و با شمارش ۹۹.۴ آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان ۴۹.۴۲ درصد آرا را کسب کرده و کمال قلیچدار اوغلو با ۴۴.۹۵ درصد و سنان اوغان با ۵.۲ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این نتیجه بدان معنا است که هیچ نامزدی نتوانسته آرای لازم برای پیروزی را کسب کند و اردوغان و قلیچدار اوغلو باید طبق برنامه قبلی، ۲۸ می (هفتم خرداد) در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حضور یابند.

گمانه‌زنی‌ها درباره حمایت احتمالی سنان اوغان سیاستمدار ۶۶ ساله ترکیه‌ای از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم انتخابات شدت یافته و خود او هم در یک مصاحبه در این باره اظهارنظر کرده است.

اوغان که یک ملی‌گرای سرسخت است، در رقابت‌های انتخاباتی‌ قول داده بود تا جشن روز استقلال یونان را متوقف کند؛ او معتقد است که ترکیه باید توجه ویژه‌ای به کشورهای ترک‌نشین جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان داشته باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با مجله آلمانی «اشپیگل» با سوالی درباره احتمال حمایت از کمال قلیچدار اوغلو مواجه شد اما او برای انجام این کار، شرط و شروط گذاشت.

وی به این رسانه غربی اعلام کرد تنها در صورتی از نامزد ائتلاف اپوزیسیون «ملت» (به ریاست کمال قلیچدار اوغلو) حمایت می‌کند که «حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها از نظام سیاسی حذف شده باشد».

سنان اوغان که مواضع ملی گرایانه تندی دارد، به حزب کُردی «سبزها و آینده چپ» (Yeşil Sol Parti) اشاره کرده که در سال ۲۰۱۴ از دل حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) ایجاد شد؛ حزبی که پیش از آن رهبرانش از قبیل «صلاح الدین دمیرتاش» به اتهام حمایت از تروریسم بازداشت شدند. دمیرتاش در پیامی برای انتخابات جاری، از قلیچدار اوغلو حمایت کرد.

سنان اوغان نامزد بامداد امروز هم درباره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حرف زده بود اما گفته بود: طی روزهای آینده با رهبران ائتلاف «آتا» رایزنی خواهد کرد تا درباره آنچه که در دور دوم انتخابات می‌توان انجام داد تصمیم گیری کنند.

حمایت این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از هر یک از دو نامزد دیگر در دور دوم انتخابات، می‌تواند تعیین کننده برنده رقابت اردوغان و قلیچدار اوغلو باشد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها