کد خبر: 678057
تاریخ انتشار :

ورود ناوگروه ۸۶ ارتش به آب‌های سرزمینی ایران

ایسنا/ ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از انجام ماموریت موفقیت‌آمیز خود در سفر به دور دنیا امروز به آب‌های سرزمینی کشورمان وارد شد.

ورود ناوگروه ۸۶ ارتش به آب‌های سرزمینی ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی شامل ناوشکن دناو  ناوبندر مکران در مهرماه سال گذشته ماموریت خود را از بندرعباس آغاز کرد و امروز پس از حدود ۲۲۰ روز دریانوردی وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد.

دنا و مکران پس از حرکت از بندرعباس وارد اقیانوس هند شده و در ابتدا در بندر بمبئی و بعد از گذر ار تنگه مالاگا در بندر جاکارتای اندونزی پهلو گرفت. در ادامه با گذر از شمال استرالیا برای اولین بار وارد اقیانوس آرام شد و عرض این اقیانوس را طی کرد.

امیر ایرانی درباره حضور در اقیانوس آرام گفته است: «در حوزه اقیانوس آرام، مسیر دریانوردی که ایرانی‌ها در آن حضور دائم داشته باشند را نداشته و نداریم. ما نمی‌توانستیم درباره چگونگی این مسیر و شرایط اقیانوس آرام با خارجی‌ها صحبت کرده و مشورت بگیریم بلکه مطالعات ما با استفاده از منابع موجود انجام شد. ما در بررسی‌های خود فقط توانستیم دو کاپیتان ایرانی پیدا کنیم که آن‌ها با نفتکش‌های سنگین یعنی سوپرتانکرهای ۳۰۰ هزار تنی بخشی از این مسیر را طی کرده بودند، مشورت کردیم. البته این مشورت برای ما چندان امیدبخش نبود و این دو عزیز در ابتدا وقتی تناژ واحدهای ما را متوجه شدند، گفتند اصلاً فکرش را هم نکنید چون امکان عبور برای شما وجود ندارد.» با این حال دنا و مکران وارد اقیانوس آرام شدند و در این مسیر ناوشکن دماوند و ناوبندر مکران رزمایش برگزار کرده و تمرین‌های مختلفی از جمله پرواز بالگرد، پهپاد، تیراندازی و سایر تمرین‌ها را انجام داد.»

البته دنا و مکران سه طوفان سهمگین در اقیانوس آرام را به سلامت پشت سر گذاشتند. امیر ایرانی درباره چگونگی پشت سر گذاشتن این طوفان‌ها نیز بیان کرد: «دستاورد علمی و عملی ما این بود که توانستیم یک نرم‌افزار پیش‌بینی شرایط جوی را طراحی و از آن استفاده کنیم. این نرم افزار امروز به گونه ای است که نه فقط برای امروز بلکه هر زمان که اراده کنیم پیش بینی وضعیت جوی را حداکثر با دو درصد خطا در اختیار داشته باشیم.»

این ناوگروه همچنین از بین مجمع‌الجزایر متعلق به فرانسه در اقیانوس آرام عبور کرد که این اقدام با اعتراض فرانسوی‌ها روبرو شد و آن‌ها مدعی شدند که به آب های این کشور تجاوز شده است.

اما طبق گفته امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، ناوگروه ۸۶ قانون فرانسه را برای آن‌ها خواند که در آن آمده چنانچه شناوری با چشم غیرمسلح بخواهد از زیبایی‌های جزایر استفاده کند با رعایت ایمنی می‌تواند با هر فاصله‌ای خواست به جزیره نزدیک شود که فرانسوی‌ها پاسخی نداشتند البته آنها هواپیمای شناسایی خود را بر فراز ناوهای ایرانی به پرواز درآوردند و تا مدتی آنها را تعقیب کردند ولی چون ناوگروه ایرانی هیچگونه قوانین بین‌المللی را نقض نکردند، آنها هم نتوانستند اقدامی علیه کشورمان انجام دهند.

دناو مکران در ادامه به سمت جنوب قاره آمریکای جنوبی رفته و با همراهی نیروی دریایی شیلی از تنگه ماژلان گذر کردند و وارد اقیانوس اطلس شده و در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلو گرفتند که این پهلوگیری با سالروز آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور همزمان شد. البته حضور نظامی ایران در محدوده آمریکای جنوبی با اعتراض آمریکا روبرو شد و آنها سعی داشتند تا مانع پهلوگیری ناوهای ایرانی در برزیل شوند که البته ناکام ماندند.

ناوگروه ۸۶ در ادامه عرض اقیانوس اطلس را طی کرد و در بندر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفت. دنا و مکران سپس وارد اقیانوس هند شده و بعد از گشت زنی در محدوده خلیج عدن، در بندر صلاله عمان پهلو گرفتند.

این ناوگروه که امروز وارد آب های سرزمینی کشورمان شد، برای اولین بار دور دنیا را طی کرد و به رکورد ۶۵ هزار کیلومتر دریانوردی دست یافت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها