کد خبر: 678500
تاریخ انتشار :

چرا مخالفان اردوغان هنوز امیدوار هستند؟

آیا ائتلاف اردوغان-قلیچدار اوغلو شکل می گیرد؟

جدال میان اردوغان و قلیچدار اوغلو لحظه به لحظه در روزهای منتهی به برگزاری دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه جدی تر می شود. کمال قلیچداراوغلو، نامزد راهیافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قصد دارد از نهایت توان و ظرفیت ملی گرایان ترکیه ای در انتخابات استفاده کند .با این حال وی یک مانع جدی دارد:دولت باغچه لی ، رهبر حزب ملی گرای خلق و متحد اصلی اردوغان که توانسته است بخش مهمی از آرای ملی گرایان را به سبد رای حزب عدالت و توسعه واریز کند. اما این موضوع منجر به بسته شدن چشمان قلیچدار اوغلو بر ظرفیت ملی گرایان نوین نشده است. وی با هدف جذب آرای ملی‌گرایان موضع سختگیرانه‌تری در قبال پناهندگان و موضوع تروریسم اتخاذ کرده است.این مسئله، منجر به افزایش حمایتهای سینان اوغان نفر سوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از وی خواهد شد.

 آیا ائتلاف اردوغان-قلیچدار اوغلو شکل می گیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامزد مشترک شش حزب مخالف دولت ترکیه که برای شکست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه  در دور دوم انتخابات مسیر دشواری در پیش دارد گفت: «من هرگز پشت یک میز با سازمان‌های تروریستی ننشستم و نخواهم نشست. من همه پناهندگان را پس از اینکه به قدرت برسم به کشور خودشان خواهم فرستاد.»

کمال قلیچداراوغلو پیش از این از بازگشت پناهندگان به کشورشان در یک بازه زمانی دو ساله سخن می‌گفت. به نظر می‌رسد که سخنان روز پنجشنبه او در راستای جذب آرای سنان اوغان، نامزد بازمانده از راهیابی به دور دوم انتخابات بیان شده بود. سنان اوغان که از ملی‌گرایان افراطی محسوب می‌شود در دور اول انتخابات ۵.۲ درصد آراء (حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار رای) را کسب کرد. رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که سنان اوغان با رهبر یکی از شش حزب حامی کمال قلیچداراوغلو دیدار کرده است. بنا به همین گزارش‌ها سنان اوغان ممکن است به زودی  با شخص کمال قلیچداراوغلو دیدار کند. 

رجب طیب اردوغان در دور اول رای‌گیری ۴۹.۵ درصد آراء را به دست آورد. محور اصلی کارزار انتخاباتی سنان اوغان اخراج چهار میلیون پناهنده ساکن ترکیه بود. حدود ۹۰ درصد از چهار میلیون پناهنده ساکن ترکیه اهل سوریه، همسایه جنوبی و جنگزده ترکیه هستند. مال قلیچداراوغلو درباره چشم‌انداز ادامه زمامداری رجب طیب اردوغان گفت: «او اگر در قدرت بماند ۱۰ میلیون پناهنده دیگر خواهیم داشت. غارتگری پیش خواهد آمد. شهرها به دست گروه‌های مافیایی و قاچاقچیان مواد مخدر می‌افتند. آمار کشتار زنان افزایش خواهد یافت.»

کمال قلیچداراوغلو همچنین رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه  را به انجام «مذاکرات پنهانی» با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) متهم کرده است. دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد. در این معادله، هر نامزدی بتواند آرای مردد را به سود خود بکشاند، برنده این کارزار خواهد بود. برخی منابع تحلیلی می گویند طی روزهای آتی شاهد تشدید فضای انتخاباتی و حتی برخی بروز منازعات داخلی درترکیه خواهیم بود زیرا فضای داخلی این کشور به گونه ایست که دو جریان رقیب پیروزی دیگری را به سادگی نمی پذیرند! خروجی دور دوم و نهایی  انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، «اردوغان ضعیف شده»یا «دولت حداقلی قلیچدار اوغلو»خواهد بود که استقرار هر یک از آنها در آکسارای، تبعات و آثار خاص خود را بر فضای اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و امنیتی ترکیه خواهد داشت.قدر متیقن تحولات انتخاباتی ترکیه این است که ما شاهد شکل گیری یک دولت مقتدر و حداکثری آنکارا نخواهیم بود و همین مسئله، بخش عمده ای از تمرکز  اردوغان یا قلیچدار اوغلو را صرف بازتعریف فضای داخلی ترکیه از طریق حل و فصل اجباری یا اقناعی موانع به وجود آمده در دوران انتخابات خواهد کرد.در هر حال، ائتلاف احتمالی اوغان-قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، بدترین خبر ممکن برای اردوغان و همراهانش محسوب می شود.....

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها