کد خبر: 679696
تاریخ انتشار :

وزیر امو خارجه آمریکا

از صلحی حمایت می‌کنیم که مورد موافقت اوکراین باشد

به باور آنتونی بلینکن هر نوع از آتش‌بس در جنگ اوکراین که به نفع روسیه باشد، بی‌دوام خواهد بود و واشنگتن از صلحی حمایت می‌کند که مورد موافقت کی‌یف باشد.

 از صلحی حمایت می‌کنیم که مورد موافقت اوکراین باشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی در تالار شهر هلسینکی بر حمایت واشنگتن از کی‌یف حمایت کرد و به ارائه چشم‌انداز خود از راه‌های پایان مناقشه روسیه و اوکراین پرداخت.

او گفت: در هفته‌ها و ماه‌های آتی بعضی کشورها خواستار آتش‌بس خواهند شد. در ظاهر منطقی و حتی جذاب به نظر می‌رسد؛ چه کسی بدش می‌آید که طرفین جنگ سلاح‌ها را زمین بگذارند؟ کسی هست که نخواهد این کشتار متوقف شود؟

اما او ادامه داد: آتش‌بسی که صرفاً مواضع کنونی را تثبیت کند به روسیه این اجازه را می‌دهد تا سلطه خود بر مناطقی که تا امروز تصرف کرده را تثبیت و پس از آنکه جانی تازه گرفت، مجدداً حمله را آغاز کند.

بلینکن با بیان اینکه این صلح عادلانه و پایدار نخواهد بود، آن را «صلح پوتِمکین» خواند.

روایت شده که «گریگوری پوتمکین» فرمانده نظامی روسیه تزاری که معشوقه کاترین کبیر بود، در جریان سفر کاترین کبیر به کریمه در ۱۷۸۷ تأسیساتی غیرواقعی در کرانه‌های رود دنیپر ساخت تا او را فریب دهد. امروزه این عبارت نوعاً در سیاست و اقتصاد برای توصیف هر سازه (حقیقی یا مجازی) به کار می‌رود که فقط برای فریب دیگران ساخته شده تا فکر کنند وضعیت از آنچه واقعاً وجود دارد بهتر است.

وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی که بسیاری آن را بیان نگرش واشنگتن نسبت به جنگ ۱۶ماهه اوکراین دانستند، گفت: این کار تشویق مهاجم و تنبیه قربانی است.

او با طرح این گزاره که هر توافقی باید «حق حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال» اوکراین را در بر بگیرد، گفت که این توافق باید با حضور و موافقت اوکراین انجام شود و روسیه هم باید «سهم خود» را در بازسازی اوکراین بعد از جنگ پرداخت کند.

بلینکن گفت: اگر و هر زمان روسیه آماده کار بر روی صلح واقعی باشد، واکنش ایالات متحده هم‌صدا با اوکراین و دیگر متحدانش در سرتاسر جهان خواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار پس‌گرفتن تمامی مناطقی است که روسیه در این جنگ یا حمله قبلی در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده است. چهار منطقه «زاپوریژیا، دونتسک، لوهانسک و خرسون» که بخشی از خاک اوکراین محسوب می‌شوند، در اواخر سال ۲۰۲۲ با برگزاری همه‌پرسی توسط نیروهای روسیه، به خاک این کشور ضمیمه شدند. روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد.

روسیه اما می‌گوید صلح زمانی ممکن خواهد بود که اوکراین به کشوری بی‌طرف بدل شده، قید عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را زده و حاکمیت روسیه بر مناطق تصرف‌شده را به رسمیت بشناسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها