کد خبر: 680405
تاریخ انتشار :

مایه شرمساری کرملین و ارتش / دو دامی که برای پوتین پهن شده است!

به نظر می‌رسد مسکو هم‌زمان بین دو مشکل به دام افتاده و در حال حاضر انتخابی ندارد. آن‌ها می‌دانند که اوکراینی‌ها تلاش می‌کنند حواس آن‌ها و منابع‌شان را منحرف کنند. اوکراینی‌ها می‌خواهند واکنش روسیه را برانگیزند تا روس‌ها نیروهای خود را از اوکراین برای محافظت از مرز مستقر کنند.

مایه شرمساری کرملین و ارتش / دو دامی که برای پوتین پهن شده است!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اقتصادنیوز نوشت: نیروهای مسکو با دو تهدید نظامی از سوی اوکراین مواجه هستند: یکی حملات نسبتاً کوچک مرزی که متعاقب آن، رزمنده‌های روس که هم‌سو با کی‌یف هستند، شهرک‌ها و مناطقی را در خاک روسیه اشغال کرده‌اند، و دومی حمله بزرگ متقابلی که انتظار می‌رود طی آن ارتش اوکراین بخش قابل توجهی از سرزمین‌‌های اشغال‌شده توسط روسیه را آزاد کند.

دو دامی که برای پوتین پهن شده

به نوشته نیوزویک، مساله حمله به مرزها برای پوتین و ارتشش در حکم تحقیر است و نشان می دهد که دفاع قابل قبولی از مرزهای روسیه صورت نگرفته و روس‌هایی که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند در امنیت نیستند. مورد دوم یک تهدید استراتژیک است و در صورت موفقیت‌آمیز بودن می‌تواند جاه‌طلبی پوتین را در رابطه با الحاق بخش‌هایی از جنوب و شرق اوکراین خنثی کند.

اولگ ایگناتوف، تحلیلگر ارشد مسائل روسیه در اندیشکده گروه بحران، به نیوزویک گفت که به نظر می‌رسد مسکو هم‌زمان بین دو مشکل «به دام» افتاده است. ایگناتوف درباره برنامه‌ریزان روس گفت: «به نظر می رسد که آن‌ها در حال حاضر انتخابی ندارند. آن‌ها می‌دانند که اوکراینی‌ها تلاش می‌کنند حواس آن‌ها و منابع‌شان را منحرف کنند. اوکراینی‌ها می‌خواهند واکنش روسیه را برانگیزند تا روس‌ها نیروهای خود را از اوکراین برای محافظت از مرز مستقر کنند». او افزود: «آن‌ها نمی توانند نیروهای زیادی را در منطقه بلگورود مستقر کنند، زیرا مواضع آن‌ها در جنوب اوکراین و در دونباس ضعیف‌تر می‌شود. بله، مواضع روس‌ها در آن‌جا بسیار مستحکم شدند، اما همه این آمادگی‌ها و استحکامات بدون حضور سربازان معنایی نخواهد داشت».

دردسر مرزی

ناظران خارجی و وبلاگ‌نویسان اولتراناسیونالیست روسی از موفقیت حملات برون مرزی که در هفته‌های اخیر توسط واحدهای لژیون آزادی روسیه و سپاه داوطلب روسیه که در کنار سربازان اوکراینی علیه تهاجم مسکو می‌جنگند، شگفت‌زده شده‌اند.

هفته گذشته، هزاران نفر از ساکنان منطقه بلگورود غربی روسیه در بحبوحه ادامه درگیری‌ها تخلیه شده‌اند. جنگجویان طرفدار اوکراین حتی مدعی شدند که سربازان روسی را اسیر و برای تبادل اسرا پیشنهاد مذاکره داده‌اند. در بولتن مؤسسه مطالعات جنگ آمده: «پاسخ‌های ناهماهنگ روسیه به این حملات و سایر گزارش‌‎ها نشان می‌دهد که رهبری روسیه هنوز تصمیم نگرفته است که چگونه به این حملات محدود فرامرزی واکنش نشان دهد».

مایه شرمساری کرملین و ارتش

به گفته ایگناتوف، واکنش آهسته و ناموفق روسیه در دفاع قاطع از مرزها ممکن است دلالت بر اولویت روس‌ها در دفاع از اراضی اشغالی در اوکراین داشته باشد. اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که جنگ اخیر اوکراین در خاک روسیه مایه شرمساری کرملین و ارتش است.

ایگناتوف توضیح داد: «آن‌ها تلاش می کنند از تأثیر منفی این وضعیت بکاهند. روس‌ها می‌گویند که اتفاق خاصی نمی‌افتد و من فکر می‌کنم رفتار آن‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر پیش‌بینی نمی‌کنند که ارتش اوکراین به منطقه بلگورود یا مناطق کورسک حمله کند. اما حتی اگر کی‌یف به دنبال گسترش تهاجم نباشد، این حملات مسکو را در موقعیت دشواری قرار می دهد.»

ایگناتوف گفت: «خط مقدم بسیار طولانی است و حدود 1300 کیلومتر دامنه دارد. آن‌ها نمی‌توانند تمام خط‌مقدم را پوشش دهند. آن‌ها تقریباً تمام نیروهای خود را در دونباس و در جنوب اوکراین مستقر کرده‌اند». او افزود: «این وضعیت نشان‌دهنده‌ی ضعف است. واکنش مقامات بسیار ضعیف بوده است. آن‌ها تخلیه مردم از آن‌جا را دیر شروع کردند. منطقی است که همه مردم را از خط مرزی تخلیه کنند، زیرا اگر روس‌هایی که در کنار اوکراینی‌ها می‌جنگند بتوانند به سرزمین‌های روسیه حمله کنند، هم‌چنین می توانند به شهرک‌های مرزی حمله کنند. این یک خطر بزرگ برای جمعیت غیرنظامی است».

دردسر داخلی

این تهاجمات منجر به خشم وبلاگ‌نویسان و چهره‌های رسانه‌ای طرفدار جنگ شده که مدت‌هاست از کرملین خواسته‌اند تا جنگ خود را با اوکراین تشدید کند. همراه با حملات مشکوک هواپیماهای بدون سرنشین و اقدامات خرابکارانه در عمق روسیه، نبردهای مرزی منجر به تضعیف ارتش روسیه در جنگ خواهد شد.

به نوشته موسسه مطالعات جنگ اوکراین: «حملات محدود و گلوله باران‌های مرزی در استان بلگورود به طور فزاینده‌ای تبدیل به نقطه کانونی برای انتقاد علیه رهبری نظامی روسیه می‌شود.»

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر -که در سرتاسر این جنگ خاری در چشم سلسله مراتب نظامی منظم بوده- گفته است که مزدوران او آماده‌اند در صورت نیاز وارد عمل شوند. این الیگارش که به یک جنگ‌سالار تبدیل شده، اخیرا در توییتر نوشت: «تنها چیزی که ما درخواست خواهیم کرد مهمات است. اگر وزارت دفاع به زودی جلوی اتفاقاتی که در منطقه بلگورود رخ می دهد را نگیرد، مطمئناً ما به منطقه بلگورود خواهیم آمد و از مردم روسیه و همه کسانی که در آنجا زندگی می کنند محافظت خواهیم کرد».

ایگور گیرکین -افسر سابق سرویس امنیت فدرال (FSB) که نقش مهمی در تجاوز روسیه به اوکراین در سال 2014 داشت و از آن زمان به یک وبلاگ‌نویس بسیار تأثیرگذار تبدیل شده که اغلب از شکست های استراتژیک و تاکتیکی کرملین در اوکراین انتقاد می‌کند - هشدار داده که مسکو برای پاسخ به حملات بلگورود بسیار کند عمل می‌کند. او درباره‌ی وضعیت نیروهای مسلح اوکراین در تلگرام نوشت: «آن‌ها در حال اجرای یک استراتژی مشخص هستند، یعنی تضعیف فدراسیون روسیه از درون. چه راهی بهتر از کشتار بی‌مجاز مردم روسیه و تخریب اموال آن توسط دشمنانی که سال‌ها تبلیغات رسمی به هر شکل ممکن آنها را تحقیر می‌کردند می‌تواند مردم را علیه مقامات رسمی تحریک کند؟»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها