کد خبر: 680557
تاریخ انتشار :

هم‌میهن: سال ۹۶ انتخاب بین روحانی بد و قالیباف بدتر و جلیلی بدترین بود

یک روزنامه اصلاح‌طلب رویکرد مردم در انتخابات سال ۹۶ را بررسی کرد.

هم‌میهن: سال ۹۶ انتخاب بین روحانی بد و قالیباف بدتر و جلیلی بدترین بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه هم میهن تاکید کرد که مردم در انتخابات سال ۹۶ بین روحانی بد و قالیباف بدتر و جلیلی بدترین دست به انتخاب زدند.

به گزارش هم میهن، شکل مشارکت شهروندان حامی تغییر در انتخابات 1392 الگویی از کنش سیاسی را در نزد اکثریت رای‌دهندگان نشان داد که تا پیش از این، سابقه نداشت. این الگو که با عباراتی نظیر «انتخاب میان بد و بدتر» تئوریزه شد، نشانه‌هایی آشکار از ارتقای سطح فرهنگ سیاسی و هوشمندی شهروندان ایرانی داشت.

این روزنامه افزوده است: این افزایش سطح فرهنگ سیاسی، البته نه برآمده از دانشگاه و کتاب‌ها که ناشی از درس‌آموزی در مکتب تجربه بود؛ تجربه‌ای که ازسرگذراندن دوران هشت ساله محمود احمدی‌نژاد به آنها ارزانی داشت. هشت سالی که باعث شد بسیاری از افراد که در سال 1384 از مشارکت در انتخابات خودداری کرده بودند و تصور می‌کردند بدون حضور نیروهای اصلاح‌طلب، توسعه‌گرا و منتقد درون ساختار قدرت هم، شرایط از آنچه هست «بدتر» نخواهد شد و حتی ممکن است یکدستی به کاهش تعارضات و آرام کردن تندروها بیانجامد، از خواب خوش خرگوشی درآیند و به حرکتی آرام و لاک‌پشتی روی آورند و در سال 1392 پای صندوق‌ها بازگردند.

هم میهن تاکید کرده است: در واقع، مراد اصلی از تعبیر «انتخاب بین بد و بدتر»، نه اشخاص که راهبردها بود. وقتی رای‌دهندگان تصمیم گرفتند بین بد و بدتر، «بد» را برگزینند؛ مراد اصلی، صرفا این نبود که مثلا «حسن روحانی بد» را بر «محمدباقر قالیبافِ بدتر» یا «سعید جلیلی بدترین» ترجیح دهند. این، وجه ظاهری و رونمای تصمیم سیاسی 1392 بود. وجه باطنی و زیربنای این تصمیم، در ترجیح و برگزیدن «راهبردِ بد» بر «راهبردِ بدتر» بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها