کد خبر: 681750
تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی در مراسم بزرگداشت شهید بهشتی:

به فهم بهشتی در حکمرانی کشور نیازمندیم/ بهشتی نماد عقلانیت دینی و تراز تحول انقلابی بود

به فهم بهشتی در حکمرانی کشور نیازمندیم/ بهشتی نماد عقلانیت دینی و تراز تحول انقلابی بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، شامگاه یکشنبه 4 تیرماه 1402، مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله بهشتی(ره) در دبیرستان دین و دانش قم برگزار شد.

 در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی به ایراد سخنرانی پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: «بر روح بلند مؤسسین بزرگوار و نامدار این مرکز علم و اخلاق و تربیت فرزندان بزرگوار مؤسس حوزه علمیه قم حضرات آیات حاج آقا مرتضی و حاج آقا مهدی حائری یزدی و مرحوم آیت الله حاج آقا مهدی تهرانی و شهید بزرگوار انقلاب شهید بهشتی و همه بزرگان و پیشکسوتان و دست‌اندرکاران این مرکز علمی ‌و تربیتی و همچنین شهدای بزرگوار این مجموعه درود می‌فرستیم و از خداوند رحمان طلب علو درجات و رحمت و مغفرت برای همه آن‌ها داریم. حضور در این مدرسه برای من توفیقی است و ادای احترام به بزرگانی که در این مکان حضور پیدا کردند و نفسشان و احساساتشان و باور اعتقاداتشان و تلاششان مثمر ثمر بود برای همه ما توفیق است. در ایام شهادت شهید بهشتی هم قرار داریم که تقارن مناسبی هم دارد با شب شهادت امام محمد باقر(ع)».

او ادامه داد: «شهید بهشتی واقعا موجود ممتاز و فوق العاده‌ای بود. در عرصه تربیت و تعلیم و در عرصه‌های گوناگون و به دلیل نگاه فوق‌العاده و ژرفی داشت هنوز جای بسیاری برای بازگویی شخصیت او وجود دارد. مقام معظم رهبری(حفظه الله) می‌فرمایند چند صد سال یک بار چهره‌ای مثل بهشتی بروز و ظهور می‌کند. اگر بخواهم در جمله شهید بهشتی را توصیف کنیم باید بگوییم یک حکیم به تمام معنا بود. آن چیزی که خداوند هم خود را به حکیم و هم قرآن خود را به حکیم و هم پیامبران و اولیاء خود را به حکیم نام برده است. حکمت اهل لغت که در قرآن هم زیاد به کار رفته است را بیان می‌کنم؛ به خصوص  جناب راغب در مفردات در ذیل ماده حکیم و حکمت چنین می‌گوید که «اصابت الحق بالعلم و العقل» کسانی که با راهوار علم و عقل تلاش می‌کنند و به حقیقت حق می‌رسند این‌ها را حکیم می‌نامند و یکی از رسالت های بزرگ انبیاء الهی یؤتی الحکمه است و هم به ایشان حکمت اعطا شده است و هم «یعلمهم الکتاب و الحکمه» هست که در رابطه با پیامبر این آیه به خصوص در سوره جمعه آمده است و در آیات دیگر در رابطه با پیامبران و اولیای الهی تعبیر اعطای حکمت شده است و خدا فرموده که هر کسی که به او حکمت اعطا شود اوتی خیر کثیرا صاحب برکات گسترده و کثیر در ادبیات الهی است. کثیر در زبان ما نه، در فهم ما نه، در درک ما نه، کثیر در کلام الهی که حضرت حق صدیقه زهرا را آن چیزی که در روایات آمده است سوره کوثر برای نام و یاد و تکریم جلالت امر آن بانوی بزرگوار هست به نام کوثر خطاب شده است و صاحب خیر کثیر. واقعا مرحوم شهید بهشتی کوثر بود چون او صاحب حکمت بود و تلاش‌های او از ابتدای زندگی این دبیرستان را در بیست و شش سالگی یا بیست و هفت سالگی مدیریت را بر عهده گرفته است. همان سال اول که مجموعه خوبی از دبیران و آموزگاران را دعوت کرد به عنوان بهترین مدرسه آموزشی قم شناخته شد دنبال کادرسازی بود و به این توجه داشت و خیلی‌ها فکر کردند که آقای بهشتی می‌خواهد بچه های متدین و با اخلاق بسازد که گرفتار فرهنگ باطل آن نظام سلطه نشوند بله این هم بود اما آقای بهشتی با هدف های بزرگتری درگیر بود و ذهن او همزمان کانون های دانش آموزی را داشت و همزمان  انجمن های اسلامی ‌داشت که یک انجمن آن هم در خیابان باجک انجمن رضویه بوده است و انجمن های مختلف در قم تأسیس شده است با تلاش مرحوم شهید بهشتی و مجموعه های دانش وری و اندیشکده به تعبیر امروزی ما که مکتب اسلام مکتب تشیع و مجموعه های دیگری و مراکز مطالعاتی که یکی از موضوعات آن حکومت در اسلام است که بعد به صورت کتاب و مجلات و سپس به نهایت به تشکیلات جمهوری اسلامی‌منجر شد».

حجت‌الاسلام پورمحمدی همچنین بیان کرد: «شهید بهشتی برای هدف بلندی که اتخاذ کرده بود، پیوسته صاحب یک خط روشن و یک نقشه راه بود و از این جهت شهید بهشتی تمام معنا یک حکیم با آثار و برکات ماندگار و خداوند منان و رحمان، او را به جایگاه شهید شاهد متبرک کرد و متنعم کرد و در آن جایگاه نشست. بهشتی بزرگ قبل از شهادت خود شاهد بر تحولات و راهنما و گواه بود. آن چیزی که در رابطه با پیامبران عظام و اولیا، خداوند در قرآن آورده است شاهدی که در قرآن آمده است غیر از شهید است شهید معنای دیگری است و بهشتی هم شاهد بود و هم شهید به معنای مصطلح که خون پاک خود را در این راه قربانی کرد. تیتروار عرض کنم که یک جمله شهید بهشتی دارد که این جمله خیلی دلنشین است ایشان می‌گوید که جهان بینی خود را از قرآن می‌گیریم و علم را از همه عالم. خیلی کلام بلند است و جای بحث فراوان همین جمله کوتاه دارد و من فکر می‌کنم که این مدرسه دین و دانش ترکیب این دو واژه یک دبیرستان به نام دین و مدرسه، مدرسه دین یعنی جهان بینی که از قرآن است دانش، علم از همه عالم گرفته شود. شهید بهشتی به این باور و اعتقادی که داشت عمل کرد و چه زیبا این نامگذاری و بعد عملی که در این راستا روزها برای دانش آموزان و شب‌ها برای فضلا که بسیاری از بزرگان از عصر تا شب دروس مختلف را در این مدرسه که الان علما خیلی از مراجع تقلید عظام هستند در همین جا علوم مختلف انسانی و زبان و چیزهای دیگر را تحصیل می‌کردند نشان می‌دهد که جهت گیری این بزرگ را».

او در پایان گفت: «شهید بهشتی کارهای زیادی کرده است می‌دانید و خیلی توضیح نمی‌دهم. چند جمله دارد که شنیدیم ولی جا دارد که برای تجلیل و تکریم از جایگاه او و برای الهام گرفتن از او. ما زیر بار سختی‌ها و مشکلات و دشواری‌ها قد خم نمی‌کنیم. ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند. ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت. بهشت را به بها می‌دهند نه بهانه. ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیه الملائکه الا تخافوا و لا تحزنوا و اقشروا بالجنه التی کنتم توعدون. این جملات تبیین حتی ترجمه این آیات واژه های راست قامتان و ابشر فی الجنه. لا تخافوا و لا تحزنوا. من خیلی کوتاه چند تا جمله را در جایگاه شهید بهشتی فکر می‌کنم که می‌توانیم شهید بهشتی را در این جایگاه معرفی کنیم. بهشتی نماد عقلانیت دینی است. این جمله یک کتاب است و دنیا مطلب پشت آن نهفته است. بهشتی تجسم نظم و برنامه است. داستان‌ها و خاطره‌ها و نکات برجسته ای که مرحوم شهید بهشتی به تمام معنا تجسم نظم و برنامه ریزی است. ایشان مدرسه حقانی درس داشت و یک مدتی ماشین نداشت و باید شمس‌العماره می‌رفت و اتوبوس سوار می‌شد و ساعت نه صبح مدرسه درس داشت. معمولاً 10دقیقه، یک ربع به ساعت نه همیشه پاییز و زمستان و بهار که ایام تحصیل بود در مدرسه حاضر بود. یک روز در ایام سال که هر هفته ایشان از تهران می‌آمد تأخیر در تدریس ایشان و حضورشان نداشت و فراوان نمونه های آموزنده و الهام بخش. بهشتی شاقول مدیریت و راهبری بود و باز دنیایی از مطلب و مستند و بهشتی تراز تحول انقلابی بود. بهشتی یک انقلابی به تمام معنا بود و یک تحول‌گرا بود و یک تغییر دهنده بود و یک دگرگون ساز بود و با تفکر عمیق انقلابی ولی با برنامه و با نظم و با عقلانیت و با تدبیر فوق العاده این مجموعه و فراوان ویژگی های دیگر این شخصیت حکیم بهشتی را تشکیل می‌دهد. خوشبختانه این ایام به مناسبت ایام شهادت شهید بهشتی به خصوص در تهران تابلوهای زیادی برای حجاب جملاتی از شهید بهشتی عفاف و حجاب و خانواده و حرمت زن ثبت شده است در بیلبوردها و تابلوهای خیلی عظیم که کار خوبی است ما خوشحال هستیم چون هر سال فقط به مناسبت هفته قوه قضائیه اسم شهید بهشتی مطرح می‌شد و کلمات و گفته های شهید بهشتی کمتر مطرح می‌شد خوشبختانه امسال به مناسبت حوادث اجتماعی و مسائل اجتماعی دست اندارکاران تبلیغاتی در تهران تلاش کردند که تا از جملات شهید بهشتی در جایگاه و منزلت زن رعایت و حرمت زن و موضوع عفاف و حجاب نکاتی از شهید بهشتی نقل کردند که کار خیلی شایسته و بایسته و ارزشمندی است. امیدوارم که این آغازی باشد برای الهام گیری از شهید بهشتی در عرصه های مختلف دیگر. ما در جهات مختلف به بهشتی، به مطهری، به باهنر، به مفتح، به قدوسی و قدوسی‌ها و این شخصیت‌ها نیاز داریم و باید یک بازگشت به این چهره‌ها و عمل آن‌ها و تفکر آن‌ها برنامه آن‌ها به خصوص در حکمرانی و مدیریت اجتماعی به نگاه بهشتی پیش از هر چیزی نیاز داریم به فهم بهشتی و به درک بهشتی و به عمل بهشتی و به سبک رفتار بهشتی در حکمرانی و مدیریت عمومی‌کشور در عرصه های مختلف به مثل بهشتی و به بهشتی‌ها نیازمند هستیم و ما محتاج نظم و قاطعیت و تقوای مثل قدوسی‌ها و مفتح‌ها هستیم و تکثیر و توسعه و دانش افزایی مثل شهید باهنرها و این روزها زمان شهادت بهشتی و یاران بهشتی است و بهشتی به اعلی علیین پیوست و بهشتی جاودانه شد و بهشتی در جایگاه قرب الهی منزل گزید و هر روز  الهام بخش ما شد ولیکن درو و نفرت و لعن و نفرین انسان های مؤمن فراوانی را نثار قاتلین او کرد. فریب خوردگان، منحرفین و خائنین، انسان های خبیث و انسان های جنایتکاری که نه تنها بهشتی را شهید کردند ملتی را شهید کردند که امام بزرگوار ما فرمود که بهشتی یک ملت بود برای ملت ما و این دریوزگان امروز این قدر به فلاکت افتادند که حتی پشتیبانان آن ها، آن‌ها که می‌خواستند از قبل آن‌ها آشوب به پا کنند و بلوا در کشور ایجاد کنند از آن‌ها فاصله می‌گیرند و دارند مرزهای خود را به آن‌ها زیاد می‌کنند «ویل لمن کفروه نمرود» وای بر کسانی که دشمن خدا هم آن‌ها را تکفیر می‌کنند و از خودشان دور می‌کنند منافقین بدانند که نفرت ابدی ملت نثار آن‌ها است و به روح بلند امام خود درود می‌فرستیم و به یاران امام درود می‌فرستیم که با جنگی جانانه و جان نثارانه به مبارزه با این خبثای زمان داعشیان و بدتر از داعشیان، خیانتکاران به امت اسلامی‌و ملت بزرگ ایران رفتند و این‌ها را شر را از ملت ما کم کردند و دور کردند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندی ها

پیشنهاد ما