کد خبر: 681860
تاریخ انتشار :

یارانه بگیران گوش به زنگ باشند | خداحافظی همیشگی این خانوارها با یارانه نقدی از این ماه

معاون رفاه وزارت تعاون گفت: آزمون وسع یارانه‌بگیران هر 6 ماه یک بار برگزار می‌شود و افراد بین دهک‌های درآمدی جابجا می‌شوند.

یارانه بگیران گوش به زنگ باشند | خداحافظی همیشگی این خانوارها با یارانه نقدی از این ماه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش سایت خانه فوتبال: یارانه نقدی و کالابرگ هر دو در امسال پرداخت می شوند .یارانه نقدی قرار است اختیاری شود. یارانه نقدی در سال جدید با تغییرات مهمی مواجه خواهد شد. مجلس اخبار جدیدی درباره یارانه نقدی مطرح کرد. اخبار جدید در مورد یارانه نقدی را در ادامه می خوانید:

این خانوارها منتظر قطع یارانه نقدی خود باشند

مصرف برق صنایع در سه ماه اول سال نسبت مدت مشابه به سال گذشته ۸.۵ درصد رشد و در بخش کشاورزی ۱۰ درصد رشد مصرف نسبت به سه ماهه سال گذشته وجود داشته است.

عبدالامیر یاقوتی معاون دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر با اشاره به رشد مصرف برق در بخش‌های کشاورزی و صنایع گفت: مصرف برق صنایع در سه ماه اول سال نسبت مدت مشابه به سال گذشته ۸.۵ درصد رشد و در بخش کشاورزی ۱۰ درصد رشد مصرف نسبت به سه ماهه سال گذشته وجود داشته است.

به گفته این مقام مسئول ۵۰ درصد بار توزیع که عمده آن مربوط به صنایع است به صورت آنلاین رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰ درصد از مشترکان مشمول پاداش شدند، گفت: سال گذشته با اجرای طرح پاداش مصرف برای مشترکان خوش مصرف ۴۰ درصد قبوض شامل پاداش شدند و یک میلیون از مشترکان پر مصرف به جمع مشترکین با مصرف تا سقف الگو اضافه شدند.

یاقوتی خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن طرح پاداش برای مشترکان خوش مصرف، سال ۱۴۰۱ مصرف بخش خانگی نسبت به سال قبل از آن ۰.۲ درصد کاهش یافت و سرانه مصرف خانوار از ۲۶۶ به ۲۵۸ کیلووات ساعت در ماه کاهش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: طرح جدید یک ماه است که آغاز شده و برای ۳۵ درصد مشترکانی که برای آنها قبض صادر شده مشمول پاداش شدند. با توجه به افزایش تعرفه پاداش مبلغ نهایی پاداش‌ها بسیار بیشتر از سال گذشته خواهد شد.

معاون دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر خاطر نشان کرد: حذف یارانه مشترکان پرمصرف در دستورکار قرار دارد و چنین اقدامی باعث ی شود مشترکان پر مصرف نسبت به اصلاح الگوی مصرف خود اقدام کنند.

به گفته وی طبق آمار ۲۰ درصد مشترکان در فصل گرم سال بالاتر از الگو مصرف قرار دارند و تنها ۴ درصد مشترکان بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند./مهر

جزئیات تغییر یارانه نقدی خانوارها هر 6 ماه

معاون رفاه وزارت تعاون گفت: آزمون وسع یارانه‌بگیران هر 6 ماه یک بار برگزار می‌شود و افراد بین دهک‌های درآمدی جابجا می‌شوند.

علیرضا عسگریان در مورد مطالبه مردم مبنی بر قطع یارانه خریداران مسکن در ترکیه گفت: گرچه ما هم موافق این مسئله هستیم، اما نمی‌توانیم آن را ردیابی کنیم، چون کسی که در خارج از کشور خانه و یا ملکی خریده، سندش در جای دیگر است و برای انتقال پول هم ممکن است، منابعی در گنجه خود داشته باشد و با هر فوت و فنی پول را از کشور خارج کرده که امکان ردیابی نداریم.

وی این را هم گفت: به جز 11 قلم اطلاعات از دارایی‌هایی که در سامانه پایگاه رفاه ایرانیان وجود دارد، نمی‌توان به سایر روش‌های انتقال پول دسترسی پیدا کرد.

به گفته وی؛ 11 قلم اطلاعات شامل ساختار خانواده، بعد خانواده، مجموع درآمد خانوار، شاغل بودن افراد خانوار، داشتن معلول، داشتن بیمار خاص، تعداد و کیفیت خودروی اعضای خانوار، مسکن و املاک خانوار از جمله 11 قلم اطلاعاتی است که در پایگاه رفاه ایرانیان مدنظر قرار می‌گیرد. حال ممکن است افرادی به صورت غیررسمی معاملاتی انجام دهند که تا اطلاع ثانوی و انتقال قطعی سند آن دارایی به نام نفر اول خواهد بود، گرچه به شکل قولنامه‌ای فروخته باشد.

معاون رفاه وزارت تعاون اظهار داشت: همچنین تراکنش‌های مالی، تعداد خودرو، دارایی افراد در بورس، حساب بانکی افراد و اطلاعات مالی خانوار در پایگاه رفاه ایرانیان وجود دارد و اطلاعات این پایگاه هر 6 ماه یکبار به‌روزرسانی می‌شود و افراد بین دهک‌های درآمدی جابجا می‌شوند.

عسگریان افزود: تغییرات افراد بین دهک‌های درآمدی مبنای تصمیم‌گیری در طرح کالابرگ الکترونیکی و همچنین پرداخت یارانه از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها است و بر اساس قانون بودجه 1402 هر 6 ماه یکبار اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان به‌روز می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان به‌روز است، گفت: داده‌هایی که از سوی سازمان‌های مختلف تولید می‌شود، بعضی از آنها داده‌های برخط و به‌روز است و برخی مانند سازمان ثبت اسناد، ثبت احوال، سازمان‌های حمایتی، نیروی انتظامی، سازمان مالیاتی و تراکنش‌های بانکی به پایگاه رفاه ایرانیان متصل است که برخی از آنها به‌روز بوده و برخی اطلاعات با تأخیر زمانی تغییر پیدا می‌کند.

معاون رفاه وزارت تعاون اظهار داشت: طبق قانون هر 6 ماه یکبار اطلاعات به‌روزرسانی می‌شود. که در این فرایند عده‌ای از افراد به دهک‌های بالاتر و برخی به دهک‌های پایین‌تر منتقل می‌شوند. ممکن است یک خانوار از نظر درآمدی وضع بدتری پیدا کند یا برخی وضعیت بهتری به دست آورد که بر اساس شاخص‌ها تحلیل در مورد درآمد اعضای خانوار و دهک‌بندی آنها طبق هوش مصنوعی انجام می‌شود.

عسگریان در مورد اینکه آزمون وسع یارانه‌بگیران چقدر دقیق است، گفت: این فرایند با هوش مصنوعی با دقت بالا انجام می‌شود و تلاش بر این است که طبق داده‌های آنلاین باشد، البته مشکلاتی در این آزمون وجود دارد، اما دقت آن بسیار بالاست و معدل قابل قبولی در آزمون وسع به دست می‌آید.

وی در مورد تعداد یارانه‌بگیران گفت: در حال حاضر 78 میلیون ایرانی یارانه دریافت می‌کنند که در هر دهک 2.9 میلیون خانوار یا حدود 7.8 میلیون نفر حضور دارند.

معاون رفاه وزارت تعاون در مورد اینکه آیا تراکنش‌های مالی قدرت اقتصادی خانوار مؤثر است، گفت: میزان تراکنش‌های مالی در پایگاه رفاه ایرانیان دیده می‌شود، اما ممکن است برخی افراد خارج از شبکه بانکی پول‌هایی داشته که آن را تبدیل به ارز کند و یا از کشور خارج کند که این قابل رصد نیست.

عسگریان اضافه کرد: در اکثر کشورهای دنیا مالیات برخط از افراد گرفته می‌شود و هر گونه تراکنش مالی خانوار رصد می‌شود و در کشور ما هم بالای 90 درصد تراکنش‌ها از طریق بانک انجام می‌شود.

وی در مورد اینکه برخی مردم می‌گویند عده‌ای افراد چندین ملک دارند اما یارانه می‌گیرند و عده‌ای با داشتن دو خودرو در خانه حذف می‌شود گفت: وقتی فردی چند ملک داشته باشد علاوه بر اینکه در دهک دهم پردرآمد باشد، در صدک 98 قرار می‌گیرد، درحالی‌که این فرد در صدک 91 قرار گرفته است؛ یعنی در هر دهک هم به 10 قسمت به نام صدک تقسیم می‌شود و افراد با آزمون‌های وسع مرتب بین دهک‌های درآمدی و  حتی صدک‌ها جابجا می‌شوند.

معاون رفاه وزارت تعاون اظهار داشت: در حال حاضر به سختی امکان دارد فردی همه دارایی‌های زندگی خود را تبدیل به پول نقد کند و آن را جابجا نماید و امکان آن بسیار پایین است. حتی مغازه‌داران هم آن را نمی‌پذیرند، بنابراین اکثرا مجبور هستند از طریق کارت‌های بانکی و حساب‌های بانکی اقدام به جابجایی منابع کنند. در برخی مشاغل مانند داروخانه‌ها و متل‌ها پول نقد دریافت نمی‌شود و فقط به وسیله کارت بانکی پول پرداخت می‌شود./ فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها