کد خبر: 682350
تاریخ انتشار :

ایران رسما عضو سازمان شانگهای شد

ایسنا/ در جلسه امروز سران سازمان شانگهای که بصورت مجازی به میزبانی هند برگزار شد، ایران رسما به عنوان عضو این سازمان اعلام شد و سران کشورهای عضو، عضویت رسمی ایران در این سازمان را تبریک و خوش‌آمد گفتند.

ایران رسما عضو سازمان شانگهای شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نارندرا مودی، نخست وزیر هند امروز (سه‌شنبه) در سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری شانگهای که در دهلی‌نو در حال برگزاری است از ایران به عنوان عضو جدید این سازمان یاد کرد و به ایران تبریک گفت.

وی اظهار داشت: من خرسندم که ایران به عنوان عضوی جدید به خانواده سازمان همکاری شانگهای می‌پیوندد.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین نیز ضمن استقبال و تبریک برای عضویت رسمی ایران در این سازمان، با تاکید بر لزوم همکاری به جای رقابت و احترام به منافع اساسی یکدیگر، گفت: باید با هرگونه تلاش برای سازماندهی انقلاب های رنگی در منطقه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مخالفت کرد.

شی علاوه‌براین، پیشنهاد افزایش تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی در داخل سازمان را مطرح کرد و از سازمان همکاری شانگهای خواست تا در برابر هژمونیسم و سیاست قدرت مقاومت کند و گفت که چین آماده است فرصت های جدیدی را به جهان ارائه دهد.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان هم در سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری شانگهای، پیوستن ایران به این سازمان را تبریک گفت و بر لزوم تدوین استراتژی برای گسترش سازمان همکاری شانگهای در میان مدت تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست از پیشرفت سریع ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد و افزود که هدف این انجمن اکنون "کمک به همکارانمان برای ادغام در کارهای چندوجهی" است که توسط آن انجام می‌شود.

رئیس جمهور روسیه با استقبال از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای خاطر نشان کرد: ایران می‌تواند ظرفیت جدیدی را به این سازمان اضافه کند.

وی ضمن تاکید بر موضع روسیه در مخالفت با تحریم‌ها و محدودیت‌ها گفت: اتخاذ رویکردهای ضدروسی از مدتها قبل و در مرزهای روسیه و اوکراین آغاز شده بود.و اکنون، در واقع، یک جنگ ترکیبی علیه ما در حال انجام است، تحریم های غیرقانونی علیه روسیه در مقیاس بی سابقه‌ای استفاده می شود.

رئیس جمهور روسیه گفت: اختلافات ژئوپلیتیکی بیشتر و بیشتری در جهان ظاهر می شود و امنیت جهانی رو به وخامت است.

پوتین به سازمان همکاری شانگهای (SCO) گفت که این سازمان نقش مهم تری در حفظ ثبات در صحنه جهانی ایفا می کند. این امر به ویژه در شرایط کنونی که تضادهای ژئوپلیتیکی حادتر می شود، بسیار مهم است.

سید ابراهیم رئیسی، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست و سومین نشست سران این سازمان که به شکل ویدئو کنفرانس در دهلی‌نو هند برگزار شد، شرکت کرد.

پیش از این ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک با تقدیر از تلاش‌های تهران در راه پیوستن به این نهاد اظهار داشت: الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) به عنوان یک عضو کامل، محتوای عملی جدیدی را به همراه خواهد داشت و چشم اندازهای وسیعی را باز می‌کند.

وی ادامه داد: من اطمینان دارم که عضویت کامل ایران با ارائه محتوای عملی جدید و گشودن چشم‌اندازهای وسیع به همکاری سازمان شانگهای در زمینه‌های مختلف کمک خواهد کرد.

ژانگ مینگ همچنین از مشارکت سازنده و موثر تهران در دستور کار همکاری این سازمان حمایت و تاکید کرد که توسعه سازمان همکاری شانگهای یک فرآیند طبیعی است.

شایان ذکر است؛ جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تایید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید.

با پایان یافتن فرآیند عضویت قطعی کشورمان در سازمان شانگهای، یکی از دستورات اصلی بیست و سومین نشست سران سازمان که به شکل مجازی و به میزبانی هند برگزار می‌شود، اعلام عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای خواهد بود.

سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های بسیاری نظیر حوزه اقتصادی فعالیت می‌کند و جمهوری اسلامی ایران، از این پس می‌تواند منافع منطقه‌ای خود را در این حوزه‌ها موثرتر دنبال و تامین کند. همچنین کشورمان به جهت برخورداری از زیرساخت‌های مناسب و شبکه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، فرودگاه‌ها و بنادر، به ویژه بندر چابهار در دهانه اقیانوس هند، می‌تواند نقش مناسبی از نظر اقتصادی در این سازمان ایفا کند.

از سوی دیگر دو کشور بزرگ واردکننده انرژی در جهان یعنی چین و هند در این سازمان عضویت دارند و ایران نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی، فرصت‌های خوبی را برای تقویت همکاری با این کشورها در چارچوب سازمان شانگهای خواهد داشت.

طرح کمربند- راه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری‌های منطقه‌ای در دیگر حوزه‌ها از جمله دیگر مسائلی هستند که بیش از پیش بر اهمیت عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای به عنوان عضو اصلی می‌افزایند.

سازمان همکاری شانگهای یک نهاد بین‌المللی است که توسط چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان نیز به عنوان عضو پذیرفته شدند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها