کد خبر: 682604
تاریخ انتشار :

گروسی:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زاپوریژیا پیشرفت داشته است

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) گفت، پس از مطرح شدن یکسری ادعاها درباره مین گذاری شدن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، این سازمان در حال دستیابی به پیشرفت در چندین حوزه مربوط به نیروگاه مذکور است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زاپوریژیا پیشرفت داشته است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوکراین و روسیه یکدیگر را به طرح ریزی اقدامی تحریک آمیز در این نیروگاه اتمی متهم می‌کنند که این مساله هشدار خطر فاجعه اتمی را در این نیروگاه بیشتر می‌کند.

اخیرا رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که این آژانس مذکور درخواست دسترسی به پشت بام‌های دو راکتور این نیروگاه و همچنین سالن‌های توربین و سیستم‌های خنک کننده را داده است.

وی امروز در توکیو گفت: به نظرم ما در حال پیشرفت هستیم. توانسته‌ایم گشت زنی در حوضچه‌های خنک کننده و مکان‌های دیگر را انجام دهیم. شواهدی دال بر مواد منفجره یا مین وجود ندارد.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد، مقام‌های این آژانس هنوز نتوانسته‌اند به پشت بام‌های این تاسیسات بروند. مطمئنم که ما این مجوز را به دست می‌آوریم. این یک منطقه نبرد و یک منطقه فعال جنگی است به همین دلیل چند روز طول می‌کشد تا این مجوز به ما داده شود.

روز سه شنبه، کی‌یف دولت مسکو را به برنامه ریزی برای انجام یکسری اقدامات تحریک آمیز خطرناک در سایت اتمی زاپوریژیا متهم کرد و روسیه نیز اتهام زنی مشابهی داشت.

ارتش اوکراین مدعی است که اشیای خارجی مشابه به مواد منفجره در سقف بیرونی سومین و چهارمین راکتور کار گذاشته شده است.

نگرانی از مقاومت این نیروگاه اتمی در طول جنگ اوکراین وجود دارد و مساله انفجار سد کاخوفکا که آب سرد برای این نیروگاه تامین می‌کرد، بر آن می‌افزاید.

گروسی همچنین گفته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه‌های احتیاطی برای سناریوهای مختلف مربوط به این نیروگاه دارد و گفته است: ما باید ارزیابی مشخصی از آمادگی اضطراری و مکانیسم‌های واکنش در صورت بروز هرگونه حادثه در ارتباط با این نیروگاه داشته باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها