کد خبر: 683489
تاریخ انتشار :

جزئیات سفر رئیسی به یاسوج؛ از افتتاح ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی تا بهره‌برداری از بلندترین سد بتنی غلتکی

رئیس جمهور که صبح امروز در ششمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی و به منظور انجام سفری دو روزه وارد یاسوج شده بود، از سد چمشیر به‌عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا به همراه واحد اول نیروگاه این سد بهره‌برداری کرد و در مراسم افتتاح پتروشیمی گچساران نیز گفت: این مجتمع، ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی و از افتخارات کشور و حاصل دسترنج کارگران و مهندسان ایرانی است که موجب اشتغالزایی سه هزار نفر شده است.

جزئیات سفر رئیسی به یاسوج؛ از افتتاح ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی تا بهره‌برداری از بلندترین سد بتنی غلتکی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در ششمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی با استقبال نماینده ولی فقیه در استان و استاندار از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای یاسوج، وارد کهگیلویه و بویراحمد شد.

8b6641ae-782d-45bb-92bf-e2e1468ef2fe

رئیس جمهور، کهگیلویه و بویراحمد را استانی برخوردار از ظرفیت‌های خوب در عرصه‌های کشاورزی و گردشگری توصیف و تصریح کرد: این استان ظرفیت‌های خوبی دارد که تلاش خواهیم کرد در راستای توسعه استان از آنها بهره بگیریم تا هم نیازهای مردم کهگیلویه و بویراحمد را تامین کند و هم باعث افزایش امید و اعتماد مردم شود.

رئیسی همچنین با اشاره به عشایری بودن استان اظهار داشت:‌ عشایر به فرموده امام راحل ذخایر ارزشمند کشور هستند که باید به عنوان یکی از بخش‌های مولد کشور مورد توجه ویژه قرار گیرند و اقدامات لازم برای خدمت به آنها و زیست عشایری انجام شود.

حضور رئیسی در جمع عشایر کهگیلویه و بویراحمد در دشت سقاوه

رئیسی در نخستین برنامه سفر خود در جمع عشایر استان در منطقه دشت سقاوه حضور یافت و مورد استقبال گرم و پر شور عشایر کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و دقایقی در فضای صمیمانه و بی‌واسطه با عشایر به گفتگو پرداخت.

aef4b464-1a2d-46ad-ba66-08cf830cb02e

اظهارات رئیس‌جمهور در جمع عشایر درخصوص مدیریت آب، تامین برق و خرید محصولات

رئیس جمهور در جمع عشایر دشت سقاوه با اشاره به مطالبات مطرح شده در این دیدار درباره مسئله آب اظهار داشت: این منطقه از پربارش‌ترین نقاط کشور است و کاری که باید انجام شود برنامه‌ریزی برای توزیع و مصرف آب به بهترین شکل برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت است.

وی با اشاره به تامین اعتبار و اقدامات انجام شده برای توزیع و نصب پنل‌های خورشیدی برای عشایر در راستای تامین برق و نیازهایی مثل آبگرم آنان تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه ایل‌راه‌ها انجام شده اما کمبودهایی نیز وجود دارد که در این سفر اعتبارات لازم برای رفع این کمبودها در نظر گرفته شده و تخصیص خواهد یافت.

رئیسی خرید تضمینی محصولات عشایر و روستائیان را از راهکارهای موثر به صرفه شدن اقتصاد روستائیان و عشایر دانست و اظهار داشت: اینکه امام راحل فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند یک تعارف نیست و برای ما مسئولیت‌آفرین است، لذا مسئولان باید با حمایت از روند تولید در روستاها و در میان عشایر، نسبت به این ذخایر توجه ویژه و مناسب داشته باشند.

 

افتتاح سد چمشیر با حضور رییس‌جمهور

در ادامه برنامه‌های سفر رئیسی، سد چمشیر به‌عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا به همراه واحد اول نیروگاه این سد با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

این سد با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعب، یکی از مهمترین سدهای کشور محسوب می‌شود و با احداث آن تامین آب ۱۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر انجام می‌شود.

e198123f-8a2b-41ff-8777-9142753ef887

واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵.۵ مگاوات در نیمه دوم تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید که در تولید برق پیک تابستانه نقش مهمی دارد.

رئیسی جمهور: پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی و حاصل دسترنج کارگران و مهندسان ایرانی است

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های این سفر ضمن بازدید از مجتمع پتروشیمی گچساران، دستور بهره‌برداری رسمی از این پروژه بزرگ صنعتی استان را صادر کرد.

رئیسی در آیین آغاز عملیات راه‌اندازی پتروشیمی گچساران ضمن تقدیر و تشکر از همه مسئولان، مدیران، پیمانکاران، مشاوران، متخصصان و کارگران، این پروژه بزرگ صنعتی را گامی مهم در جهت رشد تولید، افزایش اشتغال و امیدآفرینی در مردم دانست.

رئیسی «تولید زنجیره‌ای»، «طراحی، مهندسی، ابزار و تجهیزات استفاده شده تماما ایرانی» و «افزایش 3 هزار نفری اشتغال» را از جمله ویژگی‌های مهم مجتمع پتروشیمی گچساران برشمرد و افزود: همچنین بهره‌برداری از این پروژه منجر به جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی و گاز مشعل‌ها و مانع آلایندگی خواهد شد که اقدامی بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نقش شرکت‌های بزرگ صنعتی در توسعه و تامین نیازهای شهرهای محل احداث در قالب مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: بیش از 2 هزار و 600 میلیارد تومان برای مصوبات استان از محل مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ تصویب شده و طبعا مجتمع پتروشیمی گچساران نیز باید در این راستا و در جهت رفع نیازهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه شهرستان گچساران به وظایف خود عمل کند.

رئیسی با بیان اینکه بخش قابل توجه و کار اصلی در تکمیل این پروژه بزرگ صنعتی در دولت مردمی محقق شده، از همه دست‌اندرکاران و خانواده‌های آنان که در گرمای 50 درجه به‌صورت چند شیفته برای تکمیل پتروشیمی گچساران همت گماردند، تشکر و قدردانی کرد.

رئیس جمهور همچنین جذب 17هزارمیلیارد سرمایه برای تکمیل این پروژه را اقدامی بسیار مهم و شایسته تقدیر دانست.

رئیسی مجتمع پتروشیمی گچساران را جلوه‌ای از شعار ما می‌توانیم و تبدیل ظرفیت‌های کشور به ثروت توصیف کرد و گفت: ملت ایران این هنر را دارد که تحریم و تهدید را به فرصت و ثروت تبدیل کند و تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه یکی از جلوه‌های این هنر ملت ایران است.

گفتنی است؛ این پروژه با اعتبار 1.3میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیس جمهور به استان کهگیلویه بویراحمد است، پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت سیزدهم در دو سال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار 17 ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد.

ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی که 83 درصد قطعات و تجهیزات آن توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده، سالانه یک میلیون اتیلن و 84 هزار تن C3+ است.

در طول عملیات راه‌اندازی بیش از 3000 نفر که عمدتاً از نیروهای بومی بودند، در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و پس از بهره‌برداری نیز یک هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند.

همچنین در راستای کمک به حل مسأله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور، عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در کهگیلویه و بویراحمد نیز با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

شایان ذکر است؛  رئیسی در دور اول سفرهای استانی دولت مردمی، 9 مهر 1400 به عنوان پنجمین مقصد، راهی استان کهگیلویه و بویراحمد شده بود که این سفر 217 مصوبه برای توسعه استان داشت و از مجموع 86 طرح زیربنایی، 67 طرح در بخش کشاورزی و 51 طرح در بخش آب، 67 درصد این مصوبات اجرائی شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها