کد خبر: 683581
تاریخ انتشار :

الیزابت سورکوف محقق روسی-اسرائیلی کجاست؟

روز 5 جولای بود که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد، یک محقق اسرائیلی-روس در عراق ربوده شده است.

الیزابت سورکوف محقق روسی-اسرائیلی کجاست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روز 5 جولای بود که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد، یک محقق اسرائیلی-روس در عراق ربوده شده است.

نکات قابل توجهی در این اعلامیه تقریباً وجود داشت که با رویکرد و سیاست‌های تل‌آویو چندان همخوانی ندارد، اول اینکه در این اطلاعیه اذعان می‌شود بعد از حدود چهار ماه از ناپدید شدن (برحسب ادعای اسرائیل) اطلاع‌رسانی صورت گرفته است.

علاوه بر آن اسرائیل اعلام می‌کند به خوبی طرف رباینده (به زعم خود) را می‌شناسد و حتی نام او را رسماً اعلام می‌کند.

از آن مهم‌تر دفتر نتانیاهو تاکید می‌کند که مطلع است سورکوف در قید حیات است.

ساعتی بعد از این بیانیه، نه تنها گروه عراقی متهم بلکه تمامی گروه‌های دیگر هم از وجود چنین شخصی و انجام چنین امری ابراز بی‌اطلاعی کرده و ادعاهای اسرائیل را تکذیب کردند.

در این میان این پرسش پیش می‌آید که چرا دفتر نتانیاهو آن هم در این شرایط خاص باید چنین بیانیه‌ای منتشر کند و اگر کارهای اطلاعاتی تا این حد دقیق است که حتی از زنده بودن و طرف رباینده هم اطلاع دارد، چرا همان روند ادامه پیدا نکرد؟

علاوه بر آن چرا در این برهه زمانی و در گیرودار مشکلات داخلی اسرائیل و بحرانی که با غزه، کرانه باختری و لبنان دارد این مساله مطرح می‌شود؟

به هر روی، اگر مساله را از یک زاویه دیگر نگاه کنیم، می‌توان به اصل روایت اسرائیل هم شک و تردید پیدا کرد.

اولین و مهم‌‌ترین پرسش از این زاویه این است که تا چه حد می‌توان به بازی‌های سیاسی نتانیاهو برای افزایش محبوبیتش از این طریق مشکوک بود.

بر کسی پوشیده نیست که نتانیاهو ماه‌هاست به دنبال کسب یک دستاورد است تا بتواند از زیر فشارهای متوالی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی خارج شود.

از زمانی که نتانیاهو روی کار آمده، آنچه برای او ثبت می‌شود، فقط شکست‌های پیاپی است؛ بی‌اعتنایی کاخ سفید به او، بی‌تفاوتی واشینگتن به درخواست‌هایش درباره نحوه پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، زمینگیر شدن توافقنامه‌های ابراهیم، تنش نه‌چندان مخفی با مسکو، مشکلات داخلی که روزبه‌روز هم افزایش پیدا می‌کنند... از یک سو مخالفانش هر روز در خیابان‌ها دست به اعتراض می‌زنند و از سوی دیگر متحدانش او را تهدید به برهم زدن ائتلاف می‌کنند.

علاوه بر اینها، شکست در غزه، ناکامی در جنین و سردرگمی در نحوه تعامل با شمال فلسطین اشغالی تنها بخشی از مصائب نتانیاهو در دوره فعلی نخست‌وزیری‌اش محسوب می‌شود.

حال در چنین شرایطی، شاید پیش کشیدن مساله ناپدید شدن یک زن اسرائیلی-روس می‌تواند برای مدتی تمرکز افکار عمومی را از روی بحران‌های نتانیاهو بردارد اما بیش از آن نتانیاهو به کسب امتیاز در دوره پیدا شدن این زن دل بسته است.

پیدا شدن این زن آن هم در چارچوب سناریوی آزادسازی هالیوودی به طور حتم مقداری از زنگارهای چهره نتانیاهو را خواهد زدود.

نتانیاهو به دنبال کسب امتیاز داخلی به هر شکل ممکن است، او به هر چیزی برای نجات خود از این گرداب چنگ می‌زند و تفاوتی هم نخواهد داشت که این زن چه سرنوشتی پیدا می‌کند، چون مهم‌تر سرنوشت سیاسی اوست.

برای فردی که تمام اسرائیل را به خاطر فرار از محاکمه وارد بحران کرده، سرنوشت یک زن آن هم روس‌تبار چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟

به هر حال، قمار روی سورکوف از ورود به جنگ با حزب‌الله راحت‌تر است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها