کد خبر: 684171
تاریخ انتشار :

نگرانی واشنگتن از همکاری ایران با کشورهای آمریکای لاتین

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی نسبت به تمایل بولیوی برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز نگرانی کرد.

نگرانی واشنگتن از همکاری ایران با کشورهای آمریکای لاتین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری درخصوص همکاری ایران و بولیوی گفت: این مسئله نگران‌کننده است. ما هرگونه تلاش برای از سوی ایران برای گسترش نفوذش در نیم‌کره غربی را از نزدیک تحت نظر داریم. ما هرگونه تلاش از سوی کشورهای دیگر برای تعمیق شراکت نظامی‌شان با ایران و یا خرید پهپادهای ایرانی را مسئله‌ای جدی قلمداد می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما قویا از تمامی کشورها می‌خواهیم تا به تبادلات مالی با ایران در رابطه با تجهیزات نظامی یا چیزهای مرتبطی که ممکن است هدف تحریم‌های ما قرار بگیرند، نپردازند.

پاتل افزود: ما مایل به توسعه روابط دوجانبه با دولت بولیوی در رابطه با منافع متقابل هستیم.

این مقام آمریکایی همچنین از پاسخ‌دهی به این سوال که "آیا آمریکا آنقدر با بولیوی رابطه دارد که بتواند این کشور را از کار منصرف کند؟" اجتناب کرد.

این نگرانی آمریکا درحالی مطرح شده است که ادموندو نوبیو، وزیر دفاع بولیوی روز گذشته در پی انتقاد آرژانتین از دولت کشورش درباره توافقی دفاعی با ایران برای خریداری پهپادهای ایرانی که باعث افزایش نگرانی‌های امنیتی در منطقه شده است، گفت که بولیوی برای دفاع از مرزهای خود و مبارزه با قاچاق مواد مخدر به کسب فناوری پهپادی ایران علاقه‌مند است.

وزیر دفاع بولیوی اواخر تیرماه در تهران با محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران دیدار کرد.

وزرای دفاع دو کشور ۲۹ تیرماه، تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های دفاعی و امنیتی امضا کردند.

امیر آشتیانی در جریان سفر همتای خود به ایران و انجام شدن این تفاهم‌نامه همکاری، گفت: با توجه به نیازمندی‌های کشور بولیوی در حوزه دفاع مرزی و مبارزه با قاچاق موادمخدر سعی شد در زمینه تجهیزات، تعاملاتی با این کشور داشته باشیم که این همکاری می‌تواند الگویی برای سایر کشورها در آمریکای جنوبی باشد.

نوبیو نیز گفته بود، «ما در کشورمان در حوزه قاچاق کالا و موادمخدر و کنترل مرزها نگرانی‌هایی داریم که ضمن درخواست کمک از ایران در این موارد، امید است در حوزه دانشگاهی نیز با دانشگاه نظامی ایران همکاری دوجانبه داشته باشیم.»آ

رژانتین از بولیوی خواسته است برای شفاف‌سازی این توافق، توضیحاتی ارائه دهد.

با این حال، وزیر دفاع بولیوی این نگرانی‌ها و اظهارات را «اغراق‌شده» تلقی کرده و گفت که نشات گرفته از یک قانون‌گذار آرژانتینی‌ است که «اصالت اسراییلی دارد.»

علاوه بر این، قانون‌گذاران اپوزیسیون بولیوی در مجلس نمایندگان این کشور  نیز در پی انتشار گزارش‌هایی‌در رسانه‌ها درباره تفاهمنامه امنیتی و دفاعی میان ایران و بولیوی،‌ خواستار ارائه اطلاعاتی در این باره شدند.

نوبیو این نگرانی‌ها را «مبالغه» و «نمایش سیاسی» تلقی کرده و گفت که مطرح شدن آن می‌تواند با انتخابات آتی آرژانتین مرتبط باشد که برخی بخش‌های وابسته به جناح راست این کشور قصد استفاده از آن برای مقاصد سیاسی خود را دارند.

وزیر دفاع بولیوی توضیحی درباره این که آیا بولیوی این پهپادها را از ایران خریداری خواهد کرد یا به آن اهدا خواهد شد، ارائه نداد اما اندیشکده مطالعات جنگ در واشنگتن، هفته گذشته گفت که «ایران به دنبال افزایش شمار کشورهایی است که پهپادهای آن را خریداری می‌کنند.»

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها