کد خبر: 684674
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حسین ابراهیمی

جریمه‌ برای بی‌حجابی بازدارندگی ندارد

یک فعال سیاسی گفت: لایحه حجاب و عفاف بازدارندگی ندارد و مشخص نیست وقتی در خیابان خواستند فردی را جریمه کنند، امکان عملی این کار چه طور است؟

جریمه‌ برای بی‌حجابی بازدارندگی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: لایحه اخیر حجاب و عفاف حاشیه‌های زیادی به همراه داشته است؛ برخی موافق و برخی منتقد آن هستند. درباره این لایحه یک پرسش مهم وجود دارد؛ آنکه آیا با مجازات‌های در نظر گرفته‌شده در این لایحه می‌شود هنجارشکنی‌های اخیر را کنترل کرد؟

حسین ابراهیمی، فعال سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در اسلام حجاب و عفاف از ضروریات است و حدودش هم در فقه بیان شده است. این جریمه‌ها بازدارنده نیست و متعاقبش مشکلاتی ایجاد می‌شود که قابل تحمل برای نظام نخواهد بود. باید جریمه بازدارنده باشد. مشخص نیست در خیابان وقتی خواستند فردی را جریمه کنند، امکان عملی این کار چه طور است؟ یعنی باید اول بازداشت و سپس احراز هویت کنند و بعد جریمه بگیرند. به نظر من در لایحه اخیر بازدارندگی وجود ندارد».

او ادامه داد: «درباره بی‌حجابی یا خلاف‌های دیگر در احکام فقیهی در طول تاریخ اسلام بحث شده است. در کتب فقهی ما راه و روش هم مشخص شده است؛ هم در آیات قرآن و هم در احادیث هم بیان شده است و باید با تکیه بر آنها با موضوع بی‌حجابی مواجه شد. این جریمه‌ها بازدارندگی ندارد و ممکن است عواقب بدی را ایجاد کند. راه را باید درکتب فقهی جست. حتی بروند و استفتاء بگیرند و نظر مراجع را در قانون بگنجانند. قانون مدنی به این دلیل ماندگار شده است که نظر فقها در قانون مدنی اِعمال شده است. در طول تاریخ همه به قانون مدنی استناد می‌کند و اکنون هم نظام به قانون مدنی پایبند است».

ابراهیمی در پایان گفت: «برای تبیین راه مواجهه با بی‌حجابی به مراجع رجوع کنند؛ به مقام معظم رهبری، به آیت‌الله مکارم، به آیت‌الله سیستانی و دیگر مراجع عظم‌الشأن آنها راه فقهی را بیان می‌کنند. در کتب فقهی هم روش آمده است؛ ما علمای بزرگی چون شیخ انصاری، علامه حلی، صاحب تذکره و بسیاری دیگر را داریم و باید از با استفاده از نظر اینها موضوع حل شود. شاید این جریمه‌ها به صورت کوتاه‌مدت باعث کم‌شدن هنجارشکنی شود اما بعدها باعث می‌شود هنجارشکنی‌ها تشدید شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها