کد خبر: 685780
تاریخ انتشار :

فواید معجزه آسای قهوه برای لاغری

این روز‌ها خیلی‌ها یکی از فواید قهوه را لاغری می‌دانند. در این مطلب به درستی این ادعا می‌پردازیم.

فواید معجزه آسای قهوه برای لاغری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: در حالی که این روز‌ها مدام از معجزه قهوه‌های لاغری می‌شنویم، برلیانت بزرگمهر  متخصص تغذیه ادعای صاحبان این محصول را کاملا نادرست می‌داند.

«با روزی دو فنجان قهوه، هفته‌ای دو تا سه کیلو لاغر شوید.» همین جمله کافی است که روی تبلیغ اینترنتی محصولی تازه‌وارد کلیک کنیم. صفحه باز می‌شود. آگهی فروش «قهوه لاغری» که تازگی‌ها از هنگ کنگ آمده و به قول فروشندگانش «صددرصد تضمینی است.» کمی که بیشتر جست‌وجو کنیم با ده‌ها آگهی دیگر روبه‌رو می‌شویم که ادعا می‌کنند با نوشیدن محصولشان هفته‌ای پنج کیلو لاغر می‌شویم و تمام اثرات فشار خون و دیابت از تنمان بیرون می‌رود.

به گزارش رویداد۲۴ شماره‌های تلفن همراه و آگهی‌هایی که می‌خواهند به سادگی یک تماس تلفنی، محصولشان را به شما در هر گوشه ایران برسانند و ده‌ها آگهی که ادعا می‌کنند ما را یک هفته‌ای لاغر می‌کند، دلیل گفت‌وگوی ما با دکتر برلیانت بزرگمهر شد. او که دبیر انجمن تغذیه ایران است این ادعا‌ها را سراسر دروغ می‌داند و وجود چنین ماده‌ای با چنین تاثیراتی را کاملا رد می‌کند.

شما از قهوه معجزه‌بخش لاغری چیزی شنیده‌اید؟

بله؛ ما در حرفه‌مان مدام با افرادی روبه‌رو می‌شویم که دوست دارند یک شبه لاغر شوند و برای این اتفاق حاضرند هر راه‌حلی را امتحان کنند. افراد سودجو هم چنین تقاضا‌هایی را می‌بینند و به فکر تولید محصولات رنگارنگی می‌افتند.

 یعنی شما ادعای وجود قهوه‌ای که لاغرکننده است را نادرست می‌دانید؟

ما اصولا نه تنها این چیز‌هایی که خیلی رایج است را موثر نمی‌دانیم بلکه معتقدیم آن‌ها مضر هستند. چیزی که خوردنش باعث لاغری می‌شود و به سلامتی آسیب نمی‌رساند وجود ندارد. تنها چاره‌ای که برای لاغری وجود دارد تنظیم میزان کالری دریافتی بدن است. اگر ما مواد کم‌کالری را جانشین مواد پرکالری کنیم و انرژی دریافتی بدن را پایین بیاوریم، می‌توانیم بخشی از اضافه وزنمان را کم کنیم. مثلا مصرف بیشتر سبزی و میوه یکی از این راه‌های مفید است، اما این به این معنی نیست که تمام وعده‌های غذایی‌مان را به سبزی و میوه تبدیل کنیم. نباید در این مساله افراط کرد.

نمی‌شود قهوه را تحت فرایند‌هایی قرار داد یا موادی را به آن اضافه کرد که قدرت لاغر‌کننده داشته باشد؟

خوردن باعث لاغری نمی‌شود. بعضی مواد وجود دارند که سوخت مواد انرژی‌زا را در بدن بالا می‌برند و این‌ها مواد هورمونی هستند. چنین هورمون‌هایی تنها باید از طریق پزشک غدد تجویز شوند و فقط  مورد مصرف کسانی قرار گیرند که اختلال در فعالیت غده تیروئید دارند.

چنین ماده‌ای نمی‌تواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرد یا دفع را بیشتر کند و از این راه باعث لاغری شود؟

این ادعا‌ها همه واهی است و هیچ دلیل و پایه علمی ندارند. یک ماده تنها در شرایطی می‌تواند ما را لاغر کند که روی مرکز اشتهایمان تاثیر بگذارد. اگر چنین موادی برای لاغری استفاده شوند و چنین تاثیری بگذارند، بدون شک انسان را بیمار می‌کنند. لاغر‌کننده‌های خوراکی به چند شکل تاثیر می‌گذارند؛ این مواد، یا اشتها را کم می‌کنند یا ملین هستند و دفع مواد را از بدن تسریع و تشدید می‌کنند. این مواد سوءتغذیه می‌آورند و روی پرز‌های روده تاثیر گذاشته و ناراحتی‌های گوارشی را موجب می‌شوند.

این مضرات در قهوه خالص هم وجود دارد؟

استفاده زیاد از حد قهوه، قطعا ناراحتی‌هایی را به دنبال می‌آورد. این ماده، محرک است و روی سیستم عصبی افراد تاثیر می‌گذارد. تپش قلب و اضطراب را موجب می‌شود و کافئین زیاد از حد می‌تواند بی‌خوابی را به دنبال بیاورد. اما استفاده متعادل از قهوه آن هم در صورتی که این اضافه‌های من درآوری در آن نباشد، می‌تواند برای بدن مفید باشد.

عده‌ای می‌گویند شکلات‌های تلخی که از قهوه درست شده‌اند باعث لاغری می‌شوند. شما این موضوع را هم رد می‌کنید؟

شکلات‌های تلخ به این دلیل که اسید‌های چرب اشباع شده به آن اضافه نمی‌شود، چاق‌کننده نیستند، اما تاثیر لاغر‌کننده هم ندارند. این ماده مقدار کمش می‌تواند حتی مفید باشد، اما قطعا در کاهش وزن موثر نیست. باز هم تکرار می‌کنم که تنها راه کاهش وزن کم کردن مقدار انرژی دریافتی زیر نظر پزشک متخصص است و ورزش منظم و پیاده‌روی می‌تواند در کاهش وزن، موثر باشد نه روش‌های ابداعی که ادعا می‌کنند یک روزه اندامی چاق و انباشته از چربی را عضلانی و لاغر می‌کنند.

فواید قهوه برای لاغری

با وجود تمامی این تهدیدها، این محصولات از راه‌های مختلف تبلیغ می‌شوند و دست به دست می‌گردند. شما به عنوان مسؤول و متخصص در این حوزه برای جلوگیری از رواج این محصولات پیشنهادی دارید؟

باید قویا با این خرافات مبارزه شود. متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد این تفکرات خرافی و بی‌اساس هستیم و بیشتر خانم‌ها در معرض این تهدید قرار دارند. این رژیم‌های غذایی بسیار مضر هستند و متاسفانه هر چه ما از طریق رسانه‌ها و دیگر ابزار‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم باز هم مردم به این سمت کشیده می‌شوند. این محصولات بیشتر در آرایشگاه‌ها و کلاس‌های ورزش تبلیغ می‌شوند. آرایشگر حق ندارد توصیه‌های غذایی کند و مربی کلاس ورزش نباید اجازه داشته باشد که در مورد عادات غذایی دیگران تصمیم بگیرد. باید این افراد تحت تعقیب قانونی قرار بگیرند و به شدت با آنان برخورد شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها