کد خبر: 685801
تاریخ انتشار :

دومین زلزله امروز در تهران| آماده‌باش ستاد بحران درپی وقوع زلزله

دومین زلزله در چند ساعت گذشته مرز بین استان های تهران و مازندران را لرزاند.

دومین زلزله امروز در تهران| آماده‌باش ستاد بحران درپی وقوع زلزله
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس ستاد بحران فرمانداری پردیس: ستاد بحران شهرستان پردیس در پی وقوع زلزله در شرق استان تهران با مرکزیت شهرستان دماوند در حالت آماده باش قرار گرفت. خوشبختانه این زلزله با توجه به کم بودن ریشتر، در شهرستان پردیس مصدوم، زخمی و یا تخریبی برجای نگذاشته است.

به گزارش مهر، زلزله‌ای به قدرت ۲.۵ ریشتر در ساعت ۱۴:۴۲ امروز شنبه در عمق ۸ کیلومتری زمین بین استان‌های تهران و مازندران در دماوند را لرزاند.

تاکنون گزارشی از خسارت‌های احتمالی دریافت نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، در ساعت 13 و 8 دقیقه ظهر امروز زمین لرزه‌‌ای به شدت 3.9 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین شهرستان دماوند  را لرزاند.

آماده‌باش ستاد بحران پردیس ‌

رئیس ستاد بحران فرمانداری پردیس با بیان اینکه ‌ستاد بحران شهرستان پردیس در پی وقوع زلزله در شرق استان تهران با مرکزیت شهرستان دماوند در حالت آماده باش قرار گرفت، اضافه کرد: خوشبختانه این زلزله با توجه به کم بودن ریشتر، در شهرستان پردیس مصدوم، زخمی و یا تخریبی برجای نگذاشته است.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

بزرگی: 3.9

محل وقوع: مرز استان های تهران و مازندران- حوالی دماوند

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1402/05/28   13:48:31

طول جغرافیایی:  52.03

عرض جغرافیایی: 35.80

عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

10 کیلومتری دماوند (تهران)

13 کیلومتری رودهن (تهران)

16 کیلومتری بومهن (تهران)

نزدیکترین مراکز استان:

58 کیلومتری تهران

95 کیلومتری کرج

آماده‌باش نیروهای جمعیت هلال‌احمر در دماوند

سعید طاهری با اشاره به زمین‌لرزه امروز در مرکز دماوند، اظهار داشت: ظهر امروز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 3.9 ریشتر شهرستان دماوند را لرزاند.

وی با اشاره به آماده‌باش نیروهای جمعیت هلال‌احمر افزود: بلافاصله پس از وقوع زلزله تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند و گزارش تکمیلی پس از بررسی نهایی و گزارش تیم‌های ارزیاب به مردم ارائه خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه خسارات جانی و مالی زلزله 3.9 ریشتری در شهرستان دماوند ثبت نشده است‌.

زلزله بزرگتر در دماوند امکان‌پذیر نیست

علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وقوع زلزله ظهر امروز، اظهار داشت: موقعیت رومرکز زلزله 3.9 ریشتری نسبت به شهر دماوند در شمال غربی آن و در فاصله 10 کیلومتری از آن واقع شده است که در واقع در امتداد دره مشاء است.

وی افزود: در این منطقه که زلزله رخ داد کورس عجیبی برای ویلاسازی های گسترده در جریان است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: دره مشاء گسلی است و گسل مشاء یکی از خطرسازترین گسل‌های ایران زمین با سابقه رخدادهای سترگ و ویرانگر است، به‌طوری‌که فعالیت لرزه‌ای آن می‌تواند کلان‌شهر تهران را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

بیت‌اللهی تصریح کرد: بسیار اهمیت دارد که توالی رخدادهای بعد این زلزله به‌ویژه از طرف ساکنین دماوند و سکونتگاه‌های اطراف با حساسیت دنبال شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص امکان رخداد زلزله بزرگتر، به‌ هیچ‌ وجه نمی‌توان اظهارنظر کرد، اما عقلانی است که توصیه شود تا مردم منطقه دماوند و مشاء هوشیاری لازم را داشته باشند.

گفتنی است، در مناطقی از پردیس نیز این زمین لرزه احساس شده است./ تسنیم

آماده‌باش تمامی دستگاه‌های امدادی و تاکید بر حفظ آرامش

درپی وقوع زلزله ۳.۹ ریشتری در شرق استان تهران، دستگاه‌های امدادی، خدماتی و ... به حالت آماده‌ باش درآمدند. همچنین اعلام شد که این زلزله تاکنون خسارتی نداشته است.

به گزارش ایسنا، در ساعت ۱۳:۴۸ امروز زلزله‌ای به قدرت ۳.۹ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین، مناطقی از دماوند در شرق استان تهران را لرزاند. کانون این زمینلرزه در فاصله ۵۹کیلومتری از شهر تهران، ۱۳ کیلومتری رودهن، ۱۰ کیلومتری شمال غربی دماوند و هفت کیلومتری آبعلی بود.

در همین راستا شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران به ایسنا گفت که تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند و تمامی پایگاه‌های هلال احمر نیز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. تاکنون نیز گزارشی از وقوع خسارت مخابره نشده است.

همچنین حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز با بیان اینکه این زلزله تاکنون خسارتی نداشته است، به ایسنا گفت: اداره کل مدیریت بحران استان تهران دقایقی پس از این زلزله تمامی دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی در استان را به حالت آماده‌باش درآورد و از آنان خواسته شد تا مطابق به دستورالعمل‌های مطابق با شرایط آماده‌باش عمل کنند.

وی بر ضرورت حفظ آرامش و خونسردی شهروندان نیز تاکید کرد و گفت: ما بارها گفته‌ایم، مردم باید همواره برای مواجهه با زلزله آمادگی لازم را داشته باشند، اما این به معنای ترس و وحشت نیست. از این رو درخواست ما ازمردم این است که ضمن حفظ هوشیاری و آمادگی، آرامش خود را حفظ کرده و اخبار را فقط از منابع رسمی پیگیری کنند.

محمد اسماعیل توکلی، رئیس اورژانس استان تهران نیز در همین راستا به ایسنا گفت که تمامی پایگاه‌های اورژانس در حالت آماده‌باش قراردارند و تیم‌های ارزیاب اورژانس نیز در مناطق متاثر از زلزله حضور دارند./ ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها