کد خبر: 686416
تاریخ انتشار :

بساط فیلترشکن فروش‌ها جمع می‌شود | گزارش وزیر ارتباطات از وضعیت اینترنت کشور

روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن گزارشی از وضعیت اینترنت کشور را در مجلس قرائت کرد.

بساط فیلترشکن فروش‌ها جمع می‌شود | گزارش وزیر ارتباطات از وضعیت اینترنت کشور
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این گزارش نشان می‌دهد که ۶۴درصد کاربران از وی‌پی‌ان یا اصطلاحا فیلترشکن استفاده می‌کنند. مشکلات شبکه اینترنت، اقتصاد دیجیتال، فرسودگی زیرساخت‌ها، تعدد مراکز تصمیم‌گیر در فیلترینگ، اختلاف نظر در مورد شاخص‌ها، افزایش نامناسب پهنای باند و موضوعات دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه بود. همچنین محمدباقر قالیباف از مهاجرت متخصصان اظهار نگرانی  و بر به کارگیری آنها در کارها تأکید کرد.عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس اعلام کرد شاخص‌های کیفی اینترنت رو به بهبود است و سرعت افزایش یافته و نوسان تأخیر کاهشی است و این آمارها در مراجع بین‌المللی قابل دسترسی است و شاخص PQI هم در بیشتر موارد بهبود یافته است.زارع‌پور همچنین اعلام کرد با طرحی که به هیأت رئیسه ارائه می‌کند می‌توان بساط فیلترشکن فروشی را جمع کرد.وزیر ارتباطات تأکید کرد نخستین کار این است که باید در لیست مصادیق فیلترینگ یک بازنگری جدی انجام شود. د رادامه نکته های مهم این جلسه را می خوانید.

استفاده ۶۴ درصد کاربران از فیلترشکن

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب‌وکارهای اینترنتی بود.یکی از نکات حائز توجه در این گزارش که از سوی سخنگوی کمیسیون قرائت شد بر این نکته تأکید می‌کرد که ۶۴ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند.اما یکی از موارد مطروح در گزارش سهم پهنای باند ناشناس بود که به ۲۵درصد رسیده است. اگرچه توضیح بیشتری درباره پهنای باند ناشناس داده نشد، اما می‌توان حدس زد که این موضوع به وی‌پی‌ان‌ها مرتبط است.

اختلال در دسترسی آسان

از نکات قابل توجه دیگر در این گزارش، اختلال در دسترسی آسان شهروندان به اینترنت و کسب‌وکارها بود. به‌گفته روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، تعداد قابل توجهی از سایت‌های مورد نیاز شهروندان با اعمال تحریم و عدم‌دسترسی مواجه است و باید اقدامات لازم برای رفع این مشکل صورت گیرد.

افزایش سهم اقتصاد دیجیتال

در مقدمه گزارش کمیسیون صنایع و معادن به لایحه برنامه هفتم در مورد سهم اقتصاد دیجیتال از جی‌دی‌پی اشاره شده که باید تا سال۱۴۰۶ از ۸درصد فعلی به ۱۵درصد افزایش یابد. اما در عین حال تأکید شده که «از جمله ملزومات اصلی برای تحقق هدف مذکور توانایی شبکه ارتباطی کشور برای انتقال مناسب داده‌های اطلاعاتی و بهره‌مندی کسب‌وکارهای دیجیتال محور، از اینترنت با کیفیت است.»

شاخص‌ها رو به بهبود است

‌وزیر ارتباطات ‌ پس از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن و ایراد سخنان نمایندگان مجلس به تشریح فعالیت‌های خود پرداخت. عیسی زارع‌پور با اشاره به اینکه طی ۲سال گذشته وزارتخانه متبوعش تلاش کرده زیرساخت‌های ارتباطی کشور در همه لایه‌ها افزایش یابد، گفت: شاخص‌های کیفی بین‌المللی هم وضعیتی رو به بهبود را نشان می‌دهد.

کاهش قطعی‌ها، افزایش سرعت

به‌گفته وزیر ارتباطات، تعداد قطعی‌ها و تعداد لینک‌های اشباع کاهش پیدا کرده و این نشانگر روند توسعه در زیرساخت‌های اینترنت کشور است.زارع‌پور همچنین به نقاط تبادل ترافیک داخلی اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای دولت این نقاط توسعه پیدا کرده و بیش از ۳ برابر افزایش یافته است. در لایه تجمیع نیز که در اختیار شرکت مخابرات است تلاش‌هایی صورت گرفته اما کافی نیست.او همچنین تأکید کرد که در بحث شاخص‌های کیفی شبکه، هم سامانه‌های مدیریتی ما در داخل و هم مراجع بین‌المللی رویه رو به بهبود را نشان می‌دهند. شاخص‌های کیفی شبکه طی ۳سال گذشته رو به بهبود ‌ و از نظر سرعت رو به افزایش بوده و از نظر میزان تأخیر و نوسان تأخیر که مردم را آزرده می‌کند کاهشی بوده است.

تعدد مراکز تصمیم‌گیر

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند و می‌پذیریم کار نشده فراوان است، ادامه داد: چالش‌های پیش روی ما زیاد و یکی از آنها تعدد مراکز تصمیم‌گیر است که باعث ایجاد مشکل در شبکه شده است و ما در تلاشیم به شکل متوازن رشد داشته باشیم.به‌گفته زارع‌پور، بعضا انتظار می‌رود با ابزار فنی انتظارات را برآورده کنیم. به‌عنوان مثال در همین بحث قطعی اینترنت در جریان کنکور سراسری انتظاراتی وجود دارد که با مقاومتی که انجام شد این اتفاق صورت نگرفت، اما در سال‌های گذشته این اتفاق افتاد. باید موضوعات مشخصی در حوزه فنی تصمیم‌گیری مدنظر قرار گیرد.

استفاده از ابزارهای غیرفنی

وزیر ارتباطات در بخشی دیگر از سخنان خود به مسئله فیلترینگ اشاره کرد و گفت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه مصادیق مجرمانه، ما مجری تصمیمات این کارگروه هستیم، اما پاسخگویی و تبعات تصمیمات این کارگروه با ماست و ما معتقدیم تا جایی که ممکن است باید از ابزار غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده کرد.زارع‌پور با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی فیلترشکن‌ها و مواجه شدن با سوداگری فیلترینگ هم ازجمله همین موضوعات است ادامه داد: معتقدیم راهکار جمع‌آوری آن صرفاً فنی نیست. مدیریت این موضوع نیازمند یک قانون مشخص است که من آن را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم خواهم کرد.

فیلترشکن فروش‌ها و تحریم

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه «معتقدیم می‌توانیم بساط فیلترشکن فروشی را جمع کنیم» آرزو کرد هیچ ایرانی برای هیچ نیازی سراغ فیلترشکن نرود و برنامه خود را برای این موضوع عرض خواهم کرد.زارع‌پور با اشاره به اینکه دفاع از حقوق ایران در مقابل تحریم‌ها موضوع دیگری است که باید به آن بپردازیم، ادامه داد: ما در مدت اخیر با تحریم بیش از ۳۰۰هزار دامنه پرکاربرد توسط کسانی که مدعی دفاع از حقوق مردم هستند مواجهیم و حل این موضوع نیازمند رایزنی در سطح مراجع بین‌المللی است.

افزایش محدود ظرفیت پهنای باند

رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به افزایش روزانه نیاز به پهنای باند در کشور، گفت: متأسفانه ظرفیت شبکه‌ها به اندازه کافی افزایش پیدا نکرده است و به تعبیری همان مشکلی که در برق داریم و به‌خوبی مشهود است متأسفانه در این حوزه به‌صورت نامشهود داریم.به‌گفته تقی‌پور، اصلی‌ترین دلیل مشکلات موجود در دسترسی شهروندان به شبکه اینترنت، استهلاک زیرساخت‌های موجود و عدم‌سرمایه‌گذاری کافی طی ۱۰سال گذشته در این حوزه است.

فیلترینگ‌های غیرضروری

لطف‌الله سیاهکلی یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مسدود شدن دسترسی به برخی سایت‌های اینترنتی گفت: در ابتدا که اینترنت آمد، بسیاری از سایت‌ها را بستیم و فیلتر کردیم اما امروز باید در این اقدام بازنگری صورت بگیرد.به‌گفته او، الان فیلتر برخی از این سکوها نظیر گوگل پلی، توییتر و یوتیوب دیگر موضوعیت ندارد. یوتیوب یک سایت مهارت محور است که نسبت به بسیاری از سایت‌هایی که الان در دسترس هستند، پاک‌تر است.

نگرانی رئیس مجلس از مهاجرت متخصصان

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در جلسه روز گذشته گفت: یکی از بحران‌های پیش‌روی ما کاهش جمعیت است که برای رفع آن داریم تلاش می‌کنیم اما اکنون پنجره جمعیتی جوان و نیروهای مسلط ما در حوزه فناوری اطلاعات در اوج است که این بزرگ‌ترین فرصت برای کشور مان به شمار می‌رود اما ما به این موضوع توجه نداریم و این نیروها را داریم از دست می‌دهیم و بعضا از کشور خارج می‌شوند.قالیباف هم به سهم ۱۵درصدی اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم. جوانان بین ۳۰ تا ۴۰سال ما بیشترین جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که در حوزه اطلاعات نیز متخصصان زیادی داریم. این یک فرصت استثنایی برای کشور است که باید به آن توجه کنیم.به‌گفته او، همانطور که در مجلس شورای اسلامی گفته شد، در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی نیز بحث شده و گزارشی در این زمینه نیز تهیه شده است. مردم در جاهایی به‌دلیل قطعی و عدم‌دسترسی دلخور هستند و این موضوع خساراتی را برای کسب‌وکارها درپی داشته است. در کنار اینکه باید اقداماتی صورت گیرد که این اشکالات در شبکه برطرف شود باید جلوی وارد شدن هزینه و خسارت به مردم هم گرفته شود.

منبع: روزنامه همشهری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها