کد خبر: 688297
تاریخ انتشار :

عربستان از پشت به اسرائیل خنجر زد؟ | بن‌سلمان پا پس کشید؟

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که عملکرد کابینه تندروی اسرائیل، عربستان را از مذاکرات عادی سازی روابط با تل‌آویو منصرف کرده است. بنابر این اخبار، سعودی‌ها اعلام کردند که از این مذاکرات خارج می‌شوند.

عربستان از پشت به اسرائیل خنجر زد؟ | بن‌سلمان پا پس کشید؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرگزاری عربی ایلاف به نقل از یک مقام اسرائیلی در دفتر نخست‌وزیری نوشت که عربستان سعودی به دولت بایدن اطلاع داده که همه مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل را متوقف می‌کند.

به نوشته جروزالوم پست، بر اساس این گزارش تاییدنشده، ریاض پیامی از طریق ایالات متحده صادر کرد و توضیح داد که ماهیت «تندرو»ی کابینه راستگرای اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، «هرگونه امکان نزدیکی اسرائیل با فلسطینی‌ها و در نتیجه با سعودی‌ها را ناکام می‌گذارد».

آنطور که اکوایران گزارش داده است، به دلیل «پذیرش» خواسته‌های امثال ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی توسط نتانیاهو، عربستان سعودی از توافق احتمالی برای عادی‌سازی روابط منصرف شده است.

محوریت فلسطین

هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که عربستان سعودی به دولت بایدن اطلاع داده که حل‌وفصل مسائل فلسطینی‌ها برای هرگونه توافق عادی‌سازی با اسرائیل حیاتی است. او روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت: «از آنچه از سعودی‌ها می‌شنویم، مشخص است که اگر این روند به جلو حرکت کند، فلسطین نیز بسیار مهم خواهد بود». بلینکن افزود که عادی‌سازی اسرائیل با جهان عرب و «هر تلاشی که برای بهبود روابط بین اسرائیل و همسایگانش انجام می‌شود، نمی‌تواند جایگزینی برای اسرائیل و فلسطینی‌ها باشد که اختلافات آن‌ها را حل کرده و آینده بهتری برای فلسطینیان به ارمغان بیاورد». او اذعان کرد: «از نظر ما این باید شامل راه‌حل (به اصطلاح) دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین باشد».

ماه گذشته، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در مصاحبه‌ای با ایلاف ادعا کرد که «مسئله فلسطین مانعی برای صلح نیست».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها