کد خبر: 693060
تاریخ انتشار :

فلاحت پیشه: سیاست خارجی ما در دست افراد باکفایت نیست

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رابطه ایران و عربستان نشان‌دهنده نگرش افراطی و تفریطی یک‌طرفه در سیاست خارجی است، چراکه در دست عده‌ای ‌است که نمی‌توانند نمایندگان باکفایتی برای سیاست خارجی کشور باشند.

فلاحت پیشه: سیاست خارجی ما در دست افراد باکفایت نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبر فوری درباره روابط ایران و عربستان گفت: رابطه ایران و عربستان نیازمند تحلیل واقع‌گرایانه در جهت منافع ملی است. متأسفانه همان کسانی که با نگاه افراطی از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند امروز با نگرشی تفریطی، از عربستان به عنوان برادر یاد می‌کنند. گرچه دو کشور، عزم جدی برای تنش‌زدایی دارند ولی این به معنی پایان اختلافات میان دو کشور نیست. 

وی افزود: عربستان همچنان با ایران چالش ایدئولوژیک دارد که بخشی از آن را پنهان کرده است اما در عربستان هنوز بازیگرانی با نگاه ایدئولوژیکی هستند که به دنبال ضربه زدن و تضعیف ایران هستند. آنها سعی می کنند سیاست خارجی ایران را شکست خورده نشان دهند. مثلا در اوضاع کنونی فلسطین، شبکه تلویزیونی نزدیک به دولت عربستان با رقابت موشکی سعی داشت ایران را برای وارد شدن به جنگ تحریک کند.

فلاحت پیشه در ادامه افزود: رابطه کنونی ایران و عربستان یک‌طرفه به نفع عربستان است. عربستان در رابطه اخیر با ایران به اهداف خود مانند مدیریت جنگ یمن و باز شدن پای آمریکا به منطقه رسید؛ در مقابل ایران به هدف گشایش اقتصادی در وضعیت تحریم دست نیافت.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی اسلامی ایران دعوت از بن سلمان را در دستور کار خود قرار می‌دهد، اظهار داشت: سطح مناسبات ایران و عربستان هنوز در سطح مدیر کل است و حتی به سطح معاون وزیر هم نرسیده است چه رسد به سطح عالی اجرایی. اگر دعوتی هم صورت گیرد نوعی خوش‌خیالی است.

رابطه کنونی ایران و عربستان یک‌طرفه به نفع عربستان است. عربستان در رابطه اخیر با ایران به اهداف خود مانند مدیریت جنگ یمن و باز شدن پای آمریکا به منطقه رسید؛ در مقابل ایران به هدف گشایش اقتصادی در وضعیت تحریم دست نیافت

وی درباره تأثیر عضویت ایران در سازمان بین‌المللی همکاری شانگهای بر رابطه ایران و عربستان افزود: عربستان جزو گروه بیست است و به حدی در نهادهای تأثیرگذار فعالیت دارد که نیم‌نگاهی به شانگهای نداشته است. سیاست عربستانی‌ها مانند چینی‌ها مسالمت‌آمیز است و در این راستا همه موانع را برای توسعه اقتصادی پشت سر گذاشته است. متأسفانه ایرانی‌ها در این زمینه برعکس عمل کرده‌اند.

فلاحت پیشه مجدد هدف عربستان از رابطه اخیر با ایران را تنش‌زدایی برای توسعه اقتصادی عنوان کرد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها