کد خبر: 693732
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ابوالفضل ظهره‌وند

طالبان درباره حقآبه ایران بازی در می‌آورد

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اینکه طالبان می‌گوید اکنون میزان آب کافی نیست، بازی آنهاست. آنها بازی در می‌آورند و حقآبله ایران را نمی‌دهند.

طالبان درباره حقآبه ایران بازی در می‌آورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: موضوع حقآبه ایران از رود هریمند همچنان ادامه دارد و مشخص نیست سرانجام طالبان واقعا حق ایران را می‌دهد یا نه؟ مسئولان این گروه به تازگی گفته‌اند که وقتی آب هریمند به اندازه کافی رسید، حقآبه ایران را آزاد می‌کنند. حالا پرسش آن است که چه قدر به این دست از حرف‌ها می‌شود اعتماد کرد؟

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در گذشته توافقی صورت گرفته بود که بر اساس آن این اجازه داده می‌شد که افغانستان از چابهار برای تجارت استفاده کند و چندهکتار زمین هم به آنها برای این منظور تخصیص داده شده بود تا دسترسی به آب‌های آزاد داشته باشند و تجارت کنند. البته محدودیت‌هایی برای جلوگیری از ورود مواد مخدر هم در بین بود. بنابراین این موضوع اساسا ارتباطی به موضوع آب هیرمند ندارد. مسئله حقأبه ایران از هیرمند موضوعی جداست که افغانستان در حکومت هر گروهی که می‌خواهد باشد، باید به ایران بدهد. جدول آبی هم وجود دارد و مشخص است فصول و حتی ماه‌های پرآب و کم‌آب چگونه است و ایستگاه آب‌سنجی هم وجود دارد. دیگر فرقی نمی‌کند در هریمند یک لیتر آب باشد یا هزار لیتر. مسئله این است که هرچه قدر باشد ایران باید سهم خود را ببرد. اینکه طالبان می‌گوید اکنون میزان آب کافی نیست، بازی آنهاست. آنها بازی در می‌آورند و حقأبله ایران را نمی‌دهند زیرا اگر واقعا می‌خواستند چنین کنند این حرف که فعلا آب کمی در هریمند است را نمی‌زدند».

او ادامه داد: «تیم دیپلماسی کنونی باید ببیند چه می‌دهد و چه می‌ستاند. باید دید دستگاه دیپلماسی دولت منافع ملی را چگونه می‌بیند. به باور من هزینه‌هایی که در قبال طالبان می‌پردازیم روزی انباشه می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «اکنون سیل مهاجرین افغان به کشور وجود دارد. ما باید رفتار واحدی در قبال پناه‌جویان داشته باشیم. مثلا برخی کشورهای اروپایی اساسا پناه‌جوها را راه نمی‌دهند و برخی آنها را راه می‌دهند اما در کمپ نگهداری می‌کنند تا درباره‌شان تعیین تکلیف کنند که در نهایت به کشور مبدا برگردانند یا بپذیرایشان باشند. اما اصلا چنین قواعدی در کشور ما به ویژه در مواجه با افغان‌ها وجود ندارد».

ظهره‌وند در پایان گفت: «ما می‌توانیم بگوییم باشد افغان‌هایی که به ایران می‌آیند را می‌پذیریم اما امتیازاتی دریافت می‌کنیم؛ مثلا بگوییم معدن لیتیوم را می‌گیریم و کارهایش را هم خودمان انجام می‌دهیم و پنجاه‌-پنجاه حساب می‌کنیم؛ یا معدن آهن در هرات یا معدن طلا در بدخشان و... ما باید با این ادبیات با طالبان سخن بگوییم نه اینکه اجازه دهیم آنها در باره حقآبه ایران مذاکره کنند. مذاکره‌ای بر سر این موضوع وجود ندارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها