کد خبر: 693924
تاریخ انتشار :

همه دعوت بودند جز همسر رئیسی!

آرمان ملی – مطهره شفیعی: همسر رئیسی دعوت نشد! یک فعال رسانه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «براساس شنیده‌های من، جمیله علم‌الهدی، همسر سیدابراهیم رئیسی به نشست همسران سران کشورها به میزبانی «امینه اردوغان» دعوت نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

باید دید که این عدم دعوت تاثیری بر سفر پیش‌روی ابراهیم رئیسی به ترکیه می‌گذارد یا خیر؟» جالب است که موضوع نشست حمایت از مردم جنگ‌زده فلسطین در غزه و تاکید بر ضرورت یافتن راه‌حل برای این بحران انسانی بود و بدون شک ایران نقش مهمی در این باره دارد ضمن اینکه جمیله علم‌الهدی اخیرا نامه‌ای به بانوان اول ۲۰۰ کشور اروپایی نوشت و از آنها خواسته بود تا همسرانشان را قانع کنند که کشتار در غزه به پایان برسد و دست از حمایت نتانیاهو بردارند، پس همسر اردوغان به‌خوبی از فعالیت جمیله علم‌الهدی در زمینه یاری‌رساندن به مردم غره آگاه بوده و عجیب است که از دعوت او امتناع کرد. در حالی همسر رئیسی دعوت نشد که همسران و نمایندگان ویژه رهبران کشورهای بسیاری از جمله قطر، مالزی و ازبکستان دعوت بودند.» امینه اردوغان نشست مشابهی را در سال 2009 در استانبول برگزار کرد. این نشست با عنوان «زنان برای صلح در فلسطین» بانوان اول کشورها را در زمانی‌که حملات اسرائیل به غزه حدود 800 شهید برجا گذاشته بود، گردهم آورد.

*امینه به نشست علم‌الهدی نیامد

گفتنی است چندی پیش جمیله علم‌الهدی اقدام به برگزاری کنگره زنان تأثیرگذار کرد که طی آن همسران روسای جمهور صربستان و ارمنستان و نخست‌وزیران قرقیزستان و بورکینافاسو در آن حاضر بودند و همسران روسای جمهور ترکیه، ونزوئلا، نیکاراگوئه و سوریه نیز با پیام تصویری یا مکتوب در این گردهمایی شرکت کردند. همچنین نمایندگان ویژه همسران رئیس‌جمهور ۱۳ کشور اعم از کامرون، زیمباوه، گینه بیسائو، سوریه، اوگاندا، قطر، سیرالئون، ونزوئلا، عمان و نیجریه از حاضران در این برنامه بودند. علاوه بر این معاون نخست‌وزیران ازبکستان و بورکینافاسو و اوگاندا و همچنین معاون رئیس‌جمهور گینه دراین گردهمایی شرکت کرده بودند بنابراین امینه اردوغان به‌رغم دعوت شدن از حضور در کنگره‌ای که علم‌الهدی برگزاری کرده بود، تنها به ارائه یک پیام اکتفا کرد.

* رئیسی به ترکیه  می‌رود؟

22 آبان بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در هفته‌های آتی به ترکیه سفر می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت، اردوغان اعلام کرد که همتای ایرانی او روز ۲۸ نوامبر(۷ آذر) در قالب سفری رسمی به ترکیه سفر خواهد کرد. اکنون با توجه به  رفتارهمسر اردوغان به جمیله علم‌الهدی این سوال وجود دارد که آیا رئیسی به ترکیه سفر خواهد کرد ؟

*امینه اردوغان کیست؟

امینه همسر ۶۸ ساله رجب طیب اردوغان است که در شهر سیرت در جنوب شرق ترکیه و در مرز با عراق به دنیا آمده و علاوه بر ترکی به عربی هم صحبت می‌کند. او در سال ۱۹۷۸ با اردوغان ازدواج کرد و آنها چهار فرزند دارند. امینه اردوغان اغلب همراه همسرش در سفرهای دیپلماتیک به‌ویژه در کشورهای غربی است. او البته تنها در مواردی پا در عرصه سیاست می‌گذارد که مساله کودکان و زنان در میان باشد و در دیگر مسائل همسرش را حمایت می‌کند. از آغاز بمباران در غزه، امینه اردوغان اظهارنظرهایی در ادامه سیاست‌های همسرش داشته. او در پیامی به مناسبت ۱۱ اکتبر که روز جهانی دختر است ابراز امیدواری کرد که هیچ طفلی تحت تأثیر اثرات مخرب درگیری میان فلسطین و اسرائیل قرار نگیرد. امینه تاکید کرده بود امروز در جنگ فلسطین - اسرائیل که با خون دل شاهد آن هستیم فرزندان‌مان به‌عنوان امانت مشترک بشریت، جان خود را از دست می‌دهند، رؤیاها و امیدهای آنها نابود می‌شود و باور آنها مبنی بر اینکه دنیا مکانی امن و عادلانه است در حال نابودی است. بانوی اول ترکیه تاکید کرده بود همانطور که در صلح عادلانه هیچ بازنده‌ای وجود نخواهد داشت، در هیچ جنگی که در آن زنان، اطفال و افراد بی‌گناه کشته شوند، برنده‌ای وجود نخواهد داشت.

*در نشست همسران روسای جمهور چه گذشت؟

به هر حال این نشست برگزار شد و آن طور که خبرگزاری آناتولی نوشته امینه اردوغان، بانوی اول ترکیه در اجلاسی با موضوع «یکدلی برای فلسطین» که در دفتر کار نهاد ریاست جمهوری در کاخ دولما باغچه با حضور همسران سران و نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد، حضار را به یکدلی، اتحاد و همکاری برای برقراری آتش‌بس در غزه فراخواند. او در سخنرانی که نسبتا طولانی بوده گفته: در حالی جامعه بین‌المللی در انجام وظیفه خود در قبال خبرنگاران، کادر درمانی و کارکنان کمک‌های بشردوستانه شکست خورده است، بیایید ما با تمام امکاناتی که در اختیار داریم صدای قربانیان بی‌گناه در غزه را به گوش همه برسانیم و مراقب آنها باشیم. بیایید به درخواست آتش‌بس فوری، صلح و ارسال کمک‌های بشردوستانه ادامه دهیم، همگی در رسانه‌های اجتماعی که به فضای عمومی جدید تبدیل شده، صدای مظلومان را به گوش همه جهان برسانیم. او افزود: غزه اکنون شهر کودکان گمنام است، من به‌عنوان یک مادر، یک زن، یک انسان، از انتقال چنین میراث کثیفی به نسل‌های آینده بدون دادرسی را رد می‌کنم. من خواستار محاکمه تمام دولتمردان اسرائیل که در این جنایات دست داشتند در دادگاه کیفری بین‌المللی هستم. بانوی اول ترکیه تاکید کرد: از تمام همسران مقامات ارشد کشورها دعوت می‌کنم تا صدای قربانیان غزه باشیم. هرکدام از ما به‌صورت جداگانه صدایی رسا داریم و وقتی دور هم جمع می‌شویم صدای قوی‌تری خواهیم داشت. بیایید هم اکنون سخنان خود را برای آتش‌بس، برای بی‌گناهان در غزه متحد کنیم. بیایید این نشست را به عمل به یک ابتکار برای صلح در فلسطین تبدیل کنیم

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها